Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#449 - Vogelen

‘Papa, ik kan vogelen!’ Mijn papa lag in de zetel te TikTokken. Hij keek niet op.

‘Ik kan vogelen, papa,’ riep ik harder. Hij bleef scrollen. Deed hij sinds mama weg was. Volgens papa was ze op reis, maar ik wist beter! Geen toeval dat buurman ook op reis was. Elke donderdag de badkamertoilet ontstoppen? En nu plots, mama weg, is er geen probleem meer met de wc? Volgens papa kwam het door mama’s verband met de maan. 

‘Papa!’ riep ik en graaide zijn gsm uit zijn handen. Een mevrouw in een opgeblazen bikini waggelde het strand op en blies een kusje naar de camera. ‘Wie is die mevrouw?’

‘Ik zoek een mama,’ zuchtte hij met een sippe blik. Mama zat niet op TikTok.

‘Ik kan vogelen,’ glimlachte ik. Dat zou papa opvrolijken.

‘Vliegen?’ Papa’s baard trilde alsof hij in een lachbeu zou uitbarsten.

‘Ik vlieg al langer, papa, nu kan ik ook vogelen! Met Tibo.’ Mijn papa rechtte zijn rug, keek me streng aan en staarde in mijn ogen. Was hij kwaad? Omdat ik kan vogelen?

‘Wat bedoel je Tony?’

Zijn ogen vertelden me dat hij me nooit zou geloven. Papa was vergeten hoe te vliegen. En als je vergeten bent hoe je vliegt, hoe kan je dan vogelen? Ik stond te draaien als een meisje. Ik keek naar papa. Was op een paar weken eeuwen ouder geworden. Of was dat zijn baard? Hij droeg nooit een baard als mama er nog was. Ik sluit mijn ogen en zie een vogeltje uit de baard van papa piepen. Zou Tibo grappig vinden! Tibo is mijn beste vriend. Moet ik hem vertellen. Geen geheimen voor elkaar.

‘Tibo en ik hebben vandaag gevogeld,’ zei ik trots. ‘Beter dan de mussen, harder dan de duiven en hoger dan de zwaluwen ooit zullen kunnen!’

Toen greep papa naar zijn telefoon in mijn hand en schreeuwde iets van ‘Tibo Jeannette’ of zo.

Hij stuurde me naar mijn kamer en op de trap hoorde ik hem vloeken.

Toen ik op mijn kamer zat, wist ik dat ik nooit meer zou vogelen met Tibo. Ik opende mijn raam en vogelde alleen.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, Tony, ik weet nog niet welk perspectief hier de overhand heeft. Dat van de vader of van de jongen. Ze hebben het in ieder geval niet over hetzelfde, wat ik ervan begrijp.

Lid sinds

1 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Het verhaal is aan de hand van de linkjes uit het commentaar duidelijker geworden.

Weet niet of het echt vanuit het perspectief van een kind benaderd is, maar verder best wel grappig.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik weet niet of ik veel wijzer word van de linkjes, want dit verklaart niet waarom pa er iets anders onder zou verstaan. Het enige wat ik kan bedenken is dat papa Vlaams is, maar dochter geboren in Nederland en met ABN opgevoed.

Wel leuk gegeven, en het kindperspectief komt wel vrij duidelijk naar voren vind ik.

Klein dingetje; 'gsm' is wel een beetje een verouderd woord voor een mobiele telefoon, dat werd nog in de tijd gebruikt dat ze van die koelkast Nokia's en Motorola's hadden. 'Mobiel' is gebruikelijker, of is dit ook weer anders in het Vlaams?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'Vogelen is vooral ook een kwestie van de tijd nemen,' aldus de Volkskrant en de tegenstanders van vluggertjes.

Wat ik vooral doe, is uitvogelen.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony, 

Dank voor je verhaal. Ik vind het verhaal leuk geschreven en origineel bedacht. Wel vind ik dat je het kinderperspectief iets mag uitvergroten. Ook zou ik het centrale probleem iets helderder schetsen. Ik heb het idee dat er meerdere thema’s spelen, waar het hoofdthema niet echt duidelijk uitkomt. 

Dus: ik zou meer met contrasten gaan werken. Een nog duidelijker contrast tussen vader en kind, en hoofd- en bijzaken. 

Ik vind de slotzinnen erg mooi. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik denk dat het ook nog iets sterker kan. In die zin sluit ik me aan bij Anna. Het uitgangspunt is al mooi in de verf gezet, dus het zijn geen grootse aanpassing, maar iets strakker richting het centrale thema zou ik toejuichen.

Is 'lachbeu' een verschrijving of een variant op 'lachbui'?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Duidelijk is dat ik het niet duidelijk genoeg kreeg. Toch is het in mijn geest helder, dus ik heb een conflict.

Het centrale thema van het verhaal is de verwarrende en verontrustende ervaring van een kind dat geconfronteerd wordt met de scheiding van zijn ouders en de leugens die zijn vader vertelt om dit te verdoezelen. Het kind voelt zich in de steek gelaten en probeert zich te uiten door te "vogelen", maar wordt niet begrepen of serieus genomen door zijn vader (die in een heel andere energie zit en op tiktok iemand wil scoren om te vogelen). Dit leidt tot een gevoel van isolement en eenzaamheid, waardoor het kind uiteindelijk alleen gaat "vogelen".

Iemand een suggestie hoe ik het 'strakker richting centrale thema' kan krijgen?

@Hadeke: lachbeu is een verschrijving, maar ik laat het zo, grappige variant op lachbui :)