Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Advies van familie, vrienden of een bekende op je manuscript is altijd welkom, maar vaak niet objectief. Een professionele beoordeling van je manuscript kan een nieuw licht laten schijnen op je werk. Machteld van Beek legt uit wat je van een manuscriptbeoordeling kunt verwachten. In dit tweede deel: tips voor manuscriptbeoordeling.
Voor mijn eigen debuutroman, De Verloren Woorden, heb ik een manuscriptbeoordeling laten uitvoeren. Het was verfrissend om de opmerkingen van redacteur Mieke van Wieringen te lezen. De beste tips die ik ontvangen heb tijdens mijn manuscriptbeoordeling deel ik graag met je.
1. Om een geloofwaardig personage te creëren, is het belangrijk dat de lezer de beweegredenen van de personages snapt. Leg de motieven voor de acties in het verhaal dan ook voldoende uit.
2. De personages zullen verschillende emoties beleven tijdens het verhaal, maar zorg ervoor dat deze emoties logisch zijn.
3. Het maakt een karakter levensechter als hij zowel positieve of negatieve karaktereigenschappen heeft. Als de personages zich bewust zijn van hun negatieve eigenschappen en deze in de loop van het verhaal kunnen overwinnen, dan groeit het personage en daarmee de kracht van je verhaal.
4. Als de kinderen in je verhaal te gehoorzaam zijn, komen ze niet levensecht over.
5. Om dialogen minder geforceerd aan te laten voelen, is het gebruik van je en me als voornaamwoord in plaats van jou/jouw en mij beter. Je kunt je manuscript gemakkelijk aanpassen door “Zoeken en vervangen” te gebruiken in Word. Let wel op dat je controleert of de vervanging correct is, zodat Word bijvoorbeeld niet journalist vervangt door jernalist.
6. Val niet te vaak in herhaling in de beelden die je schetst. Stel bijvoorbeeld dat je hoofdpersoon hopeloos verliefd is, dan is het raadzaam om die verliefde gevoelens niet iedere keer in rondvliegende vlinders of kriebels in haar buik uit te beelden. Verliefdheid kun je ook op andere manieren uitbeelden bijvoorbeeld door een verhoogde hartslag, rode wangen, zenuwachtig zijn of moeilijk uit je woorden komen.
7. De hoofdpersoon is de held van het verhaal en moet, bij een feel good verhaal, zorgen voor de goede afloop van het verhaal. Hij kan dit bijvoorbeeld doen door het overwinnen van bepaalde gevoelens (angst, jaloezie), door een risico te nemen of zich kwetsbaar op te stellen. Door zijn actie moet het verhaal dus ten goede keren en uiteindelijk happy eindigen.
Dus geef de moed niet op na een afwijzing, er gloort nog hoop aan de horizon. Met enkele (of veel) aanpassingen heeft je boek toch nog een kans.
Machteld van Beeks liefde voor het schrijven van verhalen zat er al vroeg in. Vanaf haar achtste bracht ze iedere schoolvakantie schrijvend door. Na het winnen van een schrijfwedstrijd van Paris Books wist ze zeker dat ze wilde blijven schrijven. Haar debuutroman “De Verloren Woorden” verscheen bij uitgeverij Gopher.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!