Afbeelding
Pixabay.com
Pixabay.com
Op zondag 4 augustus is schrijfster Hanna Bervoets te gast bij het televisieprogramma Zomergasten. Om alvast in de sfeer te komen hebben we haar beste schrijftips voor je verzameld.
‘Voor ik romans ging schrijven, werkte ik als freelance journalist voor onder andere Volkskrant Magazine. Ik behandelde daar heel brede thema’s en hier heb ik bij het schrijven van mijn boeken veel profijt van gehad. Ook laat ik mij inspireren door dingen die ik zelf tegenkom in het nieuws. Maar ook actualiteiten brengen mij op ideeën.’
'Door actief naar verhalen te luisteren kun je beter leren schrijven. Om te leren van andere werken hoef je niet per se te letten op de inhoud; je kunt namelijk ook specifiek naar de techniek kijken.’
‘Door te kijken naar de verteltechniek kun je hiervan leren: hoe zorgen de scenarioschrijvers dat iemand blijft kijken? Hoe is de spanning hier opgebouwd? Hoe wordt een personage geïntroduceerd?’
‘Inspiratie is eigenlijk een beetje een mythe. De mythe is dat inspiratie een voorwaarde is om te kunnen schrijven. Mijn advies is daarom om niet op een ingeving te gaan zitten wachten, je moet gewoon gaan schrijven en dan komt er echt vanzelf wel iets. Als het niet goed is, kun je het altijd nog herschrijven.
Hoe je moet werken is afhankelijk van je eigen voorkeuren. Ik weet van mijzelf wat mijn ideale schrijfomstandigheden zijn en door die te creëren kan ik schrijven. Soms denk ik dat je deze ideale omstandigheden kunt testen door terug te denken aan hoe je was op de middelbare school: maakte je vroeger je huiswerk met harde muziek op, dan werk je als schrijver wellicht zo ook het beste.’
‘Bij het creëren van een personage houd ik vaak een ijkpersoon in mijn achterhoofd. Ik gebruik iemand uit mijn omgeving die ik niet zo goed ken, maar bij wie ik me wel een bepaald beeld gevormd heb. Omdat ik de persoon niet goed ken, kan ik allerlei informatie zelf invullen en verschillende verhalen op deze persoon projecteren. Ik denk mijn personages overigens niet helemaal uit, maar leer ze al schrijvende kennen. Zij bestaan dankzij het verhaal, niet vóór het verhaal.’
'Ik reflecteer graag op de wereld, dat doe ik in mijn romans ook. Ik begin altijd vanuit iets heel kleins, een observatie die ik vervolgens helemaal uitdenk voordat ik begin met schrijven. Een voorbeeld: als je een toetje deelt met meerdere mensen, dan hakt in het begin iedereen er grote brokken vanaf, maar het laatste hapje blijft altijd liggen. Daar ga ik dan over nadenken. Waarom doen we dat, wat betekent dat? Wat zegt het over de manier waarop we genot beleven, de manier waarop we met elkaar omgaan? Zulke fenomenen vind ik interessant’.
‘Beschouw je schrijfplek als je kantoor, met de luxe er niet twintig minuten door in de regen naartoe te hoeven fietsen. Het is aangetoond dat je 15 procent van je concentratie verliest wanneer je je telefoon aan hebt tijdens het werken. Dit is vergelijkbaar met het effect van het roken van een joint, dus je werkt dan eigenlijk stoned! Daarnaast moet je telkens weer switchen tussen je activiteiten op je telefoon en je verhaal, hiermee verlies je ontzettend veel tijd.’
‘Met alleen talent kom je niet zo ver. Je moet goed zijn, natuurlijk, maar dat zijn een hoop mensen. Zorg er daarom voor dat je altijd de deadlines haalt, je werk netjes presenteert, flexibel bent, je mail goed bijhoudt. Pak elke kans met beide handen en weet wat je wil. Je kunt je als schrijver, maar nog meer als journalist of columnist onderscheiden met professionaliteit.’
‘Vroeger had ik helemaal geen idee dat ik schrijfster wilde worden. Ik deed het vooral graag en zoveel mogelijk. Voor schoolkranten, universiteitsblaadjes, tijdschriftjes, het stadsblad. Je leert het meest door zoveel mogelijk te schrijven en elke opdracht aan te pakken.’
Hanna Bervoets studeerde Media & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Ze schreef stukken voor onder andere Volkskrant Magazine en nrc.next. In 2009 debuteerde Bervoets met Of hoe waarom en werd ze uitgeroepen tot debutant van het jaar. Hierna volgden nog zes– met veel lof ontvangen – romans: Lieve Céline, Alles wat er was, Efter, Ivanov, Fuzzie en Welkom in het rijk der zieken.
Schrijven Magazine(interview in nr. 4 2016; interview in nr. 4 2017); reportersonline.nl
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!