Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#415 Highway to Hell (aangepast, laatste keer)

Versie 3

Bas stampt de trap op. ‘Ik mag ook nooit iets van jou!’
De slaapkamerdeur knalt dicht.
Ik realiseer me dat ik als mijn moeder geklonken moet hebben. God, wat haatte ik het als ze me betuttelde alsof ik een klein kind was. Precies zoals ik nu doe bij Bas, met dezelfde intentie.

Highway to Hell dendert door het huis. Op de een of andere manier geeft het niet alleen zijn gemoedstoestand weer. Na een half uur klop ik op zijn kamerdeur.
Het antwoord op mijn vraag of ik binnen mag komen, klinkt niet uitnodigend. Toch open ik de deur. Bas draait zijn rug naar me toe.
‘Ik begrijp wel dat je boos op me bent,’ begin ik, gesnuif is zijn reactie, ‘maar ik vind het niet prettig dat je met die jongens op stap gaat. Ze hebben een slechte invloed op jou.’ Weer hoor ik mijn moeder en Bas is onmiskenbaar mijn zoon.
‘Jij weet niet eens wat stappen is. Je gaat nooit uit, drinkt niet, rookt niet. Je bent gewoon een saai mens en je snapt helemaal niets van mij.’
Elk woord voelt als een dolksteek.

Mijn gedachten vliegen tussen wel of niet doen. Aarzelend besluit ik tot het eerste. Uit mijn portemonnee vis ik de opgevouwen foto die ik altijd met me meedraag. Bas pakt hem aan, kijkt er kort naar. ‘Ja? En? Wat moet ik hiermee?’
‘Dit ben ik.’
Zijn ogen bewegen van de foto naar mij en weer terug. Hij schudt zijn hoofd. ‘Doe normaal, mam. Dit ben jij niet.’
‘Toch wel. Ik was hier een jaar ouder dan jij nu bent.’
‘Je ziet er hier anders behoorlijk lijp uit. Alsof je te veel gesnoven hebt.’
Ik kijk hem strak aan. ‘En jij weet hoe iemand die drugs gebruikt eruitziet?’
‘We hadden van de week zo’n gozer uit een afkickkliniek die kwam vertellen over zijn verslaving. Nou ja, hij was wel clean, maar hij zei dat je nooit echt afgekickt raakt.’
Ik staar naar de doodse blik in mijn ogen op de foto en knik, maar Bas ziet het niet.
‘Hij was een rare vogel. Wie begint er nou aan die troep? Dan heb je toch geen verstand?’
Ik haal mijn schouders op. ‘Tenzij je vrienden je overhalen om mee te doen, omdat je er anders niet bij hoort. Alles na die eerste keer doet er niet meer toe, want je gaat van kwaad naar erger.’
Bas draait opzij, kijkt me recht aan, zijn ogen wijd opengesperd. Ik kan nu niet meer terug.
‘De eerste keer high worden is zo geweldig dat je het steeds weer opnieuw wil ervaren, maar alle keren die erna komen, kunnen er niet aan tippen. En dan is het te laat. Afkicken is mogelijk, maar je hebt levenslang.’
Bas zijn ademhaling versnelt. ‘Zoiets zei die man ook.’
In de stilte erna hoor ik het kwartje vallen. Ongeloof glijdt over zijn gezicht.
‘Mam, jij was toch niet …?’
Ik staar naar de foto. ‘Ik zag er niet voor niets zo “lijp” uit.’

-----------------------------------

Versie 2

Bas stampt de trap op. ‘Ik mag ook nooit iets van jou!’
Hoewel ik weet dat het komt, schrik ik toch van de knal van de dichtslaande slaapkamerdeur. Ik realiseer me dat ik als mijn moeder geklonken moet hebben. God, wat haatte ik het als ze me betuttelde alsof ik een klein kind was en nu doe ik hetzelfde bij Bas, met dezelfde intentie.

Highway to Hell dendert door het huis. Op de een of andere manier geeft het niet alleen zijn gemoedstoestand weer. Na half uur klop ik op zijn kamerdeur.
Het antwoord op mijn vraag of ik binnen mag komen, klinkt niet uitnodigend. Toch ga ik naar binnen.
Bas draait zijn rug naar me toe.
‘Ik begrijp wel dat je boos op me bent,’ begin ik, gesnuif is zijn reactie, ‘maar ik vind het niet prettig dat je met die jongens op stap gaat. Ze hebben een slechte invloed op jou.’ Weer hoor ik mijn moeder en Bas is onmiskenbaar mijn zoon.
‘Jij weet niet eens wat stappen is. Je gaat nooit uit, drinkt niet, rookt niet. Je bent gewoon een saaie moeder en je snapt helemaal niets van mij.’
Elk woord voelt als een dolksteek. Ik herken ze als mijn eigen woorden.

Uit mijn portemonnee haal ik een opgevouwen foto en geef hem aan Bas. Hij pakt hem aan, kijkt er kort naar. ‘Ja? En? Wat moet ik hiermee?’
‘Dit ben ik.’
Zijn ogen bewegen van de foto naar mij en weer terug. Hij schudt zijn hoofd. ‘Doe normaal, mam. Dit ben jij niet.’
‘Toch wel. Ik was hier een jaar ouder dan jij nu bent.’
‘Je ziet er hier anders behoorlijk lijp uit. Alsof je te veel gesnoven hebt.’
Ik kijk hem strak aan. ‘En jij weet hoe iemand die drugs gebruikt eruitziet?’
‘Nou, we hadden van de week zo’n gozer uit een afkickkliniek die kwam vertellen over zijn verslaving. Nou ja, hij was wel clean, maar hij zei dat je nooit echt afgekickt raakt.’
Ik staar naar de doodse blik in mijn ogen op de foto en knik, maar Bas ziet het niet.
‘Hij was een rare vogel. Wie begint er nou aan die troep? Dan heb je toch geen verstand?’
Ik haal mijn schouders op. ‘Tenzij je vrienden je overhalen om mee te doen, omdat je er anders niet bij hoort. Alles na die eerste keer doet er niet meer toe doet, want je gaat van kwaad naar erger.’
Bas draait zich naar me toe, zijn ogen wijd opengesperd. ‘Die man zei dat de eerste keer high worden zo geweldig is dat je het steeds weer opnieuw wil ervaren, maar …’
‘… dat alle keren die erna komen er niet aan kunnen tippen. Dan ben je al zover dat je niet meer terug kunt.’
Bas zijn ademhaling versnelt. ‘Dat zei hij inderdaad. Mam, jij was toch niet …?’ Weer kijkt hij van de foto naar mij. Ongeloof glijdt over zijn gezicht.
Ik pak zijn hand. ‘Ik zag er niet voor niets zo “lijp” uit.’

 

-----------------------------

Versie 1

Bas stampt de trap op. ‘Ik mag ook nooit iets van jou!’
Hoewel ik weet dat het komt, schrik ik toch van de knal van de dichtslaande slaapkamerdeur.
Dit is de dag waarvan ik hoopte dat hij nooit zou komen, maar waarvan ik altijd wist dat hij er op een keer zou zijn: de dag waarop mijn kind niet langer meer mijn kleine manneke is, maar een jongen op weg naar volwassenheid. Ik had me voorgenomen niet zoals mijn moeder te zijn, maar keer op keer hoor ik haar in mezelf terug.

Highway to Hell dendert door het huis. Op de een of andere manier geeft het ook mijn gemoedstoestand weer. Na half uur waag ik de gang naar zijn kamer.
Het antwoord op de vraag of ik binnen mag komen, klinkt niet uitnodigend. Toch ga ik ga naar binnen.
Demonstratief draait Bas zijn rug naar me toe.
‘Ik begrijp wel dat je boos op me bent,’ begin ik, een gesnuif is zijn reactie, ‘maar ik vind het niet prettig als je met die jongens op stap gaat.’
‘Jij weet niet eens wat stappen is. Je gaat nooit uit, drinkt niet, rookt niet. Je bent gewoon een saaie moeder en je snapt helemaal niets van mij.’
Elk woord voelt als een dolksteek. Ik herken ze als mijn eigen woorden.

Uit mijn portemonnee haal ik een opgevouwen foto en geef hem aan Bas. Hij pakt hem aan, kijkt er kort naar. ‘Ja? En? Wat moet ik hiermee?’
‘Dit ben ik.’
Zijn ogen bewegen van de foto naar mij en weer terug. Hij schudt zijn hoofd. ‘Doe normaal, mam. Dit ben jij niet.’
‘Toch wel. Ik was hier een jaar ouder dan jij nu bent.’
‘Je ziet er hier anders behoorlijk lijp uit. Alsof je te veel gesnoven hebt.’
Ik kijk hem strak aan. ‘En jij weet hoe iemand die drugs gebruikt eruit ziet?’
‘Nou, we hadden van de week zo’n gozer uit een of andere afkickkliniek die kwam vertellen over zijn verslaving. Nou ja, hij was wel clean, maar hij zei dat je nooit echt afgekickt raakt.’
Ik staar naar de doodse blik in mijn ogen op de foto en knik, maar Bas ziet het niet.
‘Hij was een rare vogel. Wie begint er nou aan die troep? Dan heb je toch geen verstand?’
Ik haal mijn schouders op. ‘Tenzij je vrienden je overhalen om mee te doen, omdat je er anders niet bij hoort. Alles na die eerste keer doet er niet meer toe doet, want je gaat van kwaad naar erger.’
Bas draait zich naar me toe, zijn ogen wijd open gesperd. ‘Die man zei dat de eerste keer high worden zo geweldig is dat je het steeds weer opnieuw wil ervaren, maar …’
‘… dat alle keren die erna komen er niet aan kunnen tippen. Dan ben je al zover dat je niet meer terug kunt.’ Mijn maag knijpt samen.
‘Dat zei hij inderdaad. Hoe weet …?’
‘Ik zag er niet voor niets zo “lijp” uit.’

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief, 

Bedankt voor je inzending. De laatste passage in jouw verhaal speelde zich als een film in mijn hoofd af. Deze scène vond ik zeer mooi geschreven. Je proeft de emoties van de personages echt tussen de zinnen door. Dan heb ik ook nog een aantal tips: 

Ik vind dat er in het begin vrij veel tell in het verhaal zit. Bijvoorbeeld in de eerste alinea, waarin het hoofdpersonage vertelt wat er aan de hand is, terwijl ik me afvraag of dit erg belangrijk voor het verhaal is. Is het noodzakelijk om te weten dat de moeder van het kind nooit had gehoopt dat haar zoon groot zou worden? Het speelt geen essentiële rol voor mijn gevoel. Wat mij betreft zou je kunnen beginnen bij de tweede alinea, als je de eerste zin op een logische plek plaats, die aansluit bij de rest van de tekst. 

Ook struikel ik (in de eerste alinea) over de derde zin, die zou je wat mij betreft iets vloeiender en subtieler kunnen opschrijven. 

Dit heb ik bijvoorbeeld ook bij de zin: ‘Op de een…weer’. Het voegt voor mij weinig toe (ik heb er geen beeld bij), en ik weet ook niet wat ik met de emotie van de hoofdpersoon moet.

Als we verder lezen begint het interessanter te worden. Langzaam ontvouwt het verhaal zich, waar het echt om draait. Hier mis ik soms de balans. Op het moment dat de hoofdpersoon de foto uit de portemonnee haalt, weten we al veel meer. Ik denk dat je in sommige delen beter kan inkorten, en juist op dit moment (voordat de foto uit de portemonnee gehaald wordt) een handeling, gedachte of emotie kan beschrijven. Hier zijn de emoties van de hoofdpersoon een stuk belangrijker dan hiervoor. 

Dan nog een taalkundige opmerking: “Highway to Hell” zou je beter kunnen cursiveren (Highway to Hell). 

Kortom: ik vind het een tekst met een aantal sterke elementen, die wat mij betreft uitvergroot kunnen worden. Ook de laatste zin vind ik erg sterk. Als je de tekst meer om dit thema laat draaien, wordt het een nog beter verhaal.

Groetjes,

Anna

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi (en herkenbaar)! Soepel, je dialogen lezen lekker, het gedrag van Bas heb je prachtig onder woorden gebracht. Waar ik over nadenk is het slotstuk - in tegenstelling tot Anna vind ik dat juist minder sterk. Dat komt misschien ook omdat Het Geheim de lezer dan al duidelijk is. Niet duidelijk is hoe Bas het oppakt, daar ben ik benieuwd naar. De laatste twee zinnen zou ik vervangen door een beschrijving van Bas, op het moment dat het tot hem doordringt. Misschien dat dat een moment van échte verbinding tussen hem en zijn moeder is? 

Nja, just my two cents. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anna, bedankt voor je uitvoerige feedback. De opdracht was een lastige.
"Voor deze opdracht is het de bedoeling om geen beschrijving van het verleden te geven. In plaats daarvan maak je het verleden actueel door het heden met het heden te verbinden."
Hoe verbind je het heden met het heden?

In een aantal van je opmerkingen kan ik me wel vinden, in een aantal ook niet. De hp is niet zomaar een moeder die zich zorgen maakt over het ouder worden van haar kind: ze heeft zelf een heftig verleden. De Highway to Hell geeft voor haar dat gevoel juist weer. In haar angsten ziet ze haar zoon hetzelfde pad opgaan. 
Ik begrijp echter dat het verhaal jou niet veel doet, dat kan en mag. Ik ga erover nadenken hoe ik het kan verbeteren.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi ManMetPen, welkom op het forum. Fijn dat je het verhaal in grote lijn kon waarderen. Waar de een aansluit, haakt de ander juist af. Wanneer doe je het goed?
Bedankt voor het lezen. Ik ga er nog eens op broeden.

Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

In je verhaal komt stukje voor stukje naar voren wat er zich in het verleden heeft afgespeeld. Dit maakt mij als lezer ook nieuwsgierig om verder te lezen wat er nou daadwerkelijk in het verleden is gebeurt. Wel ben ik benieuwd hoe Bas reageert, na de onthulling van zijn moeder. 

Het laatste stukje vind ik wel minder makkelijk lezen in vergelijking met de rest van het verhaal. Ik moest het even een paar keer lezen, voor het kwartje viel.  

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Desiree, bedankt voor je reactie. Ik heb n.a.v. de feedback van Anna en de opmerkingen van jou en ManMetPen het verhaal wat aangepast. Hopelijk komt het nu beter over.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief!

Je verhaal nam me lekker op sleeptouw: eerst gewoon dat gepuber en allengs meer spanning tot aan het bitterzoete moment. Ze wil voorkomen dat haar zoon dezelfde fout maakt en stelt zich kwetsbaar op. Misschien koestert ze die oude ik zelfs nog: waarom zou ze anders die foto bij zich houden? Mooi momentje. De titel is ook lekker omineus, geheel in stijl bij het gespreksonderwerp. (Tegelijk is ze natuurlijk het levende bewijs dat je er wél vanaf kunt komen; misschien rechtvaardigt dat nog wat meer drama in haar zelfbeeld ofzo. Dat hij gaat zien dat ze inderdaad nooit echt afgekickt is geraakt. Dat de angst om zelf weer te gaan gebruiken ook meespeelt bij haar opvoedmoment.)

Je zou eens kunnen letten op de twee lange zinnen: "God, wat haatte ik het als ze me betuttelde alsof ik een klein kind was en nu doe ik hetzelfde bij Bas, met dezelfde intentie." – Rond het woordje 'en' kun je een punt overwegen (en de volgende zin met 'en' beginnen – waarom niet).

"‘Ik begrijp wel dat je boos op me bent,’ begin ik, gesnuif is zijn reactie, ‘maar ik vind het niet prettig dat je met die jongens op stap gaat." – Daar vliegt de camera heen en weer tussen 'ik' en 'zijn'. Die zin zou ik uit elkaar trekken.

Je tekst wordt ook rijker als je meer verschillende woorden gebruikt:
- 'van de knal van de dichtslaande slaapkamerdeur'
- 'of ik binnen mag komen' ... 'Toch ga ik naar binnen.'
- 'Weer hoor ik mijn moeder' ...'Je bent gewoon een saaie moeder'
- 'Elk woord voelt als een dolksteek. Ik herken ze als mijn eigen woorden.'
- ‘Nou, we hadden van de week' ... 'Nou ja, hij was wel clean'
- Alles na die eerste keer doet er niet meer toe doet (die tweede is nog wat zwerfvuil van je herschrijfrondje, denk ik).
- Alles na die eerste keer doet er niet meer toe' ... 'Bas draait zich naar me toe'

En deze zin hapert in de aanloop naar de ontknoping:
‘Die man zei dat de eerste keer high worden zo geweldig is dat je het steeds weer opnieuw wil ervaren, maar …’
‘… dat alle keren die erna komen er niet aan kunnen tippen. Dan ben je al zover dat je niet meer terug kunt.’

Daar zie je ook die woord(soort)herhaling. Wat bovendien meespeelt is dat ze die man citeren; door al die verwijswoorden (schuingedrukt) wordt het 'high worden' vrij abstract en verliest de tekst daar even aan zeggingskracht.

Een mooie zin: 'Ik staar naar de doodse blik in mijn ogen op de foto en knik, maar Bas ziet het niet.' Ik hou van al dat binnenrijm.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, je scoort met deze vlotte tekst die zeer geloofwaardig is. Alhoewel dat ze de lijpe foto wel erg snel vindt, misschien daar hp even naar laten zoeken? zodat het meer een ingeving wordt, nu heb ik idee dat er iets niet helemaal klopt..

ZG

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, wat ben ik blij met je kritische blik en je feedback. Ik heb de tekst voor een laatste keer aangepast. Ik hoop dat je er nog een keer naar wil kijken.

Hoi Tony, hp draagt de foto altijd bij zich als een reminder aan een tijd waarnaar ze nooit meer terug wil. Dank je wel voor je compliment. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief, Ik kan niets anders zeggen dan dat ik diep onder de indruk ben van jouw derde versie. Elk woord is geloofwaardig.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, levensecht en helemaal top die derde versie. Toch nog even zeuren:
na een half uur en ...
... is zo geweldig is dat je : een isje te veel

Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

De derde versie sleept mij helemaal mee in het verhaal.
Van begin tot eind ben ik gekluisterd aan mijn scherm. 
Het leest vlot en het voelt nu nog completer dan de eerste versie. 

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Graag gedaan. Het is ook een lastige! Maar een meisje die bang is voor haar vader, terugdeinst als hij dichterbij komt, en onder de blauwe plekken zit, is vrij duidelijk. Je kunt aannemen dat het meisje geslagen is door haar vader, zonder dit expliciet te benoemen. En als je dan een confrontatie in het heden hebt, is de tekst een stuk spannender. Je laat de lezer als het ware een beetje in het duister tasten.

Met de opmerking over de hoofdpersoon die zich zorgen maakt over het opgroeien van haar kind, daar bedoel ik alleen de opmerkingen (de stukjes tell) in de eerste passage mee. Daarna begrijp ik wel degelijk dat de hoofdpersoon zich zorgen maakt omdat ze zelf een heftig verleden heeft gehad. Neemt niet weg dat het in de eerste passage 'gewoon' een bezorgde moeder lijkt. 

Ik heb je laatste versie gelezen, en ik moet zeggen dat ik meteen meer meegetrokken wordt in het verhaal. Persoonlijk zou ik wel nog een aantal dingen weglaten, zoals 'met dezelfde intentie' in de eerste passage. Ook als je dit weglaat is het, in ieder geval voor mij, al duidelijk. 

Ik vind de twijfel tussen wel of geen foto laten zien het verhaal sterker maken. 

Groetjes,

Anna

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, ik heb alleen de derde versie gelezen. Geweldig gedaan! Meeslepend, realistisch en geen woord teveel. Hier en daar vind ik de dynamiek tussen de zoon en moeders zelfs ontroerend.

Grtz,
Taco

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anna, bedankt dat je het nogmaals las. 

Graag gedaan. Het is ook een lastige! Maar een meisje die bang is voor haar vader, terugdeinst als hij dichterbij komt, en onder de blauwe plekken zit, is vrij duidelijk. Je kunt aannemen dat het meisje geslagen is door haar vader, zonder dit expliciet te benoemen. En als je dan een confrontatie in het heden hebt, is de tekst een stuk spannender. Je laat de lezer als het ware een beetje in het duister tasten.

Hoi Anna, ik begreep die uitleg ook wel, maar je schreef: In plaats daarvan maak je het verleden actueel door het heden met het heden te verbinden. Je bedoelde denk ik: het verleden actueel maken door het verleden met het heden te verbinden zonder een beschrijving van het verleden te geven.