Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eerste boek in welke oplage?

28 maart 2009 - 17:51
Hoi allemaal! Ik ben gewoon even nieuwsgierig. ;) In welke oplage is jullie (eerste) boek uitgekomen, en weet je ook waar dat op gebaseerd was? Ik heb weleens gehoord dat 1500 gemiddeld is. Bovendien is uitkomen in een grotere oplage niet altijd handig, als je dan maar de helft verkoopt is dat natuurlijk ook weer zonde. Groetjes!

3 april 2009 - 16:45
Marriejeanne@ Ik kocht er zelfs de ontdekking van de hemel in het Engels. :D Ook voor die prijs.
Voor vijftig cent? Mooi!

Kim

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 april 2009 - 16:15
Mijn debuut (in 2006) had een eerste oplage van 2500 stuks, maar toen zat ik nog bij een andere uitgever. Mijn 3e (en meest recente) boek had een eerste oplage van 6000, en dan nog 5000 bij de ECI maar dat is zoals Ondine al zei een eigen circuit. Van mijn eerste boek zit ik nu op de vijfde druk en dat is steeds 2000 gebleven (behalve de pocketuitgave (en herdruk) bij Rainbow maar dat is dus ook weer een ander circuit). Van mijn laatste boek (uit november) zit ik nu op de derde druk (excl dus ECI). Ik heb eigenlijk nog maar 1 keer echt een grote oplage meegemaakt van een boek van mij (40.000 exemplaren) maar dat was voor het Rotterdams Leescadeau (gratis) dus dat merk je verder niet in je royalties helaas... Daar krijg je gewoon eenmalig een vergoeding voor. Wat ik begrepen heb, ligt een gemiddelde oplage voor een debuut ergens tussen de 1500 en 2500. Ondine doet het dus heel erg goed!!! Echt fantastisch. Maar ik denk ook dat het per uitgever verschilt. Ik debuteerde bij een vrij kleine uitgever en daar kun je eigenlijk geen grote oplage verwachten. Ook is Nederland gewoon een heel klein land. Als je bijv in Amerika debuteert is de oplage natuurlijk veel en veel groter (en het voorschot dat je krijgt ook!!)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 april 2009 - 17:16
@ Kim: 2500 in eerste oplage is ook al veel voor een debuut. En 6000 is natuurlijk helemaal geweldig. Naam maken heeft zo z'n voordelen. ;-) Goed. Verhuizen naar Amerika dan maar.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 april 2009 - 18:26
Goed. Verhuizen naar Amerika dan maar.
Been there, done that. Schiet niet op als je in het Nederlands schrijft ;)

Kim

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 april 2009 - 23:35
Goed. Verhuizen naar Amerika dan maar.
Been there, done that. Schiet niet op als je in het Nederlands schrijft ;)
Hmm maar zou een vertaling wel makkelijker zijn om voor elkaar te krijgen, denk je? Nu je daar toch al zit en zo? Greetje: dat naam maken valt reuze mee hoor. Heb over het algemeen echt nog het gevoel dat ik pas net begin.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 april 2009 - 1:49
Kim, ik denk het niet. Stel je voor dat ik een uitgever vind in San Francisco. Dan ga ik daar ook niet "even langs".

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
5 april 2009 - 20:20
Zitten uitgevers dan verspreid over het hele land? Ik dacht dat het net zoiets zou zijn als in Nederland, dat de grootste concentratie wel in één stad zit (zoals bij ons in Amsterdam).

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 april 2009 - 20:42
Weet ik niet eens, maar ik zit in een uithoek dus tenzij ze in Boston zitten, is "even langsgaan" geen optie. New York City is al minstens vijf uur reizen en da's na Boston de grote stad die dichtbij is.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 april 2009 - 21:11
Bijna alle uitgevers zitten op/in de Grachtengordel. De Geus zit in Breda en nog enkele, vooral kleinere, zitten verspreid door het land.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 10:14
Weet ik niet eens, maar ik zit in een uithoek dus tenzij ze in Boston zitten, is "even langsgaan" geen optie. New York City is al minstens vijf uur reizen en da's na Boston de grote stad die dichtbij is.
Ja, dat is natuurlijk ook zo. Totaal niet te vergelijken met de afstanden hier. Wat wij ver vinden (ik woon in Meppel en Amsterdam is anderhalf uur met de trein), is voor Amerikanen een zeer redelijke 'commuting distance'.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 18:56
Hallo hier ik weer over die Mevrouw de Breij en haar flutboekje over haar zwangerschap. Ik las in de Veronicagids dat er gestart werd met 6000 exemplaren, en dat ze nu op 46000 verkocht zit. It's ongelofelijk.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 april 2009 - 19:14
@ Majanne: whaaaah bizar! Ik vind alleen de titel al vreselijk, zo ontzettend op effect berekend. :puke: Stoer hoor. Tja, wat een naam en een beetje imago al niet kunnen doen. Goed, zover moeten wij het dus nog zien te schoppen. ;) Da's dan weer de andere kant van het verhaal.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 10:35
BN'ers scoren nu eenmaal altijd. Maakt niet uit waarover ze schrijven of hoe (redactie kan ook een hoop doen), het wordt toch wel uitgegeven en massaal in de winkels gelegd. Daar moet je jezelf niet mee willen vergelijken.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 13:58
Tja, ze hebben meteen een podium. Even langs bij Boulevard en wat blaten over de zieleroerselen in hun boek en hup weer 10.000 erbij laten drukken. Laten we wel wezen: met goede boeken heeft dit niet veel te maken. Hoeveel kans denken jullie dat dit soort boekjes zou maken bij een gemiddelde uitgever als er geen BN'er bij betrokken zou zijn. 0,niks! Ik vraag me trouwens af hoeveel zo'n BN'er zelf schrijft: ik vermoed dat er een legertje ghostwriters in het land rondloopt dat al heel wat van deze onzin heeft geproduceerd. Foei Jeanne, wat weer negatief met dit mooie weer. Ik ga de tuin in!!! En daarna verder met mijn roman in alle anonimiteit!

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 april 2009 - 14:51
Ja, je hebt wel gelijk. Er zijn zelfs mensen (geen echte lezers, neem ik aan) die aan mij vroegen wie mijn boek heeft geschreven. ?????!!!!!! Verbaasd werd er gereageerd toen ik zei dat ik het zelf had geschreven. 'Maar je komt toch met een verhaal en de ander schrijft het dan toch voor je?' 'Nee, zo werkt het bij de BNN-ers die zo nodig een boek willen uitbrengen, maar eigenlijk niet kunnen schrijven.' Ik vind Daphne Deckers haar columns erg leuk, maar verder ben ik niet weg van de 'boeken' van BNN-ers. Ik vind het jammer, want zo lijkt het net of iedereen zomaar een boek kan uitgeven en dat het een succes kan worden. Je krijgt zo'n vertekend beeld.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2009 - 11:58
Ik zie dat jullie het hebben over ECI en hun 'eigen circuit', kunnen jullie mij misschien uitleggen wat dat precies inhoudt? Het klinkt een beetje alsof de verkoop aan ECI niet meetelt.

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2009 - 12:02
Wat ik ervan begrijp, gaan boeken pas later bij de ECI in de verkoop dan in andere boekhandels en hanteren ze lagere prijzen. Ook is het percentage dat je als auteur krijgt, lager dan je krijgt bij verkoop via boekhandelkanalen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2009 - 12:08
Daar staat dan vaak tegenover dat ze er wel duizenden tegelijk afnemen volgens mij ;-)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2009 - 12:09
Ja, de aantallen die hier gepost waren lagen rond de 5000, als ik het me goed herinner... Da's niet verkeerd.

Kim

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2009 - 13:32
bij mij is het zo dat de ECI een licentie-uitgave van mijn boek uitbracht (oplage 5000), dat ze dus de rechten hebben gekocht voor hun eigen uitgave. Dat is wat ik bedoelde.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 april 2009 - 20:16
*off topic*
Als je steeds 'bij' wilt blijven, en je bestelt uit elke catalogus één boek, moet je elk jaar naar Ikea voor een nieuwe boekenkast.
Yup; daarom zitten mijn kids en ik sinds kort ook weer vaker in de bieb :D */off topic*

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 mei 2009 - 0:48
Even terug op de vraag hoeveel boeken er per jaar gekocht worden. Ik heb in de laatste 2 jaar zo'n 27 boeken(allemaal non-fictie) gekocht waarvan maar ongeveer 20% in de laatste 10 maanden. Op één of andere manier lijk ik de laatste tijd bijna geen budget meer over te houden voor nieuwe boeken. Misschien de ressesie aan het werk? Ik heb geen idee of dit een algemene trent is of dat het aan mij ligt, want als dit een trent is kan ik me voorstellen dat uitgevers de nieuwe oplagen van debutanten nu wat lager houden dan in een hoogconjunctuur.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 mei 2009 - 1:14
als dit een trent is kan ik me voorstellen dat uitgevers de nieuwe oplagen van debutanten nu wat lager houden dan in een hoogconjunctuur.
@ A.N.D.: ja daar ben ik ook een beetje bang voor.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 mei 2009 - 9:28
ik begin met 2 kadoboekjes/albums/fantasieverhalen. zal ze later ook nog bij de promotie op deze site zetten. voor mij voor het eerst! heb van beide boekjes zelf 500 ex. aangeschaft en de rest gaat via de uitgeverij. daar krijg ik de provisie van maar verder maak ik daar geen kosten voor. in hoeverre zijn jullie bekend met het on-demand principe van uitgeverijen? mijn uitgeverij wilde me idd. meer dan 500 ex. laten afnemen omdat het dan pas interessant zou worden maar ik wil eerst eens voorzichtig aftasten.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
7 mei 2009 - 9:33
Welke pod-uitgever is dat, als ik vragen mag? Bij mij (FM) was het zo dat je boek pas gedrukt wordt bij 15 betaalde bestellingen, maar binnen een paar dagen had ik al genoeg reserveringen, dus ik hoefde zelf niks aan te schaffen. Maar 500 exemplaren vind ik wel erg bizar en duur!