Start » Nieuws » Verken de grenzen van non-fictie schrijven

Verken de grenzen van non-fictie schrijven

21 Juli 2014

Verken de grenzen van non-fictie schrijvenInteractief verhalen vertellen is al langer een ding voor fictieschrijvers, maar in de journalistiek bleef het uit, tot nu toe. Het NRC is samen met multimediabedrijf Submarine pionier op het gebied van interactives dankzij subsidie van het Mediafonds.

Creatieve journalistieke verhalen

Het begon met de online variant van het grote artikel in de krant, alleen dan met wat extra’s: video’s, geluid, muziek en interviews kunnen allemaal worden ingezet om een interdisciplinair verhaal te maken.

Een van de bekendste voorbeelden is Snow Fall van The New York Times, wat gaat over een paar skiërs die onder een lawine werden bedolven. Het artikel  werd meteen uitgeroepen als de toekomst van de journalistiek. The Guardian reageerde met Firestorm, een verhaal over de bosbranden in Australië. Een nieuw genre was geboren: scrolly telling.

Nederlandse kranten zijn al voorzichtig begonnen met de scrolly tellings. Het NRC Handelsblad heeft De dag dat Berry van Aele Europees kampioen werd, de Volkskrant heeft er één over chocola en Geschiedenis 24 heeft er vijf over de Tweede Wereldoorlog.

Maar nu gaan journalisten nog een stapje verder met interactives.

Design en navigatie

De coproducties heten Last Hijack en Who Are the Champions. De eerste gaat over Somalische kapers en het schip dat zij buit maakten. Het is een filmdocumentaire met animatie, infographics en een navigatiesysteem, waardoor je tussen verschillende verhaallijnen en informatielagen kan wisselen, waaronder archiefartikelen van het NRC.

Who Are The Champions is een radiodocumentaire, waarvan de eerste aflevering van drie onlangs online ging. Door middel van filmbeelden van GoogleMaps, een kaart, foto’s van Rio en geïnterviewde Brazilianen word onderzocht wie van het WK voetbal profiteert. Ook deze documentaire heeft een extra informatielaag met artikelen van het NRC archief.

Alhoewel er een narratieve lijn is aangegeven in beide verhalen, kan je ervoor kiezen vooruit te springen of terug te spoelen of te wisselen tussen verschillende lagen van het verhaal. Op zijn best zijn alle elementen tot een geheel verweven.

Uitgebreid en uitgediept

De basis voor beide verhalen is vergelijkbaar: de betrokkenen in de documentaire getuigen van hun ervaringen. Bij Last Hijack zijn dat onder meer piraten, de kapitein van het gekaapte schip, een advocaat met verstand van internationaal recht en een verzekeringsagent uit de internationale scheepvaart.
Naast direct betrokkenen geeft de documentaire ook aandacht aan institutionele (problemen met arrestaties en uitleveringen van piraten), historisch-economische (overbevissing leidt tot honger en verzet) en structurele (piraten organiseren zich als er vette buiten te halen zijn) problemen. Hierdoor krijg je een helder beeld van het probleem, de oorzaak en de mogelijke ontwikkelingen.

In Who Are The Champions blijft de diepgang uit en worden er voornamelijk directe betrokkenen geïnterviewd, zoals een pindaverkoper, een favelabewoonster en een inwoner van de mooist versierde WK straat van Rio.

Bezoekersstatistieken

De producties duren een tot twee uur om helemaal te overzien. Voor mensen met een speciale interesse is dit geweldig, maar voor de meesten is het aan de lange kant. Zo blijkt ook uit bezoekersstatistieken, zegt Yaniv Wolf van Submarine. ‘De trailers en kortere teasers worden een stuk beter bekeken dan de volledige interactives. Bij Last Hijack is de gemiddelde bezoekduur tussen de één en twee minuten.’

Langdurige waarde

Beide producties hebben een langdurige journalistieke en informatieve waarde aangezien de thema’s op lange termijn interessant blijven en vanwege de brede context en mogelijkheid om achtergronden uit te diepen. De toevoeging van sociale media profielen voor eventuele discussie is dan ook een slimme zet.

Last Hijack en Who Are the Champions zijn nuttige eerste stappen en zullen hopelijk navolging krijgen in de journalistiek. Voor liefhebbers van innovatie met interactives is de samenwerking tussen nrc.nl en Submarine in ieder geval iets om in de gaten te houden.

Nu jij!

Wat vind je van dit nieuwe journalistieke genre en ken jij nog mooie interactives? Laat het weten in een reactie!

Iedere maandag (en eerder vrijdag) verscheen er op Schrijven Online een artikel over de mogelijkheden om tekst te combineren met andere vormen van technologie en kunst. Dit is het laatste artikel uit de reeks.

Door: Elisabeth Hunting

« terug naar het nieuwsoverzicht

Gerelateerd nieuws:

- 5 verrassende vormen van poëzie
- Storytelling spellen voor de vakantie
- Doe jij al aan Twitteratuur?
- Nostalgie alarm: de digitale hergeboorte van kies-je-eigen-avontuur
- Daarom wil je het augustusnummer niet missen!


Lees Schrijven Magazine

THEMA: Week van het Schrijven | Overzicht schrijfcursussen

  • Kritiek geven en ontvangen: o zo moeilijk!
  • Ellen Deckwitz: zo word je een geweldige dichter
  • Schrijftips van Bert wagendorp (Ventoux)
  • Talent pools bij uitgeverijen: hoe kom je erbij?
  • Leer liedjesschrijven van Jan Rot
  • Hoe voorkom je fouten in perspectief?
  • Scenarioschrijven: zo geef je een personage vorm
  • Wat romanschrijvers van speechschrijvers kunnen leren (en vice versa)
  • Hoe vorm je familieverhalen om tot een roman?

Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 21 juli 16:00 u., dan krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Word abonnee