Afbeelding
Foto: redactie
Foto: redactie
Ze is de koningin van de creativiteit en deblokkeerde duizenden onzekere kunstenaars. In het komende nummer van Schrijven Magazine wijdt Kathy Mathys je in in de methode van Julia Cameron, bekend van The Artist's Way. Wij publiceren een voorproefje.
Van Julia Cameron hoorde ik voor het eerst tijdens mijn opleiding tot docent creatief schrijven. Haar vriendelijke verteltoon sprak me aan, net als de manier waarop ze je toestemming geeft om te schrijven, ongeacht het resultaat. Net als Natalie Goldberg (Writing Down the Bones) en Elizabeth Gilbert (Big Magic) gaat het Cameron niet om de technische kneepjes van het vak. Bovenal wil ze onze durf wakker kussen.
‘Al gaande leer ik waar ik naartoe moet’ – deze regel van dichter Theodore Roethke vat het schrijversleven perfect samen, vindt Julia Cameron, schrijfster van The Artist's Way, dé bijbel over creativiteit en het opheffen van blokkades. Al doende leren door kleine stappen te zetten, het adagium Easy does it in gedachten houdend: dat is Camerons filosofie in een notendop. Cameron had nooit durven hopen dat ze ruim 4 miljoen exemplaren van The Artist's Way zou verkopen, toen ze het in het begin van de jaren 1990 aanbood bij een uitgever. 'Ik dacht dat ik een boek aan het schrijven was voor mezelf en een handjevol vrienden.'
Cameron groeide op ten noorden van Chicago als tweedeoudste van zeven kinderen. Als klein meisje verzon ze verhalen in de kelder van het ouderlijke huis. Haar eerste novelle schreef ze op een dieet van appels, cheddar en whisky. Ze ging aan de slag als journalist voor The Washington Post en Rolling Stone, was kort getrouwd met Martin Scorsese en werkte zelfs mee aan de scenario's van zijn films Taxi Driver en New York, New York. In dat eerste deel van Camerons leven vormde alcohol de brandstof voor het schrijven. Toen het haar daagde dat ze verslaafd was, kickte ze af. In 1978 was dat. Niet lang daarna begon Cameron geblokkeerde kunstenaars te helpen met de handvaten die ze zelf gebruikte.
Cameron ziet schrijven als een geboorterecht, iets wat iedereen kan. In The Writing Life (Je leven schrijven) formuleert ze op ludieke wijze hoe ze schrijven ziet: 'Writing is about getting something down, not about thinking something up.' Ze bedoelt hiermee dat we geen ingewikkelde dingen hoeven te verzinnen. Wie aandachtig luistert en kijkt, ontdekt vanzelf materiaal om over te schrijven. 'We hoefden ons alleen maar open te stellen voor de Grote Schepper die door ons heen zijn werk doet,' schrijft ze in The Artist's Way. Wie niet gelovig is, kan het woord 'God' in Camerons werk vervangen door 'universum'.
Cameron verzet zich tegen het clichébeeld van de getormenteerde kunstenaar die zich de uitputting voorbij werkt. Liever schrijft ze in de 'kieren en spleetjes' van de dagen. Aan haar schrijfstudenten raadt ze aan om naast hun morning pages (waarover dadelijk meer) drie bladzijden te schrijven. Cameron beseft dat velen van ons niet durven te schrijven (of te musiceren, te dansen…) uit angst om ons belachelijk te maken…
Dit artikel is verschenen in Schrijven Magazine 5 van 2020
Abonnee worden?
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!