Sommige schrijvers tikken moeiteloos heel wat woorden weg in korte tijd. Hoe doe je dat zelf?
Storytelling spellen voor de vakantie
Koop chips, frisdrank en nodig een paar schrijversvrienden uit om een avondje storytelling spellen te spelen. Bij storytellingspellen werken twee of meer mensen samen om spontaan een verhaal te vertellen in allerlei soorten en maten, van Shakespeareaanse tragedies, overvallen die fout gaan tot fantasy avonturen.
Een exacte definitie van storytellingspellen is er niet. Sommige spellen lijken veel op een computerspel, waar je bijvoorbeeld ook schatten moet verzamelen en levels omhoog gaat, bij anderen ligt de nadruk op het vertellen van een verhaal en dan zijn regels minder belangrijk. Welk storytellingspel je ook speelt, het gemeenschappelijk doel is een leuk, interessant, grappig of eng verhaal maken.
Voorbeelden van storytellingspellen
Nanofictionary
Vanuit een deck van kaarten trekken spelers om de buurt kaarten om het juiste ingrediënt voor hun verhaal te vinden: een omgeving, wat personages, complicaties en een conclusie. Actiekaarten laten spelers knoeien met elkaars verhaal door plotelementen te stelen of te ruilen. Aan het einde heeft iedereen een kort verhaal met belachelijke elementen die ze in elkaar hebben geflanst. Waarom is de menselijke broccoli in een ijssalon en hoe is hij verliefd geworden op een gestoorde uitvinder? Spelers stemmen op hun favoriete verhaal en zo worden punten gescoord. Naast dat je je vertelvaardigheden traint, komt de meeste lol van het creëren van inside jokes in je speelgroep.
Fiasco
Spelers plannen een overval, maar net zoals bij alle filmovervallen gaat het vreselijk mis. Na een web te bouwen van elementen en relaties tussen de personages, speelt iedereen samen scènes. Op een gegeven moment komt de Kanteling: dat is het moment dat alles misgaat. Niet iedereen komt weg, dus is het laatste deel het trieste einde van je personage vertellen. Fiasco is flexibel genoeg om luchthartig plezier zoals in Ocean’s 11 te hebben, maar ook gespannen sociaal-politieke situaties zoals in Dog Day Afternoon en het biedt ook het onvermijdelijke bloedbad van Reservoir Dogs.
Do: Pilgrims of the Flying Temple
Kinderen in een magische wereld van drijvende eilanden vormen teams om iedereen te helpen die in de problemen zit. Ze willen het graag goed doen, maar ze hebben de neiging om ongelukken te veroorzaken en in de problemen te komen terwijl ze bezig zijn. Spelers vertellen om de beurt het verhaal over de behulpzaamheid en onhandigheid van de jonge helden. Het spel is niet gewelddadig en perfect voor jonge spelers.
Dungeons & Dragons
D&D speelt meestal zich af in een wereld die doet denken aan de middeleeuwen, die bedacht is door de spelleider of uit een boek komt. Dit spel wordt vaak door een groep spelers van drie tot zes personen gespeeld, plus een spelleider. De spelers zijn vrij om hun personage te laten doen wat zij willen, hoewel er veelal enkele richtlijnen worden gegeven waar de personages zich aan moeten houden.
De uitkomst van de meeste acties worden bepaald door het gooien van één of meer meerzijdige dobbelstenen. Dit zorgt voor een zekere spanning omdat men niet zeker weet of een actie wel gaat lukken. De kans dat een actie lukt, is echter niet alleen afhankelijk van het lot; elk personage heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, die de kans op succes vergroten of verkleinen.
Improvisatietheater
Waar bij storytellingspellen alle acties worden verteld in plaats van gedaan, wordt het bij improvisatie theater alles uitgespeeld. In Nederland wordt dit gedaan door de Nachtgasten, waar acteurs een setting, een achtergrondverhaal, geheimen en een paar uur de tijd krijgen om alles uit te spelen.
Ook live action role-play (LARP) is een voorbeeld van een uitgespeeld storytellingspel. De deelnemers spelen meestal een weekend aaneen een zelfbedacht personage in een fictieve wereld bedacht door spelleiders.
Online literaire rollenspellen
Steeds meer fora hebben ‘Literaire rollenspellen’ waar spelers kunnen meedoen aan een (doorlopend) verhaal, met een bestaande setting maar zonder verteller. Iemand kan erop toezien dat bepaalde regels wel worden gevolgd, maar voor de rest zijn schrijvers vrij om te improviseren. Veel van deze literaire rollenspellen zijn gebaseerd op boeken van Harry Potter, Star Wars, Twilight of anime of ze zijn gebaseerd op thematische wereld zoals de mythologieën van het oude Griekenland, sprookjes, de renaissance of fantasy.
Nu jij!
Ken jij nog een leuk storytellingspel of speel je al storytellingspel en wil je een leuke ervaring delen? Laat het weten op het forum!
Of misschien heb je zin gekregen om zelf een literair rollenspel te spelen. Pitch je idee hier om spelers te vinden en maak hier een topic aan om te spelen.
Iedere vrijdag verschijnt er op Schrijven Online een artikel over de mogelijkheden om tekst te combineren met andere vormen van technologie en kunst.
Door: Elisabeth Hunting
Gerelateerd
Uitgeven
Techniek
Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Kathy Mathys hoopt dat je van herschrijven gaat houden met haar handige tips.
Anya Niewierra schreef geschiedenis: met 5 boeken op de bestsellerlijst. Wat is het geheim van de auteur van De camino?
Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!