Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#440 - Er om kunnen lachen

Jos knipoogde naar de blonde serveerster die hun tafeltje passeerde.

‘Klootzak,’ zei Sonja. ‘Kan je je zelfs niet inhouden als je met mij dineert?’

Jos liet Sonja’s handen los in een impuls. Hij had dit avondje tot in de perfectie gepland: Sonja opgehaald in een zwarte limousine met getinte ruiten en een boeket rode rozen op zijn kruis. Sonja stevig opgewarmd in de dertig minuten durende rit naar de Italiaan. De gamba’s in pikante saus als voorgerecht en kreeft met spaghetti als hoofdgerecht. De eerste fles Brunello vervangen door een tweede zonder dat Sonja droog kwam te staan. Tot in de perfectie uitgevoerd.

Hij tikte met zijn vingers op zijn servet, zijn gehuurde colbert raakte de rand van de tafel en zijn das hing waar daarnet de kreeft stond.

‘Liefje,’ zei hij en trippelde met zijn vingers richting haar hand. Ze verborg haar handen in haar schoot. ‘Zo meteen komt de moelleux.’

‘Alles wat blond is, wil je bespringen?’

‘Ik heb jou toch?’ Jos dacht aan wat zijn moedertje zei bij de juwelier. 'Ben je zeker, jongen? Sonja is geen boerendochter...'

‘Die limo, de rozen, dat kostuum.’ Sonja dirigeerde haar wijsvinger langs zijn das. ’Je draagt nooit een kostuum, en nu plots wel? Je bestelt gamba’s en kreeft alsof je een drugsdealer bent. En twee flessen Brunello!’

Jos keek naar de fles Brunello, naar zijn lege glas en naar het halfvolle glas van Sonja. Er zat nog een bodempje in de fles. Hij kon een slok gebruiken, dacht hij, maar durfde de fles niet aan te raken.

‘Wat denk je dat ik dacht, Jos?’ Sonja foetelde aan een knoopje van haar gouden jurk. 

Jos schokschouderde. Wat staat die jurk haar goed, dacht Jos, Sonja is een modelletje op het autosalon. ‘Je houdt toch van moelleux?’ stotterde hij.

‘Wat maakt dat klotedessert uit? Jos, ik wacht al te lang. Tijdens de kreeft was perfect geweest, maar nee, niks. Ik denk dat je het niet meent, ik verdoe mijn tijd.’

Het blonde serveerstertje excuseerde zich en zette voor Sonja’s neus een zilveren bord met een zwart cakeje dat druppels chocolade als lava erupteerde. De serveerster knipoogde naar Jos. Hij bloosde. Sonja lachte grijs. ‘Wat een miniscuul dessertje! Doet me aan wat anders denken!’ 

‘Schatje,’ probeerde Jos.

‘Zwijg!’ Sonja nam het cakeje tussen wijsvinger en duim, keek eerst minachtend naar het minidessertje, dan met dezelfde blik naar Jos en dropte het in haar opengesperde mond.

Jos schoof zijn stoel naar achteren en hurkte neer op één knie, keek naar de hemel, sloot zijn ogen en vroeg: ‘Sonjaatje, wil je met me trouwen?’

Lang verhaal kort, de ring vonden ze daags erna na dissectie van wat Sonja’s lichaam van gamba’s en kreeft overliet. 

Jos kon er om lachen. 

Sonja niet.

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha, daar is Jos weer. Dit keer met Sonja. Is het met de andere blonde stoot nog goed gekomen? Heerlijke lectuur, Tony. Van opbouw gesproken? Dit breekt records. 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag TonyCoppo, 

Dank voor je inzending. Ik heb het fragment met heel veel plezier gelezen, ik moest glimlachen door de humoristische stijl en het grappige verhaal an sich. Probeer wel onder het maximum aantal woorden te blijven. Deze keer is het je vergeven met je geestige tekst! Hier zijn dan mijn tips. 

Ik vind de tekst goed omdat er steeds een wending komt die de lezer niet verwacht, veel ‘makkelijke’ opties zijn uitgesloten. 

Soms vind ik bepaalde woorden wel een overkill, bijvoorbeeld ‘hoofdspijs’. Dat woord leidde me alleen maar af. Makkelijker is ‘hoofdgerecht’, en dat staat ook beter in de tekst. 

Sonja’s ogen die rood vuur spuwen vind ik ook te abstract. Ik zou oppassen met beeldspraak in deze tekst, het is juist zo lekker nuchter en blijft de vaart erin. 

In de dialoog kom ik twee zinnen tegen die ik wat onrealistisch vind lijken. ‘Ik heb jou…willen’ en ‘Precies…meneer’. Ik vind dat Sonja hier ontzettend onredelijk uit de hoek komt, dit zou je misschien logischer kunnen opschrijven. Misschien zou je de hoofdpersoon arroganter kunnen maken (in zijn gedachten bijvoorbeeld), een tikkeltje narcistisch misschien, dan begrijpen we Sonja al een stuk beter. Er zijn genoeg mogelijkheden om dat op te lossen!

Ik vind het laatste stuk wat snel gaan en onduidelijker. Misschien zou je kunnen kijken naar de verdeling. Is het nodig dat we lezen hoe Sonja (half) stikt? 

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: dankje :) hij is daar weer :)

@Anna: dank je voor je uitgebreide feedback en de aanmoedigende woorden. Ik probeerde je tips te volgen, en schrapte wat zinnen (om alzo ook dichter bij het maximum uit te komen) om hp meer te laten denken, heb ik meer plaats nodig.

Over dat stikken, het kan eigenlijk weg, ik haalde het weg :)

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony,

Totaal onverwacht slot en toch zo lekker vet aangezet in Tony-style met heerlijke personages uit Tonyworld. Wel voel ik haar liefde niet, maar het is dan ook niet mijn type.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk bizar verhaal, Tony. Of het huwelijk een lang leven blijft beschoren, waag ik te betwijfelen. Aan Jos zal het niet liggen. Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, in Tonystijl neergezet. Voor mij komt het eind wel erg snel, maar het past ook wel weer in de toon van het verhaal. Hoe dan ook, met een grote lach gelezen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sonjaatje is me er eentje, ongeduldig en veel te inhalig. Jos een moederskindje met zijn das in de spaghetti. Een lekker stel in een hilarische setting. Ik heb er hartelijk om gelachen.