Afbeelding
Beeld Pexels
Beeld Pexels
Het begin van een verhaal bedenken is leuk en geeft je energie. Meestal kijk je ook al uit naar het einde. Maar wat moet je nou met dat middenstuk? De meeste schrijvers hebben hier grote moeite mee en komen vast te zitten in het midden van hun verhaal. Hier zijn 5 manieren waarop je jouw middenstuk weer nieuw leven in kunt blazen.
Meteen een vrij riskante zet, maar als je hem goed inzet een hele waardevolle. Het belangrijkste om hierbij te onthouden is dat dit nieuwe personage relevant is voor het verhaal. Het moet datgene wat jouw hoofdpersonage probeert te bereiken, helpen of juist het juist extra moeilijk maken. Vooral met dat laatste creëer je genoeg spanning om weer even vooruit te kunnen.
Deze informatie moet de plannen van je hoofdpersonage in de war gooien. Zorg ervoor dat het een kleine en compacte hoeveelheid informatie is die voor de lezer makkelijk te behappen is. In het beste geval is het beeld van je hoofdpersonage over zijn of haar doel compleet. Het conflict wordt vergroot en de motivatie verandert. De lezer gaat hierdoor alles in twijfel trekken en dat is precies wat je wilt.
Heel stiekem genieten lezers ervan om het hoofdpersonage te zien falen. Waarom? Spanning en sensatie. En identificatie. Het hoofdpersonage voelt menselijker aan en de lezer gaat twijfelen of het gelukkige einde wel is weggelegd voor hem/haar. Geef je hoofdpersonage de kans om op tijd te vallen en weer op te staan voor het laatste gevecht.
Laat een bijpersonage zich plots tegen het hoofdpersonage keren. Je verrast de lezer (en jezelf), zorgt voor veel vragen en nieuwe problemen die opgelost moeten worden. Geef dit bijpersonage wel goede beweegredenen. Wellicht moet je hiervoor terug in je verhaal om lijntjes uit te leggen, zodat de motivatie van dit personage onderbouwd is. Als het zomaar uit de lucht komt vallen, voegt het namelijk niets toe.
Dit zie je vaak gebeuren in actiefilms en bezorgt het hoofdpersonage in een klap een heleboel extra stress. Verzin een reden waarom je hoofdpersonage dezelfde klus ineens in een stuk kortere tijd moet zien te klaren. Dit kan zijn omdat de vijand hem of haar eerder bereikt, omdat een deadline is verschoven of misschien omdat een belangrijk personage onverwacht vertrekt. Alles om die beslissing naar voren te halen en de druk te verhogen.
In het kort: maak het je hoofdpersonage zo moeilijk mogelijk om het tot een goed einde te brengen voor het verhaal afloopt. Dit zorgt voor spanning en nieuwsgierigheid bij de lezer en nieuwe energie voor jou als schrijver.
Bron: The Write Practice
Door Shirley de Koster
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!