Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Schrijven en reizen zijn een gouden combinatie. En nu meer dan ooit zijn we gebaat bij goede reisverhalen, om de lezer mee te nemen naar plekken waar we fysiek niet heen kunnen. Pas jij deze tips al toe in je reisverhalen?
Als reisliefhebber lees je waarschijnlijk alles wat los en vast zit. Waarom spreekt het ene reisblog je wel aan en het andere minder? Misschien komt het door (te) hip taalgebruik, het vertelperspectief of het gebruik van quotes en dialogen? Het is helemaal niet erg om dit soort technieken over te nemen, als je denkt dat je eigen stuk daar beter van wordt. We doen het namelijk allemaal. Zolang je natuurlijk je eigen teksten schrijft.
Zelfs als je de geschiedenis van een oude bibliotheek wil beschrijven, komt dit beter over als je bekent dat je als kind al niet weg te slaan was uit bibliotheken en je niets liever doet dan de geur van boeken opsnuiven. Minder positief kan ook: ‘Normaal gesproken vind ik bibliotheken saai en muf ruiken, maar deze…’ Een persoonlijke relatie met wat je beschrijft maakt je stuk niet alleen sterker, het geeft ook meer plezier om het te schrijven.
Niemand gelooft een reiservaring waarin alles op rolletjes liep, iedereen vriendelijk was en alles goedkoper bleek uit te vallen. Juist de onaangename verrassingen en tegenvallers zijn interessant om te lezen. De lezer smult ervan, wat een goed teken is, en je bouwt ook een band op met je lezer, want die zal zich ongetwijfeld in een van je blunders herkennen. Laat de beren op de weg dus vooral niet uit je verhaal.
Welke stijl je ook hanteert, zorg dat die door het hele verhaal of blog hetzelfde is. En dat is niet altijd makkelijk, want bij het ene onderwerp voel je meer emotie dan bij het andere. Zorg er toch voor dat je consistent blijft in hoe je schrijft en hoe je de lezer aanspreekt. Als je bijvoorbeeld graag de gebiedende wijs gebruikt (Ga voor een lekkere cappuccino naar Lily’s Café) dan leest het prettig als je deze vorm ook bij andere onderwerpen toepast.
We zijn allemaal geneigd om de kathedraal ‘schitterend’ te noemen, het boottochtje ‘heerlijk’ en de sfeer in het muziekcafé ‘gezellig’. Eigenlijk vertel je dan niets waar de lezer echt iets aan heeft, of een voorstelling bij kan maken. En je wilt juist de lezer met jouw woorden iets laten zien en beleven. Vermijd daarom het gebruik van subjectieve adjectieven (ook woorden als lang, kort, groot, klein) en beschrijf met detail de objectieve kenmerken. ‘De kathedraal was met zeven gotische torens reusachtig’, ‘Tijdens het boottochtje genoten we van 25 graden en een zeebriesje’, en ‘In het muziekcafé zong het publiek mee met ‘Love me Do’ van de Beatles en ging men rond 1.00 uur over van bier op whisky…’
Lucy is schrijfster en docent Engels en Nederlands als vreemde taal. EInd 2020 komt haar boek over Dublin & omgeving uit en in 2021 komen daar een boek over Ierland en Amsterdam-Oost bij. Op haar website lees je meer.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.