Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Je hebt een plotlijn in je hoofd en je bent klaar om je boek te schrijven. Maar heb je wel nagedacht over een spiegelplot, een steunplot en een subplot? In het Schrijfwoordenboek van Schrijven Online verzamelen we alle schrijftermen én lichten we ze toe. Vandaag bespreken we de termen ‘hoofdplot, spiegelplot, steunplot en subplot’.
Mis je een schrijfterm waar je meer over wilt weten? Mail dan naar redactie@schrijvenonline.org.
Als je aan een boek wilt beginnen, is de kans groot dat je al een hoofdplot hebt. Dit is de belangrijkste verhaallijn: je hoofdpersoon wil een doel bereiken zoals rijk worden, de liefde vinden, een kwaadaardige ring vernietigen of een moord oplossen. Het is natuurlijk geen spannend verhaal als de hoofdpersoon zijn of haar doel zomaar bereikt, dus zal je na moeten denken over tegenslagen. De detective wordt op een dwaalspoor gezet en zijn nieuwe partner vernietigt per ongeluk bewijzen. Of de hoofdpersoon moet zijn liefde geheimhouden, omdat zijn familie het niet eens is met zijn keuze.
Een spiegelplot is een weerspiegeling van het hoofdplot. Hiermee kan je je thema of boodschap onderstrepen zonder dit daadwerkelijk te noemen. Stel dat je boodschap is ‘goed wint van kwaad’, dan kan je dit op een positieve én negatieve manier weerspiegelen. In de Harry Potter-boeken is het doel van Harry om Voldemort te doden en dit wordt weerspiegeld in de andere gebeurtenissen in het verhaal. Soms in een positieve zin (Molly Weasley wint van Bellatrix Lestrange) of in negatieve zin (Fred Weasley wordt gedood door een Death Eater).
In het steunplot kan je weer obstakels kwijt om de spanning in je verhaal te houden. Onder het steunplot valt bijvoorbeeld de nieuwe partner van de detective of Harry met zijn familieproblemen. Het behoort niet tot het hoofdplot, maar het voegt wel degelijk iets toe aan je verhaal. Het geeft diepgang voor je personages en dienen vaak als afleiding.
Een subplot is een aparte verhaallijn waar het boek technisch gezien zonder kan. Vaak dragen ze bij aan de authenticiteit van je personages en het realisme van je verhaal. Vooral wanneer je een subplot invloed laat hebben op je hoofdplot. Misschien heeft de detective ook ruzie met zijn vrouw, waardoor hij tot de conclusie komt dat hij wat liever moet zijn tegen zijn nieuwe partner. En, ja hoor! Door het nieuwe vertrouwen, vindt de kersverse partner plots belangrijke informatie die naar de moordenaar zal leiden.
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!