Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#448 - Nara

 

De laatste dag van het schoolreisje lunchten we in Nara park en daarvandaan slenterden Rini en ik langs de lantaarns naar de tempel. We lachten om de hertjes die voor ons bogen. Helaas kwamen we toen net Yuki en haar meelopers tegen. Ik probeerde mijn gezicht in de plooi te houden, maar er was geen houden aan.

‘Wat valt er te lachen, Koumori?’ snauwde Mei, terwijl Ai haar bovenlip optrok en Rini imiteerde. Die bevroor als een hert in de koplampen van een auto. Dat ze mij Koumori noemden deerde me niet, dat was oud zeer, maar van Rini bleven ze af. Ik ging van slappe lach naar blinde woede alsof een schakelaar omgezet werd. Ik vloog op Ai af.

‘Laat haar met rust, meeloper!’ siste ik. Ze deinsde terug en botste op Yuki die achter haar stond. Rini rende weg.

Ai lachte en riep: ‘Run, Rabbit, Run!’

Yuki schoof haar opzij en stapte naar voren zodat we neus aan neus stonden.

‘Of wat, Koumori?’ zei ze kalm. Vanuit mijn ooghoeken zag ik de anderen een stapje achteruit doen.

‘Of wat? Of niks,’ zei ik. ‘Ik ben niet de Ijimekko. Jullie zijn de pestkoppen.’

Yuki zei niets, maar kneep haar ogen tot spleetjes.

‘Waarom, Yuki?’

Het was de vraag die ik al zolang wilde stellen.

‘Waarom ben je een pestkop? Je bent de slechterik in dit verhaal, met je vier schaduwen. Waarom kies je daarvoor? Wat heb ik je ooit misdaan?’

Het leek alsof Yuki niets terug zou zeggen, maar uiteindelijk knipperde ze met haar ogen. Haar gezicht ontspande en even dacht ik dat ik tot haar doorgedrongen was. Ze legde haar hand op mijn schouder en fluisterde:

‘Je bent een omei, Koumori. Een vlek op de wereld. En vlekken worden weggepoetst.’

Ik duwde haar weg. Ze wankelde twee stappen achteruit, maar werd opgevangen door Shinyu en Yui.

‘Blijf met je gore handen van me af!’ schreeuwde Yuki en spuugde voor me op de grond. ‘Ik wil niet besmet worden. Ik wil niet door je bevlekt worden.’

Ik vloog op haar af, een waas voor mijn ogen. Ik wilde haar ogen uitkrabben en haar wereld veranderen in pijn. Mei en Ai vingen me op. Elk klemde een arm vast en ik kon geen kant uit. Ik zag ineens dat dit één grote choreografie was. Deze hele situatie was een vooruitgedachte strategie. Yuki grijnsde en veegde theatraal de denkbeeldige vlek van haar blouse af waar ik haar aangeraakt zou hebben. Ik hing machteloos in de armklem, maar begreep nog niet in welke situatie ik me bevond. Ik verwachtte meer kwetsende opmerkingen, dreigementen. Wat ik niet verwachtte, was dat ze me sloeg. Maar dat was precies wat ze deed: met vlakke hand tegen de rechterkant van mijn gezicht. Zo hard en onverwacht dat mijn hoofd met een ruk naar links ging. Versuft draaide ik terug en kreeg meteen een klap op dezelfde wang. Waar de eerste onverwacht was en de pijn niet echt tot me doordrong, stak deze meteen. Omdat ze deels mijn oor raakte, klonk het ook als een geweerschot. Toen besefte ik pas dat ik bang moest zijn. Yuki spuugde opnieuw, niet voor me, maar op me.

‘Je wang verkleurt, Koumori,’ zei Yuki. ‘Straks ben je netjes symmetrisch.’

Daarna hoorde ik niets meer.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Intens doordat je zo nauwkeurig beeldend het onwenselijke harde menselijke beschrijft, het gedrag en de gevoelens die we maar liever wegdenken. Hertjes, in het studentikoze Utrecht zijn dat corpsmeisjes; in je verhaal ook? Mooi hoe Sakura opkomt voor het meisje met de hazenlip, zelfs al kost dat haar meer dan ze had verwacht. Dit is venijniger dan thrillers en horror met effectbejag. En ik hou van de schone schrijfstijl. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik begin even met de vraag die Kruidnagel stelt, die is me toevallig niet ontgaan. 

Nara is een plaats in Japan waar daadwerkelijk buigende hertjes rondlopen. Ik ben daar geweest en ik kan zeggen dat de sfeer in dat stadje/ het betreffende park zeer ontspannen, gezellig en rustgevend is. Er zijn daar meerdere tempels en ik vermoed dat Sakura hier doelt op Todaiji, een van de belangrijkste oude tempels in Japan. Een echt ontzagwekkende tempel waar iedereen die er komt eerbied voor heeft. 

Daarom, Sakura, mijn complimenten hoe je van deze fijne, iconische plaats (voor Japanse begrippen past dat woord wel, denk ik) zo effectief een toneel hebt gemaakt van iets dat allesbehalve prettig is en totaal niet bij de setting past. Het is een groot contrast, maar het werkt wel. Zeker ook door de manier waarop je schrijft.  Zoals Kruidnagels reactie laat zien, komt dat ook over voor iemand die de context/ Nara niet kent. 

Ik vind je keuze om de ik-figuur met een 'out of body'- achtige ervaring te laten inzien dat het allemaal een voorbedachte choreografie was, ook erg goed gevonden. Het maakt het geheel des te vreselijker, omdat blijk geeft van zowel een lange geschiedenis van pesterijen als van meer dan ziekmakende intenties van de pestkoppen. Tegelijkertijd is datzelfde ook een spiegel van en voor je heldin. Juist omdat ze door die 'uittreding' pas later pijn ervaart, kan ze met opgeheven hoofd de klappen krijgen. Dat sluit mooi aan bij de opdracht, maar ook bij haar eigen beweegredenen: ze wil weten wat ze al die tijd misdaan heeft. 

Een gruwelijk verhaal, maar het zit prachtig in elkaar. Erg goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sakura, ik heb al een tijdje niets meer van je gelezen, maar zodra ik deze opdracht las, verwachtte ik niet anders dan dat jij hierop zou reageren. 
Het is een prachtig verhaal geworden in de voor jou zo bekende schrijfstijl. Veel emotie. Ingetogen en toch sterk verteld. Met bewondering gelezen. Hier gaat ongetwijfeld nog een vervolg op komen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik had precies hetzelfde gevoel, of misschien wel het verlangen, als Fief. En je maakt het helemaal waar. Mooi gedaan.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wauw. Wat een woorden, mensen en dat terwijl ik voor mijn gevoel de essentie eruit heb gesnoeid. Dank voor al die complimenten. De tempel is Kasuga-Taisha, Nadine. En de hertjes zijn hertjes, Kruidnagel, maar tegelijk zijn de meisjes ook hertjes. Behalve de wolven. Fief, Hadeke, ❤

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Sakura,

Voor het eerst dat ik iets van jou lees. Ondanks ik de betekenis van bepaalde Japanse woorden in je verhaal niet begreep, haalt het niet weg hoe bijzonder ik je verhaal vond. Heel sterk met duidelijke emotie omschreven. Op de een of andere manier raakte het me. Een interessante schrijfstijl heb je. Zeer vlot, beeldend en met een mooi woordgebruik. Het was niet alleen droevig amuserend, maar ook nog is heel leerzaam. Met plezier gelezen.

Groetjes