Afbeelding
Foto: Suzy Hazelwood via Pexels
Foto: Suzy Hazelwood via Pexels
Ook als je jouw boek in eigen beheer uitgeeft, is een redacteur die je verhaal onder de loep neemt onmisbaar. Als schrijver ken je het verhaal namelijk van achter naar voren en staar je jezelf blind. Een redacteur kan daarbij helpen: hij of zij kijkt naar meer dan alleen komma’s en punten.
Een redacteur maakt het verschil: of je nu wil opvallen bij een uitgeverij of een groot publiek wil bereiken met een selfpub-boek. Hij of zij zal ervoor zorgen dat je lezers genieten van een oogverblindend plot en personages die van de pagina’s spatten. En er geen grammaticafouten meer inzitten natuurlijk. Zie het niet als een aanval op je werk, maar als teamwork om het verhaal zo te verbeteren dat het morgen een bestseller zou kunnen worden.
Als je vrienden of familie om feedback vraagt heb je kans dat je vooral positieve reacties krijgt. Dat is logisch: ze houden van je en maken je graag blij. Ook is de kans groot dat ze geen verstand hebben van boeken of verhalen. Een redacteur is eraan gewend om kritische feedback te geven en deze systematisch weer te geven. Ze gaan niet alleen in op grammatica en interpunctie, maar verdiepen zich ook in de schrijfstijl, tempo, dialogen, plottwists en fact checking. En deze feedback zal altijd objectief en eerlijk zijn.
Hij of zij verandert niet zomaar van alles in je boek, dat doen jullie samen. De redacteur zal suggesties geven over herschrijven, herstructureren of je vragen om wat darlings te killen. Maar een redacteur zal altijd jouw boodschap, toon en stijl respecteren. Jullie hebben een gezamenlijk doel: dat het verhaal de lezers interesseert. Daar werk je samen naartoe, waarbij jij gebruik kan maken van alle kennis die een redacteur heeft over de boekenindustrie.
Je stopt – waarschijnlijk – veel van jezelf in het verhaal. Autobiografische elementen kunnen voorkomen in elk boek in de vorm van personages, gebeurtenissen uit je leven of jouw eigen karaktereigenschappen. Allemaal elementen die je vrienden en familie zouden kunnen herkennen (hey, dit personage lijkt op mij / waarom kom ik niet voor in je boek / is dat jouw echt overkomen?). Dat kan vervelend zijn, vooral als ze dit opmerken bij een eerste versie van het verhaal. Een redacteur maakt dit allemaal niets uit, maar zal alleen kijken of deze autobiografische elementen nodig zijn. Of dat je het moet herschrijven.
Tot slot heeft een redacteur simpelweg ervaring. Hij of zij heeft een opleiding gevolgd of bij een uitgeverij gewerkt en heeft al eerder manuscripten onder handen genomen. Dat kan je hoogstwaarschijnlijk niet zeggen van je eigen vrienden en familie.
Bron: Writerunboxed
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!