Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Het verhaal heeft 2, 3 of zelfs 10 perspectieven nodig. Je hebt elk personage nodig om het verhaal te vertellen en je wil de spanning hooghouden met perspectiefwisselingen. Toch is het ingewikkeld om vanuit meerdere perspectieven te schrijven. Daarom geven we 4 tips!
Ook al schrijf je meerdere perspectieven is de kans groot dat één van de personages belangrijker is. Ofwel: belangrijker voor het plot of het thema. Welk personage is dat voor jouw verhaal? Als je antwoord hebt op die vraag, dan weet je welk perspectief het prominentste naar voren moet komen in je boek.
Heb je nu twee perspectieven die allebei even belangrijk zijn? Formuleer dan je verhaal in één zin waarmee je het conflict weergeeft. Meestal ziet het er ongeveer zo uit: ‘persoon X moet Y doen of Z zal gebeuren’. Dus als voorbeeld: ‘Harry Potter moet Voldemort verslaan of de tovenaars- en Dreuzelwereld zal in gevaar zijn’. Doe dit voor jouw verhaal. Wie blijkt persoon X te zijn? Dit wordt dus jouw belangrijkste perspectief.
Wanneer je de lezer duidelijk wil maken wie het verhaal draagt, kan je het eerste hoofdstuk beginnen met het perspectief van jouw ‘persoon X’.
Stap 1: Het is aan te raden om te schrijven in de eerste of derde persoon. Het is heel moeilijk om deze door elkaar te gebruiken bij perspectiefwisselingen en veel lezers zullen het niet waarderen.
Stap 2: Denk na over de personages. Wanneer een personage in een band speelt, zal hij of zij eerder geluid beschrijven dan een ander persoon. Een dokter zal anders kijken naar een opvallende moedervlek dan een leek. Als je personage jong is, kent hij of zij andere films en grappen dan iemand van middelbare leeftijd. Neem dit allemaal in overweging en bedenk hoe dit personage de wereld ziet door zijn of haar bril.
Stap 3: Hoe klinken de gedachten van de personages? De dokter heeft een hoge opleiding genoten, dus hij of zij zal sneller lastige woorden gebruiken. De tiener zal eerder stopwoordjes en sarcastische opmerkingen gebruiken. Schrijf voor elk personage een lijstje aan woorden en zinnen die ze vaak gebruiken. Hoe harder je hieraan werkt, hoe geloofwaardiger je verschillende perspectieven zullen zijn.
Welk perspectief je kiest voor welk hoofdstuk heeft een enorme invloed op je verhaal. Bij tip 1 heb je bedacht wie je belangrijkste personage is. Bij het maken van de outline van je plot is het belangrijk om dit personage goed voor ogen te houden. Laat de inciting incident en grote plottwists gebeuren vanuit het perspectief van je hoofdpersoon. Dit personage draagt tenslotte het verhaal. Als alle belangrijke verhaalgebeurtenissen een ander personage overkomen, dan moet je er wellicht voor kiezen om dat personage je hoofdpersoon te maken.
Wanneer je vanuit twee perspectieven schrijft die beide even belangrijk zijn, is het aan te raden om deze belangrijke verhaalelementen te verdelen over de perspectieven.
Ben je klaar met je outline? Ga dan na of de verhoudingen kloppen. Heb je de goede hoofdpersoon gekozen die het belangrijkste gedeelte van het plot draagt? Voegen alle andere perspectieven daadwerkelijk iets toe aan het verhaal? Is dat niet zo, dan kan je het perspectief beter schrappen.
Bron: Writers Digest
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!