Afbeelding
Bron Pexels
Bron Pexels
Wie kent het niet: je zit achter je bureau te staren naar het beeldscherm. De wil is er, maar de woorden willen niet komen. Zelfs de grootste schrijvers lijden hieronder. Wij hebben de vijf meest voorkomende problemen van beginnende schrijvers op een rijtje gezet.
Hoe vaak horen we het wel niet: ‘Ga zitten en schrijf!’. Het klinkt zo simpel, maar in de praktijk is er altijd wel een klusje dat nog gedaan moet worden en dat weerhoudt je ervan om gewoon aan de slag te gaan. Je bureau opruimen, je boekenkast ordenen, boodschappen doen of de afwas wegwerken… Voor je het weet is het avond en moet je alweer gaan slapen.
Ook bloggers ervaren dit probleem wanneer ze voor het eerst aan een roman beginnen. Het is dus een dieperliggend obstakel. Een verhaal van tig bladzijdes lijkt immers een haast onmogelijke taak tegenover een blog. Toch blijft de oplossing staan: begin. Typ wat woorden, schrijf wat je denkt, ook al is het niks; zolang je maar begint. Inspiratie volgt vanzelf. Daarnaast is het belangrijk om altijd te stoppen op het moment dat je nog in de schrijfflow zit en niet nadat je bent vastgelopen. Als je stopt op het juiste moment kun je bij de volgende schrijfsessie de draad weer makkelijk oppakken.
Voordat schrijvers überhaupt aan schrijven toekomen, stuiten ze op een algemeen probleem: de dag is te kort. De meeste schrijvers hebben een fulltime baan en daarnaast nemen sociale contacten en de dagelijkse klusjes zoals boodschappen doen en koken ook een hoop tijd in beslag.
Voor veel mensen is schrijven echter meer dan een hobby. Het kan zelfs als werken aanvoelen, waardoor je al snel liever kiest voor ontspannende activiteiten zoals wandelen of het kijken van een fijne serie. Schrijven kost tijd en die tijd moet je maken. Het schrijven moet in je routine worden opgenomen. Kies daarom een avond per week of een weekend uit waarin je alle tijd neemt om aan je boek te werken.
Enthousiasme, een valkuil van veel beginnende schrijvers. Op zichzelf is het geen slechte eigenschap – koester het, want het is het middel om anderen te overtuigen van jouw verhaal – maar het kan er ook voor zorgen dat je je minder kritisch kijkt naar je eigen werk en daardoor fouten over het hoofd ziet.
Als een tekst voor het eerst naar een redacteur, uitgever of agent gaat, zal hij of zij altijd met een kritische blik naar je stuk kijken en zal je waarschijnlijk passages moeten herschrijven. Misschien moet een overgang anders, kan die scène beter eerder in het verhaal plaatsvinden of moet dat stuk gewoonweg geschrapt worden. ‘Kill your darlings,’ zeggen we ook wel. Vertrouw anderen op hun professionaliteit; zij bekijken het immers vanuit het perspectief van de lezer, degene voor wie jij het schrijft.
Het tegenovergestelde kan ook voorkomen: je blijft een hoofdstuk maar herschrijven omdat het niet goed genoeg of onaf voelt. Vaak resulteert dit in dillema’s waarover je lang kunt blijven door peinzen, bijvoorbeeld over de woordkeuze of over het toevoegen of schrappen van een bepaald zinnetje.
Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering, maar lezers zullen dit probleem in de laatste versie van jouw verhaal niet zien. Negeer dus dat knagende gevoel, want er komt altijd een moment waarop je jouw verhaal los moet laten. Streef niet naar perfectie, want het perfecte verhaal bestaat niet. Zoals Leonardo da Vinci ooit zei: ‘Art is never finished, only abandoned.’
Veel schrijvers kampen met onzekerheid. Omdat je weet dat er toch altijd betere schrijvers zullen zijn, praat je jezelf aan dat het een goede reden is om maar gewoon niet te beginnen. Maar bedenk dat hoe meer je oefent, hoe meer je jezelf ontwikkelt.
Hoe beter je wordt in iets, hoe meer fouten je in je werk gaat ontdekken. Toegeven aan de onzekerheid kan erg destructief werken. De eerste stap om ermee om te gaan en te leren van fouten, is door te weten dat je niet de enige bent die zich zo voelt. Zelfs de beste schrijvers hebben twijfels. Laat die twijfels links liggen en schrijf door. Schrappen en herschrijven kan altijd nog.
Door: Lotte van den Elsen
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!