Afbeelding
Beeld Pexels
Beeld Pexels
Zelfs fictie komt met de juiste botten zonder hart niet tot leven. Hierbij 8 manieren om de hartslag van je verhaal kloppende te houden.
Begin voordat je je plot of personages bedacht hebt. Precies, begin met niks. Vraag jezelf eerst af wat er allemaal in je omgaat, wat heb je aan je hoofd, waar worstel je mee, waar maak je je ernstig zorgen over of wat wil je beter begrijpen. Laat dit het zaadje zijn waaruit je verhaal mag groeien. Mocht je al bezig zijn met je verhaal, vraag je dan af wat het dichtst bij jou en je verhaal staat. Waarom heb je ervoor gekozen om dit verhaal te schrijven? Heb jij ooit gevoeld wat je hoofdpersoon nu voelt?
Iedereen heeft een plek, een herinnering of gevoel waar je liever niet meer bij komt. Ga op zoek naar die gevreesde koffer en open hem. Laat je diepste angsten, je grootste zorgen en je onafgemaakte zaken toe, al is het maar voor even. Het gaat over de dingen die je amper aan jezelf durft toe te geven, die maken je verhaal levendig. Of zoals Deb Caletti zegt: ‘Emotionele eerlijkheid is de magie die elke artistieke uiting transformeert.’
Waarom is je hoofdpersoon niet goed in het onderhouden van relaties? Komt dat omdat zijn ouders bij ruzie het contact met hun vrienden verbraken? Hoe kan je hoofdpersoon leren om relaties aan te gaan en te behouden? Laat je personage(s) op zoek gaan naar de antwoorden op je onbeantwoorde vragen. Deze zoektocht maakt je personage(s) menselijk. Iedereen is op zoek naar duidelijkheid.
Probeer een voorval in je leven op te roepen en vast te houden dat diep in je zit. De lichamelijke reactie hierop, een benauwend gevoel op je borst, de snelle ademhaling wanneer je verliefd bent, zijn enkele voorbeelden. Deze gevoelens zijn het waard om over na te denken: wat doen ze met je? Welke visie, persoonlijke touch of trauma’s hangen hieraan vast? Dat zijn de onderwerpen waar je over moet schrijven. Of dat nu gaat over je echte leven of over je fictieve leven.
Wil je zorgen dat de lezer voelt wat jij voelt of voelde als schrijver? Zorg er dan voor dat je je emoties gedurende het schrijven loslaat in je verhaal.
Hoewel het belangrijk is om persoonlijk in contact te staan met je verhaal in zijn geheel, is het ook belangrijk om met elk personage in contact te staan. Voel wat je personages voelen, kruip onder hun huid. Dit zal je verhaal realistische, complexe mensen geven met overtuigende motivaties en verlangens.
Hierdoor zal de lezer ook de minder voor de hand liggende keuzes van een personage begrijpen.
Als datgene waarmee je in contact staat tot je verhaal een veelbesproken onderwerp is, dan is het goed om uit te zoeken welke kanten je hiermee op kunt. Zo is een verhaal over een blanke man die uit de kast komt een bekend onderwerp, maar misschien kun je er in plaats van een drama een comedy van maken om zo op te vallen.
Tuurlijk, het is eng om je kwetsbaar op te stellen, maar het is zeker de moeite waard. Wanneer je naar een toneelstuk kijkt, voel je wat de speler voelt. Je krijgt kippenvel of een glimlach op je gezicht. Als een schrijver is het jouw taak om hetzelfde te doen. Dus gooi het eruit op papier.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!