Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Feelgood en cliché. Het lijkt volgens velen een combinatie die onlosmakelijk van elkaar verbonden is. Met een beetje cliché is niets mis; lezers vinden het juist fijn dat sommige verwachtingen ook altijd uitkomen (ze komen uiteindelijk bij elkaar!). Maar hoe maak je hier wel gebruik van, maar voorkom je dat lezers zeggen dat het verhaal ‘te voorspelbaar’ is en het evengoed een verrassend en origineel verhaal wordt?
Het clichébeeld van zo’n vrouwelijk hoofdpersonage is dat ze worstelt met haar uiterlijk, haar werk en haar liefdesleven, maar te zachtaardig en niet assertief genoeg is om er wat aan te doen, totdat ze door omstandigheden het wel moet, natuurlijk. Maar wat als je het eens omdraait: creëer een personage dat alles al heeft: de looks, een goedlopend eigen bedrijf en de nodige assertieve skills. Is dat dan per se saai of een standpunt waar je lezers mee gaat teleurstellen? Nee, want het kan ook juist interessant zijn om er als lezer achter te komen hoe ze zo is geworden. Dus wil je af van één van de grootste clichés? Stap af van het standaard good girl-imago en maak er eens een powervrouw van.
Bij feelgoodpersonages denken mensen vaak aan een zwijmeldame die maar één doel heeft in het leven: haar droomman vinden. Met een beste vriendin die haar volger/dienaar is zonder een eigen leven. Raar toch? Want dat heb je in het echte leven toch ook niet? Geef ze een verleden, meningen over dingen, geheimen, rare gewoontes, etc. Kortom: geef ze dingen om mee te dealen. Dat kan iets groots zijn, zoals een stalker, maar ook klein, zoals: geen ontslag kunnen nemen van die rotbaan omdat ze anders haar huur niet meer kan betalen. Zorg dat er altijd iets achter zit bij de keuzes die je personages maken. Zo maak je ze menselijk.
Ja, ook in feelgood is het mogelijk. Misschien heeft de love interest van je personage een groot geheim dat uitkomt, of overlijdt haar hond plotseling. Zorg dat er minstens één keer iets gebeurt waarvan de lezer zijn ogen groot maakt van ongeloof. Vind je het moeilijk om te bepalen wat dat is? Denk dan bij jezelf: waar was ik echt van ondersteboven toen ik een ander boek las, of toen ik een serie keek? Of toen ik die roddel hoorde over die buurvrouw van die vriendin? Schrijf alles wat je toen niet aan zag komen voor jezelf op en gebruik het als inspiratie.
Als je lezer toch allang wel weet dat ze verliefd op elkaar zijn, waarom zou je de personages dan nog om elkaar heen laten draaien tot het einde van het boek? Voorkom ‘nu weet ik het wel’-gedachten bij je lezer door je personages wat eerder bij elkaar te laten komen. En nee, dan hoeft je boek echt niet maar 100 pagina’s te duren. Geef ze tijdens hun relatie ook nog allemaal obstakels die ze moeten overwinnen en gebeurtenissen waar ze mee moeten omgaan. Dat is uiteindelijk pas écht herkenbaar. En het geeft je personages meteen weer die extra diepgang, die personages zo geliefd kunnen maken.
Maar, om 1 ding kunnen we toch echt nooit heen: zorg áltijd dat het aan het einde weer goedkomt. Dat is het enige criterium in feelgood dat je te allen tijde moet hanteren. Voor de rest hoef je het echt niet zo clichématig in te vullen als veel mensen denken.
Lianne Reijntjes is eigenaar van Liannes Letters en auteur van Kwetsbaar Verliefd, dat ze tijdens ‘corona lockdown 1’ schreef en tijdens ‘corona lockdown 2’ in eigen beheer uit gaf. Inmiddels is haar eerste druk bijna uitverkocht, zijn de rechten van haar audioboek verkocht en zint ze op een vervolgroman over haar ‘Gia’, die de harten van vele lezers heeft gestolen.
Binnenkort lanceert Lianne een cursus voor (aspirant) feelgoodauteurs, want alhoewel er cursussen bestaan om kinderboeken en thrillers te schrijven, is er over het schrijven van feelgoodromans nog relatief weinig te vinden. Zo benut Lianne haar expertise en ervaring in het schrijven van feelgood romans én het uitgeven van een boek in eigen beheer om anderen te helpen hun droom te realiseren.
Lianne Reijntjes schrijft speciaal voor ons een serie gastblogs met tips om je nu al op weg te helpen. Volgende bijdrage: Tips om (realistisch) over een romantische relatie te schrijven!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!