Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 392 - Zwaan

De nacht voor mijn verjaardag droom ik voor het eerst sinds tijden weer over mijn vader. Zijn gestalte is vaag, maar de dreiging die van hem uitgaat is onmiskenbaar. “Ik ga je moeder straffen voor haar verraad,” fluistert hij hees en komt langzaam, langzaam dichterbij. Een ogenblik later word ik zwetend en hijgend wakker. Het voelt alsof hij er nog steeds is en pas na een uur slaat mijn hart weer normaal.
 
Ik stort me op mijn werk, verdring de droom naar de achtergrond, en in het koele tl-licht van mijn kantoor verbleekt de angst. Het was maar een droom, mijn criminele vader zit levenslang in de gevangenis en wij zitten met een nieuwe identiteit in een ander land.
 
’s Avonds ga ik naar mijn moeder voor een rustige verjaardag met bubbelwijn en een knus kostuumdrama. Gewapend met fles en dvd neem ik de bus naar de rand van de stad, waarna het nog tien minuten lopen is. Halverwege zie ik iets wits in de berm, dat ik door de schemering niet meteen thuis kan brengen. Heeft iemand weer achteloos een plastic tas weggesmeten?
Het is een zwaan. De sierlijke vogel ligt vreemd op de zij en ik vraag me af waarom, totdat ik de geknakte hals zie. Geschrokken raak ik de zwaan voorzichtig aan. Koud. Dood.  
Mijn adem stokt: mijn moeder heet Zwaantje! Mijn droom was niet zomaar een droom!
Ik zet het op een rennen. Al uit de verte zie ik dat het huis volledig donker is. Ben ik te laat? De voordeur staat op een kier, binnen hangt een onnatuurlijke stilte. Hevig trillend doe ik het licht in de woonkamer aan. Het volgende moment explodeert de kamer. Overal springen mensen met feesthoedjes tevoorschijn. “Surprise!” “Gefeliciteerd!“ “Nog vele jaren!”  
Niemand begrijpt waarom ik door mijn knieën zak en hysterisch begin te huilen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aurora, straffe setting en plot. Spannend tot aan het eind. Wel een rare naam voor een moeder.
P.S.: het nummer van de opdracht loopt achter ... we zijn aan 392 ;-)

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kennelijk is Zwaantje in Vlaanderen geen gangbare meisjesnaam. Hij komt hier met enige regelmaat voor (een goede vriendin van mijn moeder heette zo), maar is wel tamelijk ouderwets.

PS Bedankt, ik heb het nummer aangepast.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry dames, met verwijzing naar mijn bijdrage bij #387 zie ik in zwaantjes nog steeds Belgische politiemannen op Harley Davidsons. What's in a name, zo er is ook het verhaal van de broertjes Alain en Alex Terrieur. 

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow, lekker verhaal zeg. Ik voelde de hartkloppingen al toen HP wakker werd. Gelukkig zijn voortekenen niet altijd kloppend

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spannend Aurora! Mooi voorteken ook, die witte zwaan. Ook zonder zo'n voorgeschiedenis en een moeder die Zwaantje heet, zou deze dode zwaan met geknapte hals mij kippenvel bezorgen.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Aurora, prachtig! Een verhaal wat raakt, mooi geschreven. En Zwaantje zeker een naam, al wordt deze niet meer veel gehoord. 

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het begin zo sterk dat ik het einde jammer vind. Ik pijnig wel mijn brein wat ik dan wel een mooi einde erbij zou vinden. Iets dat even realistisch is als het begin, denk ik.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spannend verhaal, mooie vondst, die zwaan. Ik mis aan het einde nog iets om de cirkel rond te maken, maar ik vind het zoals het nu is ook erg goed.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooi verhaal, Aurora. Ik vind je verhaal wel helemaal af. Het begin ging over een traumatische ervaring met een gewelddadige vader. Zelfs een andere naam en een ander land kunnen de angst die zich in je heeft genesteld niet weghalen. Dat je nog steeds van hem droomt zegt al genoeg. En het eind is een ontlading van emoties, die door de onderliggende angst altijd wiebelig zijn. En ik kan me goed voorstellen dat een speciale gebeurtenis als je verjaardag de hele boel triggert/aanzet. Volgens mij klopt het psychologisch helemaal.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, allemaal. Altijd goed om te lezen dat wat ik wilde overbrengen ook daadwerkelijk bij de lezer binnen komt.

@Maria Francisca: om misverstanden te voorkomen, mijn eigen vader was een hele lieve, stabiele, betrouwbare man, die voor een verzekeringsmaatschappij werkte ;-)

@Odile, ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'realistisch'.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik bedoel dat het begin niet als een verzonnen verhaal overkomt maar als waargebeurd. Dat je afsluit met de verjaardag komt op mij over als fictief, verzonnen om het verhaal rond te breien en omdat het begin zo mooi sterk en echt is vind ik dat een heel klein beetje jammer. Ik moest wel moeite doen om een verbeterpunt te vinden, moet ik zeggen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Aurora, ik vind je verhaal leuk om te lezen. De nachtmerrie en de zwaan heb je mooi beschreven. Eigenlijk ook wel de gevoelens van angst om het huis van je moeder te betreden. Het is een goede plot, maar voor mijn gevoel toch wat al te fantasievol. Maar dat is goed, hoor. Laat die fantasie maar bloeien en groeien tot de juist klankkleur vindt!