Afbeelding
Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
De grondbeginselen voor het schrijven van fictie heb je al in de vingers. Of nog niet. Kathy Mathys gaf haar roman uit bij Uitgeverij Polis en weet ondertussen hoe het werkt. Voor de beginneling én de veteraan in het schrijversvak heeft ze een lijstje om te controleren of je niets vergeet als het gaat om plot en conflict.
Door: Kathy Mathys
Nu ik twee derde van mijn nieuwe roman heb geschreven, bekruipt me de onrust. Zou het lukken om alles kloppend te maken, maar ook weer niet te kloppend? Een verhaal mag wel wat rafelranden hebben. Net als bij het schrijfproces van mijn vorige boek weet ik waar ik heen wil, welke confrontaties de personages staan te wachten. Alleen moet ik nog ontdekken hoe de personages zullen reageren, waar het allemaal op uit zal draaien. Dat ik enkel een vermoeden heb van hoe dat derde deel eruit komt te zien, is zowel avontuurlijk als eng.
Net als de vorige keer begin ik niet meteen aan dat derde deel. Ik herlees alles wat ik heb en laat dan de dingen bezinken. Niet enkel het manuscript in wording neem ik volledig door, ook elke notitie die ik heb gemaakt, elke gedachte die ik heb opgeschreven. Ik laat alles bezinken voor minstens een paar weken. Ik wil immers dat het laatste deel op een organische manier ontstaat. Mijn personages moeten mij op sleeptouw nemen, ik ben niet langer de poppenspeler die hen aanstuurt.
Misschien heb jij al een roman geschreven, misschien ook niet. Heb je een verhaal gemaakt, kort of lang, en ben je beland op twee derde zonder te weten waar het heen moet? Misschien helpen deze tips je dan verder:
• Herlees wat je hebt geschreven. Beperk je niet tot je verhaal. Bekijk ook het krantenartikel dat je inspireerde tot het verhaal. Herlees je notities. Laat alles bezinken. Het onderbewuste doet zijn werk.
• Op dit punt van het schrijfproces doe ik vaak wat onderzoek. Ik lees bijvoorbeeld nog wat rond het beroep van een personage of over de regio waar het verhaal zich afspeelt. Momenteel lees ik enkele boeken die over de zee gaan, een van mijn personages is botanisch tekenaar van wieren. Soms kom ik daardoor op nieuwe inzichten voor het vervolg, of ontdek ik iets wat in het eerste deel van het boek moet staan en uiteindelijk ook belangrijk blijkt voor de ontknoping.
• Teken, wandel, speel, ontspan. Veel schrijvers krijgen koudwatervrees wanneer ze met dat moeilijke laatste stuk moeten beginnen. Wees lief voor jezelf. Besef dat het een hele klus is, dat je veel vraagt van je lijf en leden. Haal diep adem en ga er dan voor zitten.
• Je hebt echt wel meer dan één kans om het verhaal af te maken. Het is niet zo dat de eerste aanzet meteen de juiste moet zijn...
Het hele artikel lezen? Je vindt het in het komende nummer van Schrijven Magazine dat omstreeks 15 februari verschijnt. Wil je dit nummer niet missen, maar ben je nog geen abonnee? Doe daar vóór maandag 3 februari 16:00 u. wat aan, dan krijg je dit nummer thuis.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Abonnees profiteren van extra voordelen.