Afbeelding

Op zaterdag 2 november vond in Amsterdam het Schrijf dat boek-congres plaats. Aan een zaal vol aspirant-schrijvers vertelde Renate Dorrestein over haar schrijverschap. Het congres werd georganiseerd door Villa Media.
Dorrestein begon haar verhaal met drie belangrijke inleidende punten. Ten eerste moet je als schrijver weten waarom mensen lezen. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen lezen omdat de bezigheid een vorm van lezen over jezelf is. We proberen als het ware de kunst van het leven af te kijken van personages, aldus Dorrestein.
Ten tweede moet je er bewust van zijn dat er een lezer is. Schrijven gaat volgens Dorrestein niet om zelfexpressie, maar om impressie op de lezer. Het manipuleren van de geest van de lezer, daar ben je als schrijver mee bezig.
Ten derde vertelde Dorrestein dat er twee soorten schrijvers zijn: 'de schemabouwers' en 'de rommelaars'. De schemabouwers plannen hun boek helemaal van begin tot eind. De rommelaars hebben geen strak vooraf gemaakt plan. Dorrestein rekent zichzelf tot 'de rommelaars'. Ze vergeleek zichzelf met een wandelaar die de deur uitgaat, zonder kaart, in de verwachting dat de weg haar ergens naartoe leidt.
Deze manier van werken heeft wel veel herschrijven tot gevolg. Dorrestein vertelde dat ze een boek soms wel twaalf tot twintig keer herschrijft. Dorrestein begint het schrijven vanuit een vraag die haar bezighoudt. Ze drukte het publiek op het hart dat je je vooral niet verplicht moet voelen tot het werken met een schema. Het is veel belangrijker dat je als schrijver je eigen manier vindt.
De weg naar debuteren kan lang zijn. Aan het begin van haar schrijfcarrière vond Dorrestein geen uigever die haar boeken wilde uitgeven. In tien jaar tijd schreef ze acht romans die telkens werden afgewezen. Toen gebeurde er twee grote dingen in haar leven die haar schrijven beïnvloed hebben.
Ze las op een gegeven moment het boek Slaughterhouse-Five (1969) van Kurt Vonnegut. Deze roman is volgens haar zo bijzonder omdat er op slapstickachtige wijze wordt geschreven over de Tweede Wereldoorlog. Hierdoor realiseerde zij zich dat je ook lichtvoetig kunt schrijven over zware thema’s.
Een gebeurtenis die veel invloed op haar schrijven had, was de zelfmoord van haar zusje. Dit is een thema dat terugkwam in Dorresteins debuut Buitenstaanders (1983). Zelfmoord en ook het schuldgevoel waarmee de nabestaanden worstelen is een thema dat in meerdere van haar romans is teruggekomen. Een ander thema waar ze veel over geschreven heeft, is familieverhoudingen.
Dorrestein benadrukte dat je als schrijver je eigen stem moet ontwikkelen en dat je maar één keer kunt debuteren. En die eerste keer moet aanslaan, dus volgens haar moet je niet te veel haast hebben. Het is van belang dat je je eigen stem vindt als schrijver. Je moet zo overtuigd zijn van je werk, dat je bereid bent om je eigen hand ervoor in het vuur te steken, aldus Dorrestein.
Meer schrijftips? Je hebt al een jaarabonnement op Schrijven Magazine voor maar € 27,50.
Tips van redacteur Peter de Rijk in het komende nummer!
Bestsellerauteur Judith Visser gaat in gesprek met haar redacteur Lisanne Mathijssen.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
+ een overzicht van schrijfvakanties! Lees het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Hoe kies je een goed perspectief? En welke schrijfstijl past erbij? Kathy Mathys legt het je uit in haar workshop Perspectief en Stijl + handige oefeningen!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!