Afbeelding

De sleutel tot het schrijven van een goed dramascenario is volgens scenarioschrijver Frank Ketelaar het creëren van liegende personages.
‘In drama heb je niets aan nobele, vriendelijke mensen,’ zegt Ketelaar. ‘Om een serie spannend te maken, moet het dialoogniveau hoog zijn. En het principe van de dialoog is de leugen. In drama dan. Hoe mensen liegen, verraadt hoe zij zich werkelijk voelen. “Ik voel me heel goed, nee, er is echt niks aan de hand” – dan weet je natuurlijk meteen hoe het zit. Dan kom je dicht bij de waarheid. Door leugens in de dialogen te ontcijferen kom je als kijker steeds meer te weten.’
Frank Ketelaar (1960) is onder andere bekend van de series Overspel en De prooi, waarvoor hij verschillende prijzen ontving. Daarnaast schreef hij de filmscenario’s van Publieke Werken (de verfilming van het gelijknamige boek van Thomas Rosenboom) en Bloed, zweet en tranen, de film over het leven van André Hazes.
Bronnen: De Groene Amsterdammer en Officiële website Frank Ketelaar
Tips van redacteur Peter de Rijk in het komende nummer!
Bestsellerauteur Judith Visser gaat in gesprek met haar redacteur Lisanne Mathijssen.
+ een overzicht van schrijfvakanties! Lees het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Hoe kies je een goed perspectief? En welke schrijfstijl past erbij? Kathy Mathys legt het je uit in haar workshop Perspectief en Stijl + handige oefeningen!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!