Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

manuscripten van reeds publicerende auteurs

10 december 2008 - 21:15
Volgend jaar verschijnen mijn eerste drie (joepie!) boeken bij een reguliere uitgeverij. Ik heb ook nog een vierde manuscript liggen maar ik verwacht dat ze dit niet gaan uitgeven. Daarom zal ik hiermee gaan 'shoppen'. Nu is dus mijn vraag. Wat gebeurt er bij een uitgeverij met de manuscripten van reeds publicerende auteurs. Komen die net als alle andere ingezonden manuscripten op de slushpile te liggen. Of is er apart stapeltje voor deze manuscripten? Moet ik mijn manuscript gewoon weer lukraak verzenden of kan ik beter eerst even bellen en vertellen dat ik geen debutant meer ben. Klinkt dat niet een beetje arrogant/opschepperig?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2008 - 21:18
Ik heb het nog niet echt bij de hand gehad, maar ik zou wel gewoon bellen, ja. Je hebt een extra USP, tenslotte. De nieuwe uitgeverij kan meeliften op de naam die je bij je andere uitgever al hebt opgebouwd. Da's voor hen best handig en dat kan denk ik best eens een weegschaaltje de juiste kant op laten uitslaan. Geen garanties natuurlijk, maar toch. Gewoon bellen, of mailen.

Lid sinds

19 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2008 - 21:25
Bij mij komen die gewoon weer op de slushpile :crybaby: Op bellen vooraf kreeg ik vervelende reacties.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2008 - 21:37
(suggereert dat Wammes en Zjors maar even samen een kamertje moeten zoeken :p ... ) Ik zou het in mijn CV zetten, die ik bij mijn brief voeg en het gewoon weer inzenden ´net als altijd´. Maar ja, ik hoor dan ook bij die niet-brutalen die de andere helft van de wereld hebben.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2008 - 21:43
@Ceridwen Ja, in mijn cv kan het sowieso. Hoewel ik me afvraag hoe goed die vooraf wordt gelezen. @Zjors In het algemeen dan. Hoe staan ze daar tegenover?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2008 - 22:01
Ik zou dan bij de brutalen horen denk ik en het toch wel doen. Wie niet waagt die niet wint. Maar ja daar denkt Zjors dus anders over omdat zij andere ervaringen heeft. Lastig die keuze. Doe wat bij je karakter en jou als persoon past.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2008 - 22:05
Ik heb het heugelijke feit destijds gewoon even in de begeleidende brief gemeld. Die wordt eerder gelezen dan je cv. Ik stuur by the way nooit een cv naar een uitgever. Je solliciteert toch niet naar een baan?!

Ing

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2008 - 22:06
Waarom verwacht je dat ze je andere ms niet uit zullen geven, Wammes? Als de reden is dat het niet in hun fonds past, zou je misschien aan je uitgever kunnen vragen of zij je in contact willen/kunnen brengen met een andere uitgever bij wie het wel past. Of is dat 'not done'?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2008 - 22:07
Nee, geen echte cv. Maar ik schrijf in mijn begeleidende brief wel een kort stukje over wat ik doe en al gedaan heb. Een mini-cv dus.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2008 - 23:44
(Ah ja, dat bedoel ik ook, gewoon dat stukje in je brief waarin je aangeeft wie je bent, globaal wat je deed doet en leerde, ik in drie zinnen zeg maar, en dan dat erbij. Sorry, het was voor mij heel logisch, dus ik vergat te zeggen wat ik precies bedoelde).

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2008 - 0:02
@Ing Dat is eigenlijk ook een goed idee! Er bestaan immers veel onzichtbare lijntjes tussen de verschillende uitgevijen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2008 - 5:44
Bij de uitgever waar ik achter de schermen werk wordt er wel gekeken naar wie het is en wat er eerder is gepubliceerd. Maar je krijgt geen voorkeurspositie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2008 - 8:50
Wauw wammes, drie boeken tegelijk in een jaar uitgeven. Wat een droom! Gefeli, of loop ik nu hopeloos achter? Het lijkt me altijd slim om aan te stippen dat je een reeds uitgegeven auteur bent die bewezen goed werk heeft afgeleverd ;) _o_ Elwin

11 december 2008 - 11:00
[ ... ] Moet ik mijn manuscript gewoon weer lukraak verzenden of kan ik beter eerst even bellen en vertellen dat ik geen debutant meer ben. Klinkt dat niet een beetje arrogant/opschepperig?
Het zal er, denk ik, vooral om gaan waaróm je die andere uitgever aanschrijft. Hij zal zich waarschijnlijk afvragen: 'Waarom publiceert ze dit boek niet bij X, die al drie titels van haar uitgebracht heeft?' Die reden zou ik dan in de begeleidende brief schrijven. Ik vind dat niet arrogant, maar heel redelijk.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2008 - 13:38
Naar het zich laat aanzien, komen er van mij volgend jaar ook drie boeken uit. En eh... ja, dit riekt inderdaad naar opschepperij, maar het is ECHT WAAR! (Ik ben zo blij, zó blij!) Zo heb je niks, en zo heb je vier boeken op een rijtje. :D :D :D :D

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2008 - 19:54
Dag Wammes, Proficiat zeg. Het neemt wel een vaart. Bij je eigen uitgeverij lig je uiteraard op een apart stapeltje met nieuwe manuscripten. Bij een andere uitgeverij hangt het ervan af. Als je boeken al uit zijn en gerecenseerd werden, heb je een voetje voor. Dat betekent niet dat ze je makkelijker publiceren, maar wel dat ze je manuscript iets sneller en misschien met iets meer goodwill bekijken. In je begeleidende brief kan je natuurlijk ook naar je publicaties verwijzen. Zelf heb ik wel al eens telefoontje gedaan op voorhand, en dat werkte positief. Proberen dus maar. Groetjes, Tine

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2008 - 20:39
Helga wat super. Vertel, vertel,vertel. En natuurlijk is dat geen opschepperij, is gewoon hartstikke goed!!! Laat je snel wat horen??????

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2008 - 22:27
@ Eliesje. Mijn eerste boekje (Tandenpoetsen!) verscheen dit jaar. Komend voorjaar verschijnt Waterspiegel, voor 9+. Dan komt er in het najaar een prentenboekje dat met het thema van de Kinderboekenweek samenhangt (maar het licht staat nog niet helemaal op groen, dus inhoudelijk doe ik er nog even het zwijgen toe). Zjors was op 3 november begonnen over de Kinderboekenweek. Toen heb ik een van mijn uitgevers een voorstel gedaan en dat is geaccepteerd. Deze week werd ik ook nog gevraagd om een peuterboekje te maken over Sinterklaas. En dat maakt vier. Ik vraag me nu af en toe af hoe lang ik mijn baan aan kan blijven houden. Er gaan nou eenmaal maar 24 uur in een etmaal.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2008 - 1:05
Goed gedaan, Helga! En Wammes! Ik heb gewoon mijn eerste boek opgestuurd naar een nieuwe uitgeverij. Met het idee: Dan wisten ze meteen wie ze voor zich hadden en konden ze het lezen en daarna een reactie daarop geven. En dat deden ze dus: positief! :D Ik ben nu voor hen bezig met een kinderboek.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2008 - 17:43
Amai, wat een leuk nieuws allemaal! Gefeliciteerd met al dat succes, Helga en Wammes! Ik denk dat het een droom is van veel auteurs om drie boeken in één jaar uit te geven! Ikzelf heb ondertussen nieuws van mijn coach (die had ik gewonnen via een wedstrijd). Het is een redacteur van een Belgische uitgeverij. Ik ben alvast uitgenodigd voor een gesprek bij de uitgever zelf. Maar eerst willen ze mijn ms dat ze afgewezen hebben nog eens opnieuw lezen. (om een leesrapport op te stellen) Ik heb hen wel verteld dat er een ander boek van mij wordt uitgegeven bij een Nederlandse uitgeverij. Voor mij loopt het dus ook als een trein!