Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

eerst samenvatting opsturen, dan beginnen?

13 juni 2009 - 23:48
Ik had een tijd geleden gehoord op televisie (weet niet meer waar), dat het beter is om een samenvatting/synopsis naar de uitgever te sturen alvorens je je (debuut)boek begint te schrijven. De kans dat een uitgever een boek helemaal doorneemt is nihil, bovendien krijgt hij/zij een immens aantal teksten voor zich die moeten doorgenomen worden. Bij een samenvatting/synopsis kan de uitgever je dan zeggen of er iets in zit en of het de moeite waard is om geschreven te worden. Bovendien bespaard het de moeite en de ontgoocheling van het niet aanvaard woorden bij uitgevers. Is het wel degelijk aan te raden om eerst enkel een samenvatting naar de uitgever te sturen voor je je eigenlijke boek begint te schrijven? Alvast bedankt! Carl

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 0:21
nou.. ik weet niet hoor. Je kan nog zo'n leuk idee hebben, uitgewerkt en wel, maar dan nog.. staat en valt het met het schrijven. En dat wil een uitgever natuurlijk ook weten. Dus een samenvating, synopsis, en een paar hoofdstukken zodat de uitgever in elk geval een idee heeft wát je kan, lijkt me niet verkeerd.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 0:23
Ik zou zelf sowieso niet zo werken. Volgens mij kan je alleen goed worden in schrijven door het heel veel te doen. Dus zelfs als je boek niet door een reguliere uitgever wordt opgepikt kan het nog een heel leerzaam proces zijn, waar je alleen maar beter van wordt. Het is dus nooit weggegooide tijd.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 0:26
Meestal willen ze toch inderdaad wel een paar hoofdstukken lezen, de schrijfstijl is voor de uitgever ook heel belangrijk, en voor jezelf is het inderdaad ook heel leerzaam en vooral leuk!

Hay

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 1:37
Ik kan me eerlijk gezegd helemaal niet voorstellen dat je zo werkt. Je weet dan zelf toch helemaal nog niet of je datgene wat je bij die uitgever pretendeert wel waar kunt maken. Stel dat je zo veel talent hebt dat de uitgever meteen op je eerste pagina's plus een korte synopsis reageert. Dan moet je toch meteen met de billen bloot en bekennen dat je dat boek eigenlijk nog moet gaan schrijven! Ik denk dat de meeste uitgevers je dat niet in dank af zullen nemen en dat je kansen meteen verkeken zijn. Helemaal afgezien daarvan wil je voor jezelf toch ook het gevoel hebben dat je iets klaar en afgerond hebt, voordat je het naar de buitenwacht toe presenteert. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

14 juni 2009 - 2:16
Ik kan me eerlijk gezegd helemaal niet voorstellen dat je zo werkt. Ik denk dat de meeste uitgevers je dat niet in dank af zullen nemen en dat je kansen meteen verkeken zijn.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 10:13
Die verkeken kansen, denk dat het meevalt, als je duidelijk bent. Je laat je stijl van schrijven zien in die paar hoofdstukken, vertelt erbij eerlijk dat de rest nog moet en wat je ideeën zijn. Dat getuigt natuurlijk wel van lef, en zelfvertrouwen. Als een uitgever er dan iets in ziet, denk ik niet dat je kansen verkeken zijn. Wel als je alleen met een idee aan komt zetten.

14 juni 2009 - 10:20
Ik heb vorige week een idee per e-mail bij een uitgever gedropt. Alleen een ideetje dus. Nu is het afwachten... En als ik deze reacties lees, ben ik volstrekt kansloos :D

14 juni 2009 - 11:26
Is het wel degelijk aan te raden om eerst enkel een samenvatting naar de uitgever te sturen voor je je eigenlijke boek begint te schrijven?
Ik heb vorige week een idee per e-mail bij een uitgever gedropt. Alleen een ideetje dus. Nu is het afwachten... En als ik deze reacties lees, ben ik volstrekt kansloos :D
Ze zullen waarschijnlijk zeggen: 'Meneer, bedankt voor uw mail. Werkt u het plan eens uit. We zien te zijner tijd graag enkele hoofdstukken tegemoet.' Als onbekende c.q. beginnende schrijver zal het ongeveer zo gaan. Als je al meer op je conto hebt staan, en je hebt misschien al iets gepubliceerd bij een bepaalde uitgeverij, zullen ze het hetzelfde zeggen, alleen dan omringd door een aantal andere voorwaarden, bijvoorbeeld aandacht (o.a. hoe het publiek te bereiken, wie is je doelgroep e.d.) en redactie. Een synopsis moet je voor jezelf altijd hebben. Maar voor een uitgever is dat alleen niet voldoende. Het minste wat je moet hebben is een bewijs van je stijl en je volhardendheid, want een goed boek is niet een, twee, drie geschreven. Ook op basis van enkele hoofdstukken zullen ze niet met je in zee gaan. Tenzij die hoofdstukken zúlke hoge verwachtingen scheppen dat ze zich bij de uitgeverij achter de oren gaan krabben: 'Dit móeten we hebben! Vóór de concurrent ermee aan de haal gaat.' Maar dat komt zelden voor. Je kunt ook de gulden middenweg bewandelen. Dat straatje draagt de naam Sebes-allee.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 12:19
Carl, Als je een samenvatting/synopsis hebt geschreven, hoe goed ook, wil dat niet (meteen) zeggen dat het ook een goed boek wordt.( tenminste zo heb ik het ervaren) Of je moet jezelf al bewezen hebben, zoals hierboven al opgemerkt is. Dus ik zou niet eerst de samenvatting opsturen als ik jou was.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 13:20
Of de samenvatting pas opsturen als je het boek ook klaar hebt. Als ze dan positief reageren, kun je gelijk het manuscript insturen (en gaan er niet maanden overheen voor je dat af hebt; wie weet zijn ze je dan allang weer vergeten). Zelfs als ze positief over een samenvatting zijn, kunnen ze altijd nog 'nee' zeggen als de uitwerking niet is wat ze ervan verwachtten en ben je niets verder. Je moet bewijzen dat je het ook kunt schrijven. Persoonlijk denk ik dat uitgevers zich liever door een manuscript laten overtuigen, dan dat ze debutanten gaan adviseren over of hun ideeën goed genoeg zijn. Je moet wel heel erg goed zijn wil je met alleen een samenvatting opvallen tussen de inzenders die naast een samenvatting ook het manuscript al af hebben. Ik krijg de indruk dat je onzeker bent over je verhaalidee, maar de belangrijkste die daarin moet geloven ben jij. De uitgever komt later en ik vrees dat je in dit stadium een standaard afwijzing zal ontvangen, tenzij het idee echt verbluffend is (tussen al die andere verhaalideeën die dagelijks op hun bureau belanden). @ Eigen ik denk dat het bij jou anders kan zijn, omdat jij niet in de romans zit maar meer in de 'onderzoeksjournalistiek'. Dit verreist wellicht een andere aanpak.

Kim

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 13:29
Het kan in principe werken, denk ik, mits je er ook een aantal (bijv de eerste twee of drie) hoofdstukken aan toevoegt. Paul Sebes werkt bijv. zo, die wil een synsopsis en de eerste paar hoofdstukken ontvangen. En op basis daarvan besluit hij geloof ik of het hem wat lijkt of niet (al zou ik nooit iemand aanraden om met hem in zee te gaan, maar daar zijn al heel veel topics over) (de reden is dat je naar mijn idee in een land als Nederland helemaal geen 'literair agent' nodig hebt en het je op de lange duur alleen maar geld kost omdat je aan hem vast blijft zitten met je volgende boeken en hij steeds een deel daarvan ontvangt). Maar wat je ook kunt doen is eerst even bellen naar de uitgeverij die je op het oog hebt en vragen of ze prijs stellen op een dergelijke werkwijze. Niet iedere uitgever is hetzelfde. Maar een synopsis, vergezeld met een paar hoofdstukken waaruit je stijl goed duidelijk wordt, lijkt me een slim plan.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 15:01
Ik kan me eerlijk gezegd helemaal niet voorstellen dat je zo werkt. Je weet dan zelf toch helemaal nog niet of je datgene wat je bij die uitgever pretendeert wel waar kunt maken. Stel dat je zo veel talent hebt dat de uitgever meteen op je eerste pagina's plus een korte synopsis reageert. Dan moet je toch meteen met de billen bloot en bekennen dat je dat boek eigenlijk nog moet gaan schrijven! Ik denk dat de meeste uitgevers je dat niet in dank af zullen nemen en dat je kansen meteen verkeken zijn. Helemaal afgezien daarvan wil je voor jezelf toch ook het gevoel hebben dat je iets klaar en afgerond hebt, voordat je het naar de buitenwacht toe presenteert. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Ik heb zelf een contract gekregen nadat ik in eerste instantie drie hoofdstukken had opgestuurd, en nog niet eens een synopsis kon inleveren omdat ik nog niet wist hoe het verhaal verder zou gaan. Dus het kan echt.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 15:26
@Greetje: maar dat is toch wat anders dan alleen (maar) een synopsis? Juist uit die hoofdstukken blijkt of je al dan niet schrijftalent hebt (jij wel dus :D ), en die vormen dus een heel belangrijk selectiecriterium voor een uitgever. Dat het verhaal nog niet helemaal vastligt, vinden veel uitgevers volgens mij geen probleem, als je maar blijk geeft van een visie. En het geeft ze soms ook ruimte voor suggesties (mits je daar als schrijver voor open staat). Daarom, Carl, lijkt mij alleen een synopsis te weinig voor een uitgever. Er moeten minsten een paar hoofdstukken bij om te laten zien dat je (boeiend) kunt schrijven. Veel succes.

Set

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 16:05
Ook ik heb de eerste keer slechts fragmenten opgestuurd. Mijn boek stond echt nog helemaal in de kinderschoenen. De uitgever zei niet direct: hier heb je een contract, maar hij was wel enthousiast en we hebben een aantal keren samen rond de tafel gezeten waarbij ik veel (schrijf)tips heb gekregen. Al met al ben ik gedurende het hele schrijftraject door hen begeleid en ik ben er alleen maar blij mee! Nu is het af (op redactie na) en gaan ze het uitgeven.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 16:06
@ Zjaan: dat klopt, ik reageerde ook niet op de vraag van Carl, maar op het berichtje van Hay ;-)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 16:29
@Greetje: :o Je hebt gelijk. Overheen gelezen. Sorry. @Set: wanneer komt het uit denk je, en kan je iets vertellen over je boek (eventueel in een ander topic)? Ik ben wel geïnteresseerd, want het lijkt erop dat ik misschien ook zo'n traject in ga met een uitgever.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 17:57
Ik denk Carl, dat je alleen op deze manier kan werken als je er voor jezelf ook verd##de zeker van bent dat je het boek ook echt af kan schrijven. Ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat ik vaak een vliegende start heb, en dan inzak, en regelmatig helemaal wegzak. Ideeen heb ik zat, honderden. Uitwerken kan ik ze ook. Maar dan opschrijven, oi! Momenteel heb ik nog maar één 60K boek af. Wie weet denk ik daar over een jaar anders over, maar nu denk ik nog dat ik het vreselijk zal vinden als ik een goed idee had, een uitgever vond en het dan uiteindelijk niet kon schrijven.

14 juni 2009 - 19:00
Carl, Je schrijft een boek en je moet vaak jaren leuren om het boek uitgegeven te krijgen, althans zo was het een jaar of twintig geleden. Niet versagen is dan het motto. Ik denk dat het tegenwoordig nog moeilijker is omdat uitgevers duizenden manuscripten per jaar krijgen toegestuurd. Heb je eenmaal je debuut gemaakt en is het boek een redelijk succes, dat kan al zijn als er zo'n 2500 van zijn verkocht - uitgaande van een boek van 15 Euro - dan heb je kans dat de uitgever een ander boek van je uit wil geven. Ook wek je dan wellicht de interesse op van andere uitgevers. Ben je vindingrijk en ziet de uitgever iets in je (bijna nooit idealistisch, maar puur commercieel) dan kan het zijn dat hij je een opdracht geeft een boek te schrijven waarmee hij de ervaring heeft dat dit goed verkoopbaar is. Zo heb ik bijvoorbeeld erg veel wijshedenboekjes geschreven, artistiek niet zo geweldig, maar zowel voor de uitgever als voor mezelf financieel interessant. Het is echt een kwestie van lange adem, of je moet echt een literaire uitschieter zijn, dan is het wat makkelijker. Maar zulke uitschieters zijn er maar weinig. Die willen we allemaal wel zijn, ik ook. Maar helaas.

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 19:04
Niet helemaal vergelijkbaar omdat ik het ms wel al geschreven had, maar ik had in mijn synopsis fragmenten uit het verhaal verwerkt zodat ze een indruk konden krijgen van de stijl. Die synopsis stuurde ik op met de vraag of ze interesse hadden in het complete manuscript.

Hay

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 21:05
Greetje schreef:
Ik heb zelf een contract gekregen nadat ik in eerste instantie drie hoofdstukken had opgestuurd, en nog niet eens een synopsis kon inleveren omdat ik nog niet wist hoe het verhaal verder zou gaan. Dus het kan echt.
Dat geloof ik direct. Maar... je hebt het nu niet meer over een samenvatting, maar over drie afgeronde hoofdstukken. Natuurlijk kan dat voor een uitgever meer dan genoeg zijn om een indruk te krijgen van je schrijftalent. Carl had het echter in zijn beginpost over het opsturen van enkel en alleen een samenvatting/synopsis. Dat is toch wezenlijk anders dan het opsturen van een aantal hoofdstukken. Het lijkt me niet dat veel uitgevers serieus naar zo'n samenvatting zullen kijken, tenzij je natuurlijk al enige naam gemaakt hebt en ze al weten dat je echt kunt schrijven.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 juni 2009 - 21:15
@ Hay: Dat klopt hoor, daar heb je gelijk in. :) Ik geloof ook niet dat uitgevers zullen ingaan op slechts een synopsis. Maar jij schreef: "Stel dat je zo veel talent hebt dat de uitgever meteen op je eerste pagina's plus een korte synopsis reageert. Dan moet je toch meteen met de billen bloot en bekennen dat je dat boek eigenlijk nog moet gaan schrijven! Ik denk dat de meeste uitgevers je dat niet in dank af zullen nemen en dat je kansen meteen verkeken zijn." En ik wilde alleen maar aangeven dat uitgevers dat soms dus wél doen, reageren op slechts een aantal pagina's. (Wat overigens in mijn geval betekende dat me gezegd werd dat ze enthousiast waren en me gevraagd werd of ik al meer had geschreven, en dat ook op te sturen. Waarna ik een contract kreeg. Ik had toen in totaal 11 hoofdstukken, dus uiteindelijk meer dan slechts een paar pagina's. ;) Maar toch waren die paar pagina's genoeg om interesse te wekken. Iemand als bijv. Ivo Victoria, sommige onder u wel bekend, kreeg een contract op basis van 6 a4'tjes. Wow.) Maar nogmaals: ik ben dus absoluut ook van mening dat alleen een synopsis opsturen niet zoveel zin heeft.

14 juni 2009 - 23:28
Ehm ... wie was Ivo Victoria ook weer? Die man die via Sebes een nog niet geschreven manuscript bij een uitgeverij ondergebracht kreeg voor enkele tientallen duizenden euro's? 35.000 of zo? En hoe is het nu verder gegaan met die man en dat manuscript? Heb ik iets gemist in de media? Of is er toch nog een heel verschil tussen een paar A-4tjes en een heel boek? Weet iemand dat?

15 juni 2009 - 0:13
Er zijn schrijvers die alleen onder enorme druk iets af kunnen maken... Die als alles vrijblijvend is geen enkele prestatie kunnen neerzetten. Voor hen is slechts een synopsis opsturen vaak al voldoende. Het verhaal krijgen ze op tijd af als de uitgever groen licht geeft.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 juni 2009 - 8:15
Ik heb ook een stok achter de deur nodig, met alles, en soms niet. Dit forum vind ik aanmoedigend. Voor mezelf werkt die stok dus als volgt.. ik vertel mijn omgeving waar ik mee bezig ben, en ik wil ze natuurlijk niet teleurstellen. Daarnaast werk ik er elke dag aan. Dan hou ik ritme.

Set

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
15 juni 2009 - 9:16
@ Zjaan, misschien dat ik binnenkort mijn boek bij boekpresentatie zal zetten. Algemeen: een stok achter de deur is goed, maar het lijkt mij niet prettig om op pure bluf bij een uitgever te roepen dat je wel even met een verhaal komt over x- maanden. Zowieso wel een interessante vraag: hoe houd je jezelf in beweging als je nog helemaal alleen op je kamertje zit met je ms. en niemand er nog interesse in toont (en met niemand bedoel ik even: uitgevers) ...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 juni 2009 - 9:43
Ehm ... wie was Ivo Victoria ook weer? Die man die via Sebes een nog niet geschreven manuscript bij een uitgeverij ondergebracht kreeg voor enkele tientallen duizenden euro's? 35.000 of zo? En hoe is het nu verder gegaan met die man en dat manuscript? Heb ik iets gemist in de media? Of is er toch nog een heel verschil tussen een paar A-4tjes en een heel boek? Weet iemand dat?
Ja, zijn boek is klaar en komt in augustus uit.