Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#431 - Steen breekt niet

7 december 2022 - 11:08

 

‘Jeanne?’
Jeanne herkent gelijk de stem van haar broertje. ‘Hee, tijger!’
‘Hoi.’
‘Met welke telefoon bel jij?’
‘Van de buurman.’
‘Knap dat je mijn nummer uit je hoofd weet.’
‘Ben je er, morgenochtend?’
‘Wat bedoel je, tijger?’
‘Bij mam.’
Een grommende onrust komt in haar op. ‘Wat is er dan?’
Het blijft even stil. ‘Je weet het niet,’ klinkt het verslagen.
‘Wat niet?’
Weer blijft het stil. ‘Mam is dood. Naar de hemel, zegt papa.’
Het bloed trekt uit Jeanne’s hoofd weg, ze hapt naar adem.
‘Jeanne?’
‘Ik… ik ben er nog.’
‘Je wist het niet, hè?’
‘Nee tijger, ik wist het niet. Wat goed dat je mij belt.’
‘Maar ben je erbij? Bij de begrafenis?’
Beelden tollen door haar hoofd. Haar moeder, schreeuwend, haar hand opgeheven om Jeanne voor de zoveelste keer een klap te geven. Haar vader, zijn rug gekeerd naar Jeanne en haar tierende moeder. Haar broertje, zittend op de trap, zijn ogen stijf dichtgeknepen, zijn handen op zijn oren. De mevrouw van jeugdzorg, vergezeld door twee politieagenten, in de woonkamer. De ontkenningen van haar moeder, de verwijtende blikken van haar vader. Verraad. Haar broertje dat haar nakijkt uit zijn slaapkamerraam, als ze in de auto van de mevrouw stapt. Waarom hij niet?
‘Het is morgenochtend om negen, in onze kerk.’ Niet de mijne.
‘Weet je wat er gebeurd is?’
‘Met jou?’ De oneindige droefheid in zijn stem doet haar rillen.
‘Met mam, bedoel ik.’
‘Haar hart is gebroken, zegt pap.’ Nee toch. ‘Door jou.’ Ja dus.
‘Ach tijger toch…’
‘Maar ik geloof hem niet.’
‘Goed zo.' Steen breekt niet. 'Je zult mij niet zien, tijger. Maar ik ben er wel.’

Na het telefoongesprek checkt Jeanne de routeplanner op haar telefoon. Vanuit het opvanghuis is het vijf haltes met de tram.

 

Lid sinds

2 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 december 2022 - 14:08

Heftig verhaal ManmetPen. De korte dialoogzinnen trokken mij meteen het verhaal in. Mooiste zin:" de oneindige droefheid in zijn stem doet haar rillen."

 

Lid sinds

5 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 december 2022 - 15:31

Hoi Martin, inderdaad een heftig verhaal. Mooie dialoog, maar iets te veel "tijger" voor mij. Dat zou je van mij mogen afwisselen met lieverd, jongen, broertje, of iets dergelijks. Maar dat is een kwestie van smaak. Verder graag gelezen.

De herhalingen "je weet het niet", "je wist het niet, hé" en  "Nee, ik wist het niet" vind ik ook minder fraai.

 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
9 december 2022 - 21:33

Aangrijpend verhaal.
Mooie zin, 'steen breekt niet', al is deze theorie natuurlijk zeer discutabel.

Beelden tollen door haar hoofd. [...] Waarom hij niet?

Deze passage zou ik tussen witregels plaatsen.

Haar moeder, schreeuwend, haar hand opgeheven om Jeanne voor de zoveelste keer een klap te geven. Haar vader, zijn rug gekeerd naar Jeanne en haar tierende moeder.

'... en haar tierende moeder' lijkt mij dubbelop, gezien de voorafgaande zin.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2022 - 9:47

Hoi Manmetpen,

Mooie dialoog. Knap gedaan om in zo'n korte tekst een hele gezinsgeschiedenis op te tekenen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2022 - 11:36

Heel geloofwaardig dat het bericht herinneringen oproept aan haar mishandelingen. Ik krijg alleen de situatie en leeftijd niet helder. Is ze nog jong of al volwassen? Wat heeft de korte afstand voor betekenis?

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2022 - 17:35

Hoi ManmetPen. Mooie dialoog! Het is ook een mooie setting waarin dochter zichzelf probeert te beschermen, maar ook voor haar broertje wil zorgen. Lastig!

Ik heb de vorige opdracht niet gelezen, dus ik ken de context niet. Ik moest nogal zoeken welke leeftijd zij was / broertje was, en wat er precies aan de hand was. Dus er was huiselijk geweld, dochter is naar een opvanghuis (behoorlijk in de buurt dus, met nog haar eigen mobieltje) en moeder heeft zelfmoord gepleegd waarbij vader de schuld geeft aan dochter (en/of dat heeft moeder in een soort afscheid gezegd). Oja, en broertje die mag dus geen telefoon van zijn vader of van een vriendje gebruiken, maar heeft wel een band met de buurman (die de politie heeft gebeld?). En broertje kent het telefoonnummer van zijn zus uit zijn hoofd.
Het roept bij mij in ieder geval een hoop vragen op, waardoor ik wat minder in de mooi beschreven interactie tussen broer en zus zat. Waarschijnlijk als je wat meer woorden zou hebben voor dit verhaal dan kan het beter tot zijn recht komen.

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2022 - 19:18

Ha Karel,

Dit verhaaltje is inderdaad lastig te vatten zonder het voorgaande gelezen te hebben. Ik vond het wel een leuke ingeving. 

Ook in het eerdere verhaal (linkje) heb ik bewust veel opengelaten. Het is in mijn ogen een tegenhanger van een 'tell-all' verhaal: het laat ruimte open voor eigen interpretatie en vragen. Wat er precies is gebeurd in dat gezin, waaraan is de moeder overleden, wat is de rol van de buurman, waarom wijst de vader zijn dochter zo keihard af: jouw ideeën daarover zijn net zo valide als de mijne. Dit verhaal is een houtskoolschets, wat mij betreft is het aan de lezer om het in te kleuren.

En een andere keer schrijf ik weer anders ;-).

Groet!
Martin

Lid sinds

2 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2022 - 21:29

Hoi Martin,

Ik vind het mooi dat je zoveel ruimte voor eigen interpretatie hebt opengelaten, voor mij loopt het dan vloeiend. Had je het uitgespeld dan had ik me opgesloten gevoeld/geduwd in de bedoeling van de schrijver.

De inhoud van de dialoog is heftig, knap gedaan in deze opdracht.

M