Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#384 Wandelende takken

 

Wandelende takken zijn makkelijke huisdieren. Ze hebben eigenlijk alleen maar wat blaadjes nodig. Daarmee redden ze zich wel. We zijn twee weken op vakantie geweest en hebben ter overbrugging de wandelende-takkenbak helemaal volgepropt met klimopblaadjes en er een reageerbuisje gevuld met water ingelegd. Toen we terugkwamen hadden de wandelende takken het nog steeds prima naar hun zin, voor zover wij dat konden bepalen althans.

Een enigszins constante temperatuur, die hebben ze ook nodig. Hun plekje in de hoek van de vensterbank moesten we dan ook heroverwegen. Toen het echt koud werd, begon de verwarming ’s nachts weer aan te slaan en dan kan het vlak boven de radiator knap warm worden.

‘Straks hebben we wandelende houtskool,’ zei de zoon van elf.

Toen we ze enkele maanden geleden kregen, waren het nog vier kleine wandelende takjes. Een vervelling of zes later waren het fikse takken geworden. Een centimeter of tien per stuk. Deze soort wandelende takken zijn allemaal vrouwtjes. De eitjes die ze leggen komen onbevrucht uit. En ze leggen er best veel.

Nu willen we geen honderden wandelende takken, dus maakten we een plan. Elke keer als we de wandelende-takkenbak verschoonden, verhuisden we een stuk of tien eitjes mee. Op die manier zou er vanzelf een keer een eitje tussen zitten dat uitkwam, zonder dat het meteen een takkenplaag werd. En dat plan werkte. Een dag of tien geleden zagen we haar voor het eerst: Tikkie. Dat was de naam die het nimfje meekreeg.

Een koddig gezicht hoor, zo’n piepklein sprietje dat op zes pootjes parmantig rondloopt tussen die vier grote tantes. Dan oogt zo’n bak ineens weer groot.

Het geluk was van korte duur. Een week na de geboorte van Tikkie, troffen we één van de tantes op haar rug aan, met de pootjes omhoog. Alsof er een evenwicht hersteld moest worden. Nu is het maar een insect, en heb je er niet echt een band mee, maar de kinderen waren er toch een beetje door ontregeld. Wat is er nou gebeurd? Hoe oud kunnen wandelende takken eigenlijk worden? Waar zullen we haar begraven? Als je er bij stil staat, is het ook niet gek dat het ze raakt. Hoeveel dood hebben onze kinderen nou eigenlijk meegemaakt?

Gelukkig kon de zoon van negen het wel enigszins relativeren. Op plechtige toon zei hij: ‘Nu is het geen wandelende tak meer. Nu is het weer gewoon een tak.'

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Leve de kinderlogica! Wij hadden ze -toen ik zelf nog kind was- vroeger ook. Volgens mij hebben we ze uiteindelijk op de klimop 'vrijgelaten'. 

Als ik één punt mag plaatsen: Aan het eind van de eennalaatste zin van de eennalaatste alinea. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Een origineel huisdier heb je gekozen. Het verhaal zelf vind ik niet echt inspirerend. Sorry.

ze raakt Hoeveel  ---> hier mist een punt.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tilma, een goed geschreven, interessant verhaal. Er is wel weinig emotie gereserveerd voor de tak. Maar ja, het is ook maar een insect, waar je nauwelijks mee kunt knuffelen.

Ook hier weer een coïtus interruptus, of beter gezegd totaal geen coïtus. Hoe krijgt zo'n vrouwtjes-wandelende tak dat voor elkaar? Is ze én mannelijk, én vrouwelijk, zoals een beukenboom die zichzelf bestuift. Een onbevlekte ontvangenis dus. Van zo'n gebeurtenis heb ik eerder gehoord. Om precies te zijn 2021 jaar en 17 dagen geleden. 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het verhaal zelf heeft niet heel veel vaart, maar het zijn dan ook wandelende takken, en geen hollende takken. De opmerkingen van de zoons zijn op zichzelf al de moeite waard, ik heb het met plezier gelezen.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is natuurlijk geen verhaal, maar een beschouwing. Eigenlijk vervul je de opdracht het beste van ons allemaal, omdat inderdaad jouw relatie met het huisdier centraal staat. Je schrijfstijl is overigens spot on. Mooie rustige zinnen, echte beelden. Verder ben je natuurlijk gewoon een zeurpiet.

Shoutout naar Hadeke voor de heerlijke reactie over de punt. Punt.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tilma, voor mij een verhaal vol binnenpret. Waarschijnlijk inspiratie opgedaan toen iemand je adviseerde "de takke te krijgen" en gerijpt toen die takke-computer weer eens op tilt ging of zo. Dan is het een genoegen om iedere keer weer in simpele zinnen het woord takken te tikken zonder dat er razernij uit blijkt. Wat achtergrondinformatie over de beestjes te lanceren, en tussen de bedrijven door nog wat speelse bespiegelingen. Een uitermate genoeglijk verhaaltje zou ik zeggen. Maar nou kappen met die takken. 

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ah, je verhaal zwengelt mijn jeugdsentiment aan! Wandelende takken behoorden standaard bij de inboedel van mijn kinderkamer. Vreemd genoeg raakte ik ze na verloop van tijd altijd kwijt. Takken kunnen zo gemakkelijk opgaan in de omgeving. 

Heel erg fijn geschreven en dus idem om te lezen!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk huisdier, zo'n wandelende tak. Je verhaal is meer een verslag, maar ik heb het met plezier gelezen. Ik zie het voor me, zoals je het beschrijft.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tilma, wat een mooi, analytisch, leerzaam en bovenal boeiend verhaal met verrassende humor. Zo te lezen zorgen jij en je gezin met de juiste doses emotie goed voor deze bijzondere 'huisdieren'. Dank voor deze leuke inkijk.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een punt vergeten. Tjeempie. Slordig zeg. Ook weer opgelost. Dat je het niet inspirerend vindt, Fief, verbaast me allerminst. Het is ook geenszins bedoeld als opruiende tekst. Dat je je daarvoor excuseert, vind ik dan weer absurd. Is dat om mijn gevoelens te sparen? Bespaar je de moeite. Ik hoor wel altijd graag wat je er dan stom aan vindt. Ik waardeer een onderbouwde 'wat een shitverhaal' tien keer meer dan een lege 'graag gelezen'.

Er is wel iets Christelijks aan een wandelende tak, in reactie op Dos. Ik denk meteen aan het Angelsaksische gedicht The Dream of the Rood. Maar om daar nu weer over uit te weiden: takkevermoeiend, zou Bobcom zeggen. Dan valt Fief zeker in slaap en noemt Sakura me weer een zeurpiet. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tilma, je hebt gelijk. Alleen zeggen dat het niet inspirerend is, is te gemakkelijk. Ik heb daarom je verhaal nog eens goed gelezen. Mag ik terugkomen op mijn eerste reactie? Je onderwerp is natuurlijk hartstikke origineel. Wie bedenkt dat nu: wandelende takken. Ik krijg nog steeds een licht Wikipediagevoel bij het lezen, maar ik lees ook warmte in je verhaal, voor zover je warm kunt worden van wandelende takken. De reacties van de kinderen maken het verhaal de moeite waard. Gelukkig heb je niet gekozen voor de naam Takkie. 
Weer vriendjes?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Uh, Sakura, waarom beantwoord jij mijn reactie aan Tilma? Het was niet naar aanleiding van iets wat jij schreef of opmerkte. Of is het Tilma die wellicht ook onder de naam Sakura schrijft?

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha! Dat is een wonderlijke toestand. De geruchten dat er überhaupt een Tilma bestaat, zijn sowieso schromelijk overdreven! Ook zouden sommige mensen de beleefdheid moeten opbrengen uit te loggen nadat ze andermans computer gebruiken.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De geruchten dat er überhaupt een Tilma bestaat, zijn sowieso schromelijk overdreven! 

"The reports about my death are greatly exaggerated "(Mark Twain)
Great minds etc...

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hebt toch zeer liefdevol kunnen schrijven over dieren met een aaibaarheidsfactor van 0.0. Ik krijg bijna zin om ze ook in huis te halen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tilma, 

Een wandelende tak is niet bepaald een huisdier waar de meeste mensen warm voor lopen. Je beschrijft wat je aan deze beestjes hebt en hoe spannend ze zijn: niet bepaald (veel). In dat opzicht is deze tekst redelijk feitelijk:  Maar wat ik wel tussen de regels door lees is hoe kinderen leren voor een huisdier te zorgen en wat ze daarvan vinden. Inderdaad: hoe gaan ze met de dood om? Geven ze de beestjes namen? Dan is dat een mooie observatie en is een wandelende tak goed om mee te 'beginnen'. 

Je hebt feitelijke benoeming en subtiele verhaalvertelling mooi kunnen combineren.  Daar is een wandelende tak dan weer perfect voor gekozen als huisdier in je verhaal. 

Groet, 

Nadine