Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Vrijwel iedere beginnende auteur schrijft te veel. Daar zijn verschillende redenen voor. Bijvoorbeeld het idee dat één verhaal niet genoeg is voor een roman, maar dat je er meerdere nodig hebt. Dat is ook zo, maar niet zoals het vaak wordt geïnterpreteerd. De ervaren redacteur Peter de Rijk leert je hoe het wel moet.
Je hebt diverse verhalen nodig om zaken duidelijk te maken. Maar dat is iets heel anders dan diverse verhaallijnen uitzetten. Hetzelfde geldt voor personages met hun eigen, o zo interessante, levensverhaal. Bedenk dat ieder element dat je aan jouw verhaal toevoegt een dienende rol in het geheel moet hebben. Wanneer je te veel personages in je roman een eigen leven laat leiden, wil de lezer weten hoe het met hen afloopt. Ze kunnen niet, als in het werkelijke leven, in en uit lopen of plotseling uit beeld verdwijnen. Hetzelfde gaat op voor ‘het geweer aan de muur’. Dat hangt daar niet voor niets in jouw boek. Je wilt er iets mee, en hoe meer je erover schrijft, hoe groter de verwachtingen van de lezer worden. Vervul je die verwachtingen niet, dan maak je je lezer blij met een dode mus. In vaktermen spreken we dan over een ‘loose ends’.
Dat boeken ‘te vol’ raken, heeft vaak te maken met het enthousiasme van de beginnende auteur. Letterlijk àlles moet in het boek. Beperk jouw eerste boek liever tot twee hoofdpersonages. Dat is genoeg. Zo houd je het overzichtelijk en verzuip je niet in een ‘Russische’ roman met zoveel karakters dat je er tijdens het lezen de stamboom erbij moet houden.
Dit artikel is verschenen in Schrijven Magazine 5 van 2020
Abonnee worden?
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.