Afbeelding
Bron Pexels
Bron Pexels
Probeer de camera te zijn en bedenk zowel hoe het ‘wide shot’ als de ‘close-up’ eruit ziet. Het is belangrijk dat je de setting in detail beschrijft. Als het namelijk niet duidelijk genoeg is, loop je het risico dat de mensen in de filmwereld er een heel ander beeld op nahouden en de wereld die jij zo zorgvuldig gecreëerd hebt niet meer tot zijn recht komt. Zweinstein bijvoorbeeld is zo goed tot leven gekomen in de films doordat J.K. Rowling het zo levendig en gedetailleerd had beschreven in haar boeken.
Structuur moet altijd enigszins logisch zijn, maar in een scenario is dit nog belangrijker dan in een roman. Wil je dat het filmisch aanvoelt, dan zul je extra veel tijd moeten besteden aan het plannen van je plot. Denk goed na over de volgorde van de scènes en hoofdstukken. De plekken waar verhaallijnen worden geïntroduceerd moeten logisch aanvoelen. Dit valt op een scherm namelijk nog meer op dan op papier. Het beste kun je de drie-actsstructuur volgen: de setup, de confrontatie en ontwikkeling en als laatste de ontknoping. Er gebeurt iets, de poging om het op te lossen leidt tot een groter probleem en daarna volgt de climax met de oplossing.
Dit is waar een scenario grofweg uit bestaat: handelingen en dialogen. In een scenario heb je niet de kans om rustig de gevoelens en gedachten van een personage te analyseren. Alle motivaties moeten duidelijk worden door middel van handelingen en dialogen. Deze moeten dus extra sterk zijn. En voor dialogen geldt vooral: schrappen! Laat je personages zoveel mogelijk zeggen met zo min mogelijk woorden.
Een film zit vol met meeslepende en intrigerende momenten. Dit zijn de scènes die je onthoudt als de film eenmaal afgelopen is. Deze momenten mogen dus niet ontbreken in jouw verhaal. Het hoeft niet meteen heel spannend, verdrietig of grappig te zijn. Het moet opvallen, mensen op een bepaalde manier raken, zodat ze die scènes nooit meer vergeten.
In een film hebben personages altijd een duidelijk doel, een bepaalde reis die ze afleggen. Een personage verandert tijdens het proces van het bereiken van zijn of haar doel. Je personages moeten een duidelijke ontwikkeling doormaken. Daarnaast is het goed om de bijpersonages zo extreem mogelijk te maken. Als jij je bijpersonages niet als stereotypen neerzet, dan zal de scenarioschrijver dat wel doen. Maar dan heb jij er niets meer over te zeggen.
Daar ben ik toch mee bezig!? Ja, dat klopt. En het is goed om alle bovenstaande tips in gedachten te houden. Maar je mag niet vergeten dat je een boek aan het schrijven bent. Je bent geen scenario aan het schrijven; je schrijft een roman. Het is nu van belang dat je verhaal sterk wordt, uitgegeven en gelezen wordt. Pas als dat allemaal is gelukt, komt je verhaal misschien een keer in de filmwereld terecht. Schrijf boven alles een goede roman die fijn is om te lezen.
Bronnen: Writer’s Digest en The Write Practice
Door Shirley de Koster
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!