Afbeelding
Bron Pexels
Bron Pexels
Het valt niet mee om een goede thriller te schrijven, en er zijn vele valkuilen die het verschil kunnen maken tussen een onverbiddelijke pageturner en een mislukking. We zetten de tien gevaarlijkste fouten op een rijtje zodat jij ze niet meer hoeft te maken.
Het succes van je thriller begint bij de eerste pagina. Thrillerlezers zoeken spanning, en als je boek niet spannend genoeg begint, zien ze geen reden om verder te lezen. Begin dus midden in de actie en bewaar de voorgeschiedenis en eventuele achtergrondinformatie voor later.
Te veel actie kan ook een valkuil zijn, zeker als die vooral bestaat om het verhaal zo spectaculair mogelijk te maken. Als de explosies en achtervolgingen weinig doen om het verhaal vooruit te helpen, zullen ze de lezer al snel de neus uitkomen. Zorg dus dat alle actiescènes een functie hebben in het verhaal, en bedenk dat een sterke dialoog of een verontrustende ontdekking minstens even spannend kan zijn.
Er is nog een gevaar met actie: een continue opeenvolging van spannende scènes wordt vermoeiend om te lezen. Breng variatie aan door je hoofdpersoon én je lezer af en toe een adempauze te gunnen. Let er in de spannende scènes ook op dat je niet alleen bezig bent om het plot van punt A naar punt B te brengen: laat bijvoorbeeld details van de personages en setting zien die de scène tot leven brengen.
Het geheim van een boek dat de lezer niet kan neerleggen? Zorg dat ze na elk hoofdstuk 'nog één hoofdstukje' verder willen lezen... en nog één. Dat bereik je door je hoofdstukken te laten eindigen met een cliffhanger of brandende vraag. Let ook op de lengte van hoofdstukken: te lang, en een lezer zal het boek middenin wegleggen; te kort, en het wordt moeilijk om de spanning vast te houden.
Thrillers draaien om een spannend plot, toch? Dat kan wel waar zijn, maar ook een spannend plot kan niet zonder sterke personages om het te dragen. Pas als lezers meeleven met of geïntrigeerd zijn door de personages, willen ze weten hoe het met hen afloopt.
Het belangrijkste personage is natuurlijk de protagonist. Hoofdpersonen in thrillers moeten vaak de gevaarlijkste situaties doorstaan en het kan aanlokkelijk zijn om ze daarvoor bijna bovenmenselijke vaardigheden te geven. Let op dat je protagonist ook zwakke kanten heeft, en persoonlijke zorgen naast overleven.
De interessantste protagonist is er een die actief bezig is om het mysterie of conflict van het verhaal op te lossen. Het kan makkelijk zijn om je hoofdpersoon te laten meedrijven en reageren op de actie. Zorg dat hij of zij ook initiatief neemt, en gebeurtenissen veroorzaakt in plaats van ze alleen tegen te komen.
Een slechterik die puur slecht is, zonder goede eigenschappen of duidelijke motivaties voor wat ze doen, gaat lijken op een doelwit op een schietbaan. Denk na over de vraag waarom je antagonist zijn of haar doelen nastreeft. Zo creëer je een interessanter personages en verhoog je de spanning wanneer het tijd is voor de confrontatie.
De kans is groot dat je thriller zich (deels) afspeelt in omgevingen waar je in het dagelijks leven niet bekend mee bent. Voorkom foutjes door voldoende research te doen. Houd het ook niet bij internet, maar kijk of je een rondleiding kan regelen door bijvoorbeeld een ziekenhuis of politiebureau: zo ontdek je de details die je verhaal echt overtuigend maken. Pas wel op dat je niet alle ontdekte feitjes in je verhaal probeert te stoppen: dat haalt al snel de vaart eruit.
De ontknoping is waar al die spanning door je hele boek heen naartoe gewerkt heeft: zorg dat het de moeite waard is. Een directe confrontatie tussen protagonist en antagonist werkt vaak het beste. Neem de tijd voor de scène: bouw de spanning zorgvuldig op, zorg dat de problemen niet te makkelijk op te lossen zijn en besteed aandacht aan wat er door de hoofdpersoon heen gaat.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.