8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#549 – Het ambacht van de geest

11 maart 2025 - 12:34

[Mijn moerstaal voelt al meteen zo alledaags dat ik alvast een paar woordjes Engels wil leren om dan maar in mijn geest te ontsnappen aan het platteland. Een paar jaar later kom ik erachter dat ik de popliedjes op de radio niet versta, zelfs niet na een foutloos eindexamen. En wat ik allemaal in de wereld kan en wil vinden en maken, weet ik niet,]

[Mijn moerstaal bevalt me niet, cijfers liggen me niet en de handel trekt me niet, dus ga ik Engels studeren, want die tovertaal trekt me. Zo ontdek ik zelfs academisch dat de Nederlandse taal en literatuur never nooit kunnen tippen aan de hoeveelheid woorden, wereldwijde resonantie en het aantal literaire meesterwerken, nee, zelfs niet aan de diepe manieren van denken van het geschreven Engels.]

Om den brode ben ik boekvertaler.

Zodoende typ ik boeken vol Nederlandse teksten waarvoor ik mijn verafgode Engels min of meer moet verneuken voor ik er werkelijk schitterend Nederlands van kan maken – en blijkt juist uit dat verraad ineens mijn ambacht. Tandenknarsend ga ik houden van Nederlandstalige liedjes en spijker ik de finesses van 's volks grammatica bij. Die existentiële ommezwaai maakt natuurlijk spannende gevoelens los. Ik wil voortaan zelf verhalen schrijven maar ben en blijf geen Brit, dus moet die exercitie plaatsvinden binnen de beperkingen van mijn pedante, platvloerse, provinciale moerstaal. In een gevaarlijk hoekje van mijn geest begin ik onbewust te boren naar mijn bloedeigen woorden voor verbanden, beelden en zinnen.

Blindelings tuin ik in de beginnersfouten en pas na jaren therapie ontwaar ik een poëtische, cerebrale, bloemrijke stijl in wat ik graag lees en schrijf. Nog steeds kom ik niet tot de door God voorbestemde daden, knippert de cursor in mijn lege Word-vel intimiderend naar me en verruil ik te gemakkelijk oprechtheid voor de lusten en lasten van een stijlbloempje of quasi-intellectuele bezwering; maar ooit, al is het jaren later, zal het me lukken die stijl, die moerstaal en al mijn eigenschappen te bedwingen en dat zootje ongeregeld te laten uitmonden in een spartelend, levensvatbaar boek.

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
15 maart 2025 - 18:10

Dank voor je lange suggesties, TE. Erg leuk om me voor te stellen: dat groepsgesprek van de studievereniging. Benieuwd naar je verhalen - je weet en vindt er veel van.

5 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
17 maart 2025 - 8:53

Hoi Kruidnagel, 

Je tekst heeft een sterke, eigenzinnige toon en een prachtige spanningsboog. De worsteling met taal en identiteit komt scherp naar voren. De eerste twee delen zijn krachtig, maar sommige zinnen zijn lang en kunnen iets gestroomlijnder zonder hun ritme te verliezen. De overgang naar het vertalen is goed, maar “verneuken” voelt misschien wat te ruw in de context van de rest van de tekst.

Het slot is indrukwekkend en emotioneel geladen. De frase “de door God voorbestemde daden” is interessant, maar kan iets abstracter om de universele worsteling van een schrijver te benadrukken. De laatste zin is sterk, al zou je kunnen overwegen hem iets strakker te maken voor maximale impact.

1 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 maart 2025 - 9:31

Op de valreep nog mijn reactie, Kruidnagel. Ik herken die groeiende liefde voor het Engels, zeker in de puberteit. Mijn leraar Engels bracht die erin op het atheneum, waarvoor ik hem jaren later nog een bedankje hebt gestuurd. Mijn eerste schrijfjaren brachten een grote liefde voor literaire interbellumhelden als Hemingway, Joyce en Scott-Fitzgerald. De switch beschrijf je mooi en mijn beleving komt (opnieuw) door de herkenning. Och, toen ik vanwege (ook) de studie de rijkdom van onze geschreven en gezongen literatuur ontdekt, werd ik rijker. Nu ben ik blij als ik een boek per 3 jaar uitlees en heb ik enkele planken vol van begonnen en nooit uitgelezen meesterwerken. Tot zover de mijmering, dank voor die van jou, die bracht fijne gedachten. Voor literair-kritische opmerkingen heb ik nu even geen tijd, maar zoals vaker (ofwel maanden geleden) genoten van je woordkeuzes en zinsbouw.

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
18 maart 2025 - 14:56

Ha Raymond, thanks voor je late maar fijne reactie! Ik heb nu eindelijk een beresterk leesvirus te pakken; maar wel een van de bieb. Ofwel: die klassiekers staan hier thuis ook vaak hooguit deels gelezen op vele planken.