Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#447 Lone wolf

‘Konijnen zijn sociale dieren!’ brulde juf Snuf tegen haar ruziënde pupillen. ‘Of zijn jullie vergeten wat er met Marietje gebeurd is?’

Iedereen kende het verhaal van Marietje.

Ze was een lief konijn, maar een beetje vreemd. Vaak zat ze in haar eentje bij de vijver en staarde dan uren naar haar reflectie in het water. Hoewel ze de hoogste cijfers haalde, maakte ze niet altijd een snuggere indruk. De andere konijnen hielden haar graag voor de gek. Dat was eenvoudig, want ze stampte overal in. Natuurlijk zeggen alle konijnenouders tegen hun kinderen dat ze niet mogen liegen, maar Marietje nam het eerlijk zijn erg serieus. Als de juf vroeg wie er rommel had gemaakt in de klas was zij degene die haar vinger opstak om te vertellen wie het had gedaan. Het werd haar niet in dank afgenomen en ze begreep maar niet waarom. Soms vroeg men haar waarom ze zo moeilijk deed, terwijl zij juist vond dat de andere konijnen ingewikkeld deden. Waarom waren ze niet gewoon duidelijk over wat ze van haar verwachtten?

Tijdens haar avondwandeling merkte Marietje op dat er muziek klonk uit de sportzaal. Ze gluurde door een venster naar binnen en ontdekte dat al haar klasgenoten binnen aan het dansen waren. Hoewel ze helemaal niet van harde muziek hield, bedroefde het haar zeer dat niemand haar voor het feest had uitgenodigd. Ze had genoten van alle sterren op deze heldere winteravond, maar nu scheen het haar opeens erg koud en besloot er flink de pas in te zetten.

Lang nadat het geluid uit de sportzaal was vervaagd, hoorde ze diep in het bos een hartverscheurend gehuil. Toen de wolf haar zag hield hij meteen op.
‘Wat moet je hier?’ gromde hij. ‘Straks vreet ik je op!’
‘Jij klinkt veel te verdrietig om te kunnen eten’, zei ze eigenwijs, en hoewel dat niet altijd zo is, had ze deze keer gelijk. Ze ging bij hem zitten en ze waren niet langer alleen. Slapen konden ze niet, maar de volgende ochtend zagen ze samen de zon opkomen en dat was tenminste iets. Ze wisten allebei niet zeker of ze de ander aardig vonden, maar in de dagen die volgden wenden ze aan elkaars gezelschap.

Op de ochtend van de derde dag nadat ze elkaar voor het eerst hadden ontmoet, werd de wolf al ruim voor het ochtendgloren met een onbestemd gevoel wakker. Hij wist niet waarom, maar hij voelde zich zo vreemd, zo … niet zichzelf. Toen hij opzij keek en Marietje zag liggen in het zachte schijnsel van het kampvuur, haar lippen gekruld van tevredenheid, knapte er iets in hem. Zonder te aarzelen beet hij haar kop af en vrat haar met huid en haar op.
 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marietje was een konijntje met autisme. Dit is een biografie. Het verhaal van Marietje lijkt sterk op de legende van Marietje, want vermoedelijk waren er geen getuigen van de moordpartij. Een optie is dat de wolf erover heeft lopen opscheppen. Maar een legende past ook wel bij het didactische doel van juf Snuf.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kijk, er wordt alweer gevreten. Heerlijk voorleesverhaaltje net voor het slapengaan. Knap werk, Mespunt, ik lik nog mijn vingers en duimen. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mespunt, ik vind het wel grappig dat de juf haar ruziënde leerlingen wil leren dat ze socialer moeten zijn, maar aan het eind van het verhaal blijkt dat als je sociaal bent, je opgegeten wordt. Mooi verhaal, graag gelezen.

om te kunnen eten’ zei ze eigenwijs, --> achter eten hoort nog een komma.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Een goede fabel, omdat de mensenwereld er sterk in terugkomt, waarmee het verhaal ook een spiegel aan de lezer voorhoudt.

Het eind doet me denken aan de schorpioen en de pad(?), waarbij de schorpioen over de rivier gezet wordt en tegen de belofte in zijn aard volgt en zijn redder doodsteek. (Misschien was het geen pad 😀)

Er zitten meerdere thema's in dit verhaal en dat vind ik best knap met zo weinig woorden.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Scherp, Kruidnagel!

Als je zulke heerlijke Marietjes als kinderen hebt vertel je ze liever iets anders voor het slapengaan, Gi, maar het doet me deugd dat mijn verhaal je goed gesmaakt heeft.

Niet precies wat ik ermee bedoelde, Fief, maar ik vind het fijn om te lezen dat je er je eigen invulling aan geeft en dat je het kon waarderen.

Ik heb de schorpioen en de kikker/schildpad (grappig dus dat jij er een pad van maakte, een beetje van beide) gevonden, Hadeke, en zie inderdaad overeenkomsten. Het klopt dat je met mijn verhaal meerdere kanten op kunt, dankjewel.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje shockerend, want je schetst perfect wat talloze neurodivergente meisjes is overkomen met loverboys en dergelijke. Dat is dus heel knap, want volgens mij moet een fabel precies dat zijn en doen.

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Mespunt,

Wat heb ik genoten van je fabel. De opbouw vind ik goed over nagedacht en je neemt mij echt mee in het verhaal. Jammer dat het zo'n droevig einde heeft, maar dit geeft je verhaal ook weer een duidelijke boodschap (die op meerdere manieren opgevat kan worden). Je hebt mij geamuseerd tot het einde. Graag gelezen

Groetjes.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Mespunt

Mooie fabel en het leest ook zeer vlot.Als je volgende keer poogt om het teveel aan passiefzinnen weg te werken, dan wordt het nog beter.

Johanna

 

   

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 Bedankt voor al jullie reacties.

Is de boodschap dat je beter bij je eigen soort kunt blijven?

Wat ik schrijf is van mij en wat jij leest is van jou, dus ik zou niet zeggen dat er één boodschap is. Het is een fabel met autobiografische elementen. Ik vind het lastig om te bepalen hoe ik me tot anderen kan verhouden. Voor mij gaat het vooral over het conflict tussen enerzijds de behoefte aan autonomie en anderzijds de behoefte aan verbinding. Ook zij die bewust kiezen voor afzondering zijn niet ongevoelig voor buitensluiting. Marietje en de wolf vind elkaar daarin en dat kan een risicovolle combinatie zijn.

@Kruidnagel: je vroeg het elders, maar ik beantwoord het maar hier. Ik ben inderdaad 40 geworden, dan ga je over dit soort dingen nadenken. ;-)

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proficiat, Mespunt! Moge dit jaar betekenen dat je lekker je plek vindt tussen de vervelende ander en de fijne zelf, en tussen de onmisbare ander en de onuitstaanbare zelf.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Kruidnagel, denk ik, maar het moet ook weer niet té comfortabel worden, want waar moet ik dan nog over schrijven?