Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Iedereen heeft een voorkeur voor een bepaald genre. Als je een ander soort boek leest dan je normaalgesproken zou doen, kan je veel leren. Wat zal je op gaan vallen wanneer je andere genres leest?
Hoe veel genres ook van elkaar verschillen, verhalen hebben altijd bepaalde elementen gemeen. Er is een hoofdpersonage met een heldenreis, er zijn archetypes in een verhaal te vinden, het plot is volgens een bepaalde structuur opgebouwd…. Als je dat soort elementen niet alleen opmerkt in het genre waar je vertrouwd mee bent, maar ook in andere genres, is dat een teken dat je schrijfinzicht groeit. Dat is handig, maar dat inzicht moet je wel vergaren. Dat doe je door verschillende genres te lezen. Misschien denk jij: “Ik kan binnen twee tellen een romantisch verhaal volledig ontleden en de toepassing van verschillende schrijftechnieken herkennen, maar geef me een thriller en ik ben de draad helemaal kwijt.” Dan heb je waarschijnlijk geen schrijfinzicht, maar eerder algemene kennis van een genre of een trope.
Als je steeds hetzelfde genre leest, hebben verhalen vaak ongeveer dezelfde strekking. Dan kan je een algemene techniek en een algemene invulling van een verhaal soms voor hetzelfde gaan aanzien. Nee, vallen en opstaan betekent niet altijd dat iemand drie relaties moet hebben gehad voordat de ware uiteindelijk gevonden wordt. Het betekent enkel dat er meerdere dingen fout moeten gaan voordat het einddoel wordt bereikt. Als het hebben en mislukken van relaties een voorwaarde is voor een goed plotverloop, dan zou je geen detective meer kunnen schrijven…
Als je dat zo ziet staan, klinkt dat logisch. Maar bij een nieuw genre moet je meer gaan letten op wat dan de elementen van het conflict vormen. Je weet niet waar je alert op moet zijn, wat je nieuwe inzichten kan geven, vooral betreft het thema. Neem het thema ‘moed’: dan zie je dat moed méér kan zijn dan trouwen met iemand die uit een andere sociaaleconomische klasse komt. In een ander genre is het misschien vluchten voor je partner als die een gewelddadige dronkaard is.
Zo zie je in dat schrijven (in welk genre dan ook) niet volgens een bepaald vast stramien hoeft te gaan.
Als je van meerdere genres hebt geproefd kun je een metaforisch nieuw, eigen recept maken met de nieuwe ingrediënten die je bent tegengekomen. In plaats van klakkeloos een genre te volgen, geef je je creativiteit alle ruimte. Je gaat een verhaal over moed schrijven. Uit verschillende genres heb je de volgende observaties genoteerd:
Romance: voor je geluk kiezen in plaats van voor zekerheid.
Oorlogsroman: ten alle tijde humaniteit hoog in het vaandel houden. (Nooit de eerste zijn die schiet omdat je geen medemens wil doden of verwonden, tenzij het echt niet anders kan).
Familiedrama: geen wraak nemen nadat je uit je huwelijk bent gevlucht, ondanks dat je vrouw jou en je kind zwaar heeft mishandeld.
Nadat je je creativiteit de vrije loop hebt gelaten komt daar een uniek concept uit:
Een man en vrouw uit verschillende sociaaleconomische klassen zijn jaren geleden getrouwd. Ze moesten een hoop ellende meemaken voordat hun huwelijk door de families werd geaccepteerd. Jaren later is de vrouw verslaafd en daardoor gewelddadig. De man vlucht met zijn kind om hen beiden te beschermen, maar hij weigert de vrouw zwart te maken of te wreken, om te voorkomen dat ze een nog lastiger leven krijgt.
Nadine van de Sande is freelance copywriter en schrijfster. Op verhaalentaal.blog post ze wekelijks een uitgebreide tip voor creatief schrijven. Daarnaast doceert ze een cursus autobiografisch schrijven bij de ondernemersschool.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.