Afbeelding
bron: unsplash
bron: unsplash
Na de dood van de Amerikaanse Schrijver Philip Roth stonden de artikelen van de literatuurdeskundigen bol van complimenten over het werk van Roth. Volgens hen was er niemand beter dan Roth. Het internationale dagblad
The Wall Street Journal vroeg zich af of het lezend publiek het met de deskundigen eens was. Waar let de gemiddelde (Amerikaanse) lezer op?
De Amerikaanse zender PBS gaat vanaf september een serie genaamd The Great American Read uitzenden. Hierin zal in oktober ‘de favoriete roman van Amerika’ uitgeroepen worden, die wordt gekozen door een online stemming. De verwachting is dat geen enkel boek van Roth deze titel zal halen, aangezien de schrijver nog nooit in de Great American Read’s-top honderd terecht is gekomen. Dat is vreemd, als je de lovende woorden van de literaire deskundigen moet geloven.
Wat opvalt is dat de boeken die het goed doen op The Great American Read-lijst vaak in de kinder- of tienerjaren gelezen worden (Harry Potter, In de ban van de ring). Soms zijn dit boeken die verplicht leesvoer zijn op de middelbare scholen. Deze boeken worden na de middelbare school niet snel meer gelezen, maar eindigen toch hoog. Waarschijnlijk speelt nostalgie hierin wel een rol.
Er staan ook veel boeken op The Great American Read-lijst die niks met school te maken hebben. Zo doen specifieke genres als sciencefiction (Jurassic Park) of thrillers (De Da Vinci Code) het heel goed, terwijl deze boeken vaak minder lof van critici of aandacht in scholen krijgen. Toch zijn dit de boeken die voor mensen vaak het meest betekenen.
Wat volgens The Wall Street Journal opvalt, is dat de (Amerikaanse) lezers niet veel geven om goede proza. Zo zijn De Da Vinci Code en Vijftig Tinten Grijs volgens critici slecht geschreven, maar toch zijn beide boeken als enorme bestsellers. Het dagblad concludeert hieruit dat lezers meer geven om pure functionele proza in plaats van een stilistische of eigenzinnige schrijfstijl. Om het in andere woorden te omschrijven: de lezers kiezen voor het verhaal en niet de schrijfstijl. Lezers willen weten wat er volgt, en niet afgeremd worden door een (te) opvallende schrijfstijl. Huidige literatuurschrijvers zijn minder populair omdat ze meer bezig zijn met de schrijftechniek dan het verhaal.
Met de nadruk op verhalen in plaats van schrijfstijl zijn de werelden en concepten ook een stuk groter geworden. Dit is de reden dat veel van de recent uitgegeven boeken die op The Great American Read-lijst staan ook naar film of televisie vertaald worden. Boeken als Het lied van vuur en ijs (Game of Thrones) zijn veel bombastischer dan het echte leven, waardoor de spanning van het avontuur de overhand heeft. Volgens The Wall Street Journal waren de boeken eigenlijk al films in proza, nog voordat ze op het scherm verschenen. Uiteindelijk doet het er niet toe of het op papier of op het scherm staat, het verhaal is wat ertoe doet.
Bron: The Wall Street Journal
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!