Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
5 mythes over uitgevers
Onder sommige schrijvers leeft een nogal vertekend beeld van uitgeverijen. Van hoe ze opereren, hun keuzes, wat ze doen en vooral niet doen. Kritiek hebben is makkelijk, maar is niet altijd terecht. Een kijkje in de keuken kan veel duidelijk maken en mythes verklaren of ontkrachten. In deze blog houd ik vijf veelgehoorde mythes over uitgevers tegen het licht. Oordeel zelf…
1. Je komt er alleen nog binnen als bekend persoon of als je zelf een flinke afname garandeert
Uitgeverijen moeten vooraf een risico-inschatting maken: bij welke boeken is de kans groot de investering weer terug te verdienen? De ervaring leert dat bekende namen beter verkopen. Zet je je boek ook bedrijfsmatig in of geef je goedbezochte lezingen en kun je daar zelf een deel van de oplage wegzetten, ook dan loopt de uitgeverij veel minder risico. Toch maak je als onbekende schrijver zeker nog een kans. Wekelijks verschijnen er boeken van debutanten bij de grote uitgevers.
Welke manuscripten wel of niet door de selectie komen, hangt af van veel factoren, waaronder de subjectieve inschatting van de uitgever. Het helpt aanzienlijk wanneer je als schrijver laat zien dat ook jij goed nadenkt over doelgroep, marktwaarde en promotiemogelijkheden en dit overzichtelijk laat zien in je publicatievoorstel.
2. Uitgevers reageren toch niet. Manuscripten raken kwijt of verdwijnen ongelezen in de prullenbak
Dagelijks krijgen de grotere uitgevers nieuwe manuscripten binnen. Het kost veel tijd om die te lezen en te beoordelen op commerciële haalbaarheid. Vaak komt deze taak op het bordje van de fondsredacteur, die ook de begeleiding van deze projecten doet. Wanneer die na drie pagina’s al weet ‘dit is het’ of ‘dit is niks’, dan ben je snel klaar. Maar vaak is een betere bestudering nodig om zeker te weten geen potentiële bestseller af te wijzen. Gemiddeld nemen uitgevers daarom een maand of drie voor de beoordeling van een manuscript.
Helaas komt het ook voor dat schrijvers niets meer horen. Bedenk dat veel grote uitgeefhuizen de afgelopen jaren fors zijn ingekrompen en er daardoor veel personele wisselingen zijn geweest, waarbij manuscripten wel eens tussen wal en schip zijn geraakt.
Hoe ga je daar als schrijver mee om? Met begrip en assertiviteit. Het blijft mensenwerk tenslotte. Probeer de richtlijnen van een uitgeverij aan te houden. Heb je geen ontvangstbevestiging ontvangen? Bel of mail na een paar weken nog eens om zeker te weten dat je boekvoorstel in behandeling is. Informeer gelijk ook naar de gemiddelde beoordelingstijd. Verder is het vooral geduld uitoefenen. En na de afgesproken termijn nog eens informeren naar de stand van zaken.
3. Mijn manuscript is niet eens gelezen, ik krijg alleen zo’n standaardafwijzingsbrief
Krijg je al heel snel een standaardafwijzing? Dan is de kans groot dat je je manuscript niet naar de juiste uitgever hebt gestuurd. Iedere kwaliteitsuitgeverij heeft specialisaties, onderverdeeld in fondsen.
Een manier om in positieve zin op te vallen bij een redacteur of uitgever die je manuscript op z’n bureau krijgt, is te laten zien dat je je huiswerk hebt gedaan en weet wat voor type boeken de uitgeverij uitbrengt. En waarom jouw boek een onmisbare aanvulling is op het fonds.
4. De uitgeverij is overbodig geworden nu schrijvers heel eenvoudig zelf hun boek kunnen uitgeven en verkopen
Het is tegenwoordig vrij makkelijk om als schrijver zelf je boek uit te geven. Via de goedkope selfpublishing-platformen of door zelf een drukker en distributiekanalen te zoeken. En (in beide gevallen aan te raden) zelf een redacteur en vormgever in te schakelen.
In eigen beheer uitgeven is voor sommigen zelfs een veel slimmere keuze dan de publicatie van je boek via een uitgever te regelen.
Toch biedt een traditionele kwaliteitsuitgever nog altijd veel voordelen. Niet alleen nemen ze je veel werk uit handen en ze nemen het financiële risico, nog belangrijker is dat ze voor lezers en boekhandels een kwaliteitslabel vormen. Een andere belangrijke meerwaarde: het netwerk en de kanalen die ze hebben voor promotie, marketing en verkoop.
Welke keuze voor jou als schrijver het beste is – of dat je misschien voor een tussenvorm kiest via een internetuitgever – hangt vooral af van wat jij wilt en kunt.
5. Bij een uitgever houd ik bijna niets over aan de verkoop van een boek. Dan kan ik het toch beter zelf doen?
Gemiddeld ontvangt een schrijver bij uitgevers 10% royalty’s over de verkochte exemplaren. Wanneer je in eigen beheer uitgeeft, kun je veel meer verdienen op je boek.
Toch is dit een scheve vergelijking. Want als schrijver koop je bij de uitgeverij bijna altijd met 40% korting (vergelijkbaar met de boekhandelskorting) je eigen boeken in. Over die exemplaren ontvang je ook nog royalty’s. Bovendien: wie in eigen beheer uitgeeft en de (online) boekhandel inschakelt voor de distributie, draagt daaraan ook weer 40% af.
Door: Suzanna van der Laan
Suzanna van der Laan is uitgeefexpert en mede-eigenaar van BoekenBusiness. BoekenBusiness is een samenwerking van drie boekprofessionals. Ze zetten hun kennis in om ondernemers en professionals te helpen bij het schrijven, uitgeven en promoten van hun boek. Met blogs, webinars, masterclasses, coaching en professionele dienstverlening. Meer over BoekenBusiness vind je hier.
Gerelateerd
Uitgeven
Anya Niewierra schreef geschiedenis: met 5 boeken op de bestsellerlijst. Wat is het geheim van de auteur van De camino?
Kathy Mathys hoopt dat je van herschrijven gaat houden met haar handige tips.
Sommige schrijvers tikken moeiteloos heel wat woorden weg in korte tijd. Hoe doe je dat zelf?
Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!