Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Beginnende schrijvers voelen zich vaak nerveus wanneer het gaat over de noodzaak aan conflict in een verhaal. Ze denken dat er klappen uitgedeeld moeten worden, dat er bloed moet vloeien. Maar er hoeft niet altijd iets heel groots te gebeuren. Een schrijfles met oefeningen.
Er zijn duizenden verhalen geschreven die een pak minder dramatisch zijn, zonder klappen en bloed. Een man vindt een vriend voor het leven; een vrouw ontdekt dat ze veel meer van tuinieren houdt dan van lesgeven; een visser houdt op met vissen. Dit zouden zomaar verhalen kunnen zijn. Er hoeft niet altijd iets heel groots te gebeuren. Laten we beginnen met de speler die het kloppende hart vormt van elk verhaal: het personage.
Verhalen gaan pas lopen als er problemen zijn. In het echte leven gedijen we bij orde, regelmaat en een zekere mate van voorspelbaarheid. In boeken is dat niet zo.
Janet Burroway schrijft in Writing Fiction. A Guide to the Narrative Craft terecht dat beginnende schrijvers de neiging hebben om hun verhalen te groot te maken. Ze stoppen ze vol met achtervolgingen, moorden en kettingbotsingen…
Dit artikel is verschenen in Schrijven Magazine, editie 4 van 2021.
Het volgende nummer niet missen? Neem dan een abonnement en je ontvangt Schrijven Magazine thuis!
Kathy Mathys is schrijfster, literair journalist en docent creatief schrijven.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!