Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#415 Minkindje - versie 2

 

 

Minkindje - versie 2

 'Ik ben er klaar voor, gezellig Mieke dat ik mee mag.'
Niemand gaat alleen naar de personeelsborrel van het medisch centrum. Misschien is het voor mij zelfs nuttig en kan ik er, als haptonoom, wat contacten aan overhouden.
Bij binnenkomst snelt Mieke op haar collega's af. Ik voel me wat verloren totdat ik een tik op mijn schouder krijg. Als ik me omdraai, kijk ik recht in de mij al te bekende ogen.
'Hoi Aimée, dat is lang geleden. Wat leuk om je hier te zien.'
Ik slik als ik zie wie het is.  Even krijg ik de neiging hard weg te rennen. Te laat, hij pakt me bij mijn arm en zegt:
'Je kent me toch nog wel, ook al was je nog een kind de laatste keer dat we elkaar zagen?'
'En of dokter Smit, U hebt een stempel achtergelaten op mijn kinderziel.'
Hij lacht. Als ik nog niet nerveus was dan nu wel, hij geeft me de kriebels.   

De herinneringen die in me opkomen buitelen over elkaar heen. Papa doodziek en mama die bij elk huisbezoek vroeg om mij ook even te onderzoeken. Ik was elke keer ziek of onderweg, haar minkindje noemde ze me. Na papa's begrafenis vroeg ik haar:
'Mama, ik mis papa heel erg maar ook dokter Smit, wanneer komt hij weer spelen?'
Daarna kwam hij niet meer.

'Zullen we even ergens gaan zitten, Aimée? Dan kunnen we even bijpraten.'
Weer probeert hij me vast te pakken. Ik stap opzij en knipper het vocht uit mijn ogen. Koude rillingen lopen over mijn rug. Als uit het niets duikt Mieke op.
'Kennen jullie elkaar of lijkt dat maar zo?'
'Ja Mieke, dit meissie was een van mijn lieve patiëntjes vroeger.'
Lieve patiëntjes - hij had er meer zoals ik! Laat de man verdwijnen.
'Vertel.'
Mieke kijkt me vragend aan.
'Liever niet, laten we nog een drankje halen. Ik ben uitgepraat met dokter Smit. Gevoel is bij hem wat het niet mag zijn. Verder wil ik er niets over kwijt.'

Smit kijkt me nog een keer aan en loopt dan met een stalen gezicht weg.
'Geen gevoel, dat zei ik je toch.'

 

= = = = = = =

 

Versie 1

 

'Vooruit dan, ik ga wel mee.'
Eindelijk geef ik toe. Niemand gaat alleen naar de personeelsborrel van het medisch centrum. Misschien is het voor mij zelfs nuttig en kan ik er, als haptonoom, wat contacten aan overhouden.
Na binnenkomst is Mieke snel in gesprek gewikkeld met collegae. Ik voel me wat verloren totdat ik een tik op mijn schouder krijg. Ik draai me om en kijk recht in de mij al te bekende ogen.
'Ken je me nog Aimée? Sinds je vaders overlijden heb ik je niet meer gezien. Hoe oud was je toen, een jaar of negen?'
De man die me vragend aankijkt geeft me de kriebels. Als ik niet antwoord gaat hij door:
'Ik hoefde van je moeder niet meer langs te komen en je weet dat ik er ook voor jou was .'
'Dokter Smit, natuurlijk weet ik wie u bent. Ik dacht dat u allang met pensioen zou zijn.'

De herinneringen die in me opkomen buitelen over elkaar heen. Mijn terminale vader, deze man die hem bezocht. Mijn moeder die altijd blij was als hij kwam, totdat ik na de begrafenis zei:
'Mama, ik mis papa heel erg maar ook dokter Smit, wanneer komt hij weer spelen?'

'Meissie toch, ik was destijds een beginnend huisarts. Jij was een minkindje, ik heb voor je gezorgd.'
Meissie, zo noemde hij me vroeger en ja, mijn moeder zei dat ik een minkindje was. Laat de man verdwijnen, hij heeft me zoveel aangedaan. Ik sta op het punt het laatste hardop te zeggen als Mieke naast me komt staan.
'Kennen jullie elkaar?'
'Was het maar niet zo.' antwoord ik. 'Deze arts hoort hier, noch elders, thuis.'
'Aimée toch, zo is het wel genoeg. Jouw jeugdherinneringen spelen je parten. Ik begrijp hieruit dat je het verlies van je vader niet hebt kunnen verwerken.'

'Nee dokter Smit, al het goede uit mijn jeugd koester ik. U kan ik echter niet vergeten. Destijds was ik een onwetend kind, dat ben ik allang niet meer. Ik draag herinneringen aan u met me mee, die ik pas kon bevatten toen ik volwassen werd.'
Met een uitgestreken gezicht loopt hij bij me vandaan, terwijl de rillingen over mijn rug lopen.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jasses, Elrie, wat een smeerlap, en bewijs het maar eens.

Minkindje, als dat de dubbele betekenis heeft van 'beminnen' en halfwees: raak gekozen. Mooi teder woord is het hoe dan ook.

Een haptonoom is toch een aanraaktherapeut? Ook raak. En de naam Aimée.

Anderzijdsjes. Vooral in het begin vind ik het verhaal nog wat samengevat ('tell') (bv. "Eindelijk geef ik toe," betekent hetzelfde als "Vooruit dan, ik ga wel mee") en verderop de dialoog wat stijfjes/schrijftalig ("Destijds was ... volwassen werd").

De beginzin vond ik niet meteen duidelijk. Ik vraag me ook af hoe Aimées twijfel zich verhoudt tot het misbruik, en of het dus op zijn plaats is als openingsthema. Dat ze eigenlijk wil netwerken vind ik bijvoorbeeld mooier contrasteren met die ongewenste ontmoeting. Of dat ze niet graag als vrouw alleen eropuit gaat.

Bedankt voor je verhaal, zo confronterend!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, inderdaad een heftig verhaal. Ik ga met Kruidnagel mee wat betreft de zin "eindelijk geef ik toe". Die zou je gewoon weg kunnen laten. 
Hoewel het een indringend verhaal is, mis ik het gevoel bij de ongewenste ontmoeting. Je vertelt dat de man haar vroeger iets heeft aangedaan, maar het blijft bij een vage opmerking.  
Bij de zin "Mama, ik mis papa heel erg maar ook dokter Smit, wanneer komt hij weer spelen?" kreeg ik echter niet het idee dat het kind het vervelend vond, waarom zou ze hem anders missen? 
Er blijft voor mij nog teveel onder de oppervlakte hangen om het goed binnen te laten komen. 
Ik probeer me ook voor te stellen hoe de jonge huisarts iets met het kind heeft kunnen doen. Hij kwam op huisbezoek voor de terminale vader. Hoe kon hij misbruik maken van het kind? Maar wellicht interpreteer ik het verhaal niet goed.

'Was het maar niet zo.' antwoord ik.  --> de punt moet een komma zijn

Deze arts hoort hier, noch elders, thuis. --> beide komma's kunnen weg, volgens mij. In ieder geval de komma achter elders.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heftig gegeven! Ergens heb ik moeite met de dialoog, zowel van de misbruikende arts als van hp, zouden ze echt zo spreken tegen elkaar? 

Misschien net wel, wie weet :)

 

Titel is erg mooie vondst

GG

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Kruidnagel. Dank voor je reactie. Fijn dat verschillende woorden je opvielen. Minkindje kan je zo verklaren zoals jij schreef of,als en ziekelijk kind, ik heb dat in het midden gelaten. Haptonomie is de wetenschap van het gevoelsleven, de tast speelt daarbij een essentiële rol. Ik zal proberen de dialoog wat te versoepelen.

@Fief en Tony, jullie ook dank voor je fijne en leerzame reactie. Aan het begin en de dialoog zal ik nog werken. Voor ik ging schrappen had ik geschreven dat de moeder aan dokter Smit had gevraagd om, tijdens zijn bezoeken, ook naar haar minkindje te kijken. Misschien moet ik dat er weer tussenvoegen Fief zodat jouw vraag beantwoord wordt.

@Tony, dat stukje dialoog waar jij over schreef zag ik wel voor me. Ik moet echter werken aan het schrijven van dialogen daat struikel ik vaker over. Veel dank voor het lezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor ik ging schrappen had ik geschreven dat de moeder aan dokter Smit had gevraagd om, tijdens zijn bezoeken, ook naar haar minkindje te kijken. Misschien moet ik dat er weer tussenvoegen Fief zodat jouw vraag beantwoord wordt.

De man is terminaal ziek, maar wat mankeert het kind dat het iedere keer nagekeken moet worden? En blijft de moeder er dan niet bij? Misschien begrijp ik dan toch niet wat een minkindje is.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Elrie,

Bedankt voor je inzending. Je hebt een interessant onderwerp uitgekozen, tegelijkertijd ook heftig. Hierbij mijn tips: 

Ten eerste is de eerste zin voor mij niet heel erg sterk. Ik vind op zich niet dat iedere beginzin uitmuntend bedacht moet zijn, maar het is fijn als de lezer het verhaal in getrokken wordt. Als we verder lezen vind ik, net als Kruidnagel, dat het verhaal redelijk veel tell bevat. 

Verderop in de tekst worden er erg veel herinneringen aangehaald, ik zou het bij eentje hiervan laten, of er in ieder geval maar één te benoemen. Als je minder informatie in je tekst verwerkt en dus erg selectief bent over het thema van je verhaal, hoef je minder samen te vatten. 

Michel de Montaigne zei ooit zoiets als (al ging dit over essays) ‘steek diep in het onderwerp, niet breed’. Maar ook met proza is dit eigenlijk het geval. 

Ik mis ook een beetje spanning in het verhaal. Het lijkt er nu erg op dat het verhaal draait om wat er in het verleden is gebeurd, maar in het heden gebeurt er eigenlijk niet veel spannends. Je zou de arts haar bijvoorbeeld kunnen laten aanraken, of misschien barst de hoofdpersoon in tranen uit en schaamt ze zich er nog voor ook. Door het heden spannend te maken, wordt het verleden ook spannender.

Dan nog een aantal taalkundige opmerkingen: ‘In gesprek wikkelen’, is geen mooi Nederlands. Ik zou hiervan maken: ‘In gesprek raken’. Daarnaast is het woord collegae niet fout, maar om de tekst zo leesbaar als mogelijk te houden zou ik hier toch collega’s van maken, dat rijmt ook meer met de rest van de tekst. 

Succes!

Groetjes,

Anna

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Anna voor je waardevolle reactie. Ik zal proberen of het me deze week lukt om te herschrijven. Lukt het niet, dan komt het alsnog later met gebruikmaking van alle tips van iedereen.