Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#379 Afscheid nemen bestaat niet

 

Terwijl we door de vertrekhal lopen, zie ik dat we op moeten schieten. Het vliegtuig wacht niet. Ik haast me zo langzaam mogelijk. Als er íets is waar ik een hekel aan heb, dan is dat wel aan afscheid nemen. Het liefst had ik dat thuis gedaan. En niet hier in een hal vol met mensen. In de haast en afgeleid door wat er wordt omgeroepen. Ik hoop dat ik niet volschiet.
Het is nogal wat voor een vader, als zijn jongste dochter voor een jaar naar de States gaat.
Geen nachtelijke gesprekken meer aan de keukentafel, als we beiden de slaap niet kunnen vatten.
Of na het eten samen roken op de stoeprand, en dan je hart luchten.
We zijn inmiddels bij de douane.
Daarna kunnen we nog naar elkaar zwaaien, misschien.
Het moment van afscheidnemen is nu toch echt gekomen.
We kijken elkaar aan, onwennig, tussen al die mensen. Weten niet wat te zeggen.
We slaan de armen om elkaar heen. En zonder woorden zeggen we alles. Al die opgespaarde lieve woorden, die we niet zeiden. Ik neem me voor om ze voortaan gewoon te zeggen.
‘Love you.’
‘Ik ook van jou.’
‘Goeie reis!’
‘Gaat lukken.’
‘Je appt, hè, als je bent geland?’
‘Tuurlijk, dat hadden we toch al afgesproken.’
Nog één knuffel, dan maak ik me los uit de omhelzing. De rij voor de douane gaat vrij vlot. Gelukkig, dan duurt het afscheid niet meer zo lang. Ik zwaai en geef een luchtkus. De mensen lopen weer een stukje door. De douanebeambte kijkt kort naar het paspoort. Alles is in orde. We kunnen elkaar nog even door de glazen wand heen zien. Gelukkig geen tranen. Nog een laatste zwaai. Dan zie ik mijn vaders rug langzaam tussen de mensen verdwijnen.

 

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Maria Fransisca, een herkenbare, zonder teveel opsmuk beschreven situatie die juist daardoor prettig leesbaar blijft. Mooi. Samen met je vader roken? (oei) Het leest ook alsof jullie allebei van elkaar afscheid nemen. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, afscheid nemen van je kind voor langere tijd (of ouder in dit geval) is lastig. Ik heb het ervaren toen mijn zoon voor een half jaar door Azië ging reizen. In die zin heb je een goed onderwerp gekozen. Toch word ik in dit verhaal niet helemaal meegenomen in de emotie. Ik kan er niet precies de vinger opleggen waarom niet. Misschien de manier van beschrijven. Misschien doordat de zinnen niet doorlopen maar grotendeels onder elkaar geschreven staan, als een soort van opsomming. Misschien te veel uitleg.

Het vliegtuig wacht niet. ---> deze uitleg is niet nodig.

Al die opgespaarde lieve woorden, die we niet zeiden. Ik neem me voor om ze voortaan gewoon te zeggen.

Bij "al die opgespaarde lieve woorden" verwacht ik iets meer dan de twee woorden "Love you"

‘Love you’
‘Ik ook van jou’
‘Gaat lukken’
‘Tuurlijk, dat hadden we toch al afgesproken’

Achter deze gesproken zinnen ontbreekt de punt.  

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor je reactie Fief,

Het was een hele toer om de tekst zo te schrijven dat de lezer op het verkeerde been wordt gezet over wie er aan het woord is. Ik hoopte dat de lezer zou denken, dat het de vader is, maar aan het eind blijkt het de dochter te zijn geweest. Vandaar misschien de wat vlakke opsomming. De zinnen moeten dubbel op te vatten zijn. De punten zal ik aanpassen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dat verkeerde been is bij mij wel gelukt. 😉 Mooi die twist zo.

Voor mij bleef het ook wel wat op afstand, maar we hebben natuurlijk ook wel te maken met hoofdpersonen die kiezen om het op afstand te houden. In dit verhaal vond ik het zelf niet zo storend. Wel terechte tips van Fief. (Maar tja, wanneer niet eigenlijk.)

Met plezier gelezen. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi onderkoeld afscheid heb je geschetst, MF. Ik zie het goed werken als opmaat naar een verhaal waarin dit thema een bepalende rol speelt, ook doordat de slotzin daartoe uitnodigt. In eerste instantie las ik eroverheen. Maar goed, ik ben dan ook een vader. Tipje: afscheidnemen is vooralsnog geen samenstelling à la vioolspelen en buitenspelen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ hadeke: leuk dat je het zo las, zoals ik het had bedacht! Dank voor je compliment.

@ kruidnagel: Dank voor je compliment en tip. Onderkoeld is inderdaad een woord wat hier goed past. En ook zoals Hadeke zei: op afstand. Ik wilde beschrijven hoe de dochter niet van afscheid nemen houdt. Ze hoopt dat ze niet volschiet. Ze wil zich niet laten gaan. Daarom houdt ze haar emoties diep van binnen verstopt en wil ze dat alles snel voorbij is. Daar is zeker nog wel een vervolg aan te bedenken.

@ elrie: dankjewel!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria Fransisca, treffend geschetste emoties en gedachten bij het afscheid op de luchthaven.
Je zette ook mij op het verkeerde been.
Bij het verdwijnen van 'mijn vaders rug' heb ik nog een andere aarzeling; je wekt in mijn beleving ten onrechte de indruk dat de vader zich omdraait en wegloopt. Binnen dit verhaal lijkt mij dat niet op zijn plaats, de vader wil volgens mij zo lang mogelijk een glimp van zijn vertrekkende dochter blijven zien.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor je reactie en compliment, Ton. Ja, daar heb je een goed punt, die rug van pa. Ik zat er ook al mee te stoeien en heb er, om het minder abrupt te maken, 'langzaam' bij gezet. Maar het is inderdaad wat vreemd en ongevoelig van de vader. Misschien had ik de dochter veel later nog even moeten laten omkeren op een plek waar ze onverwacht haar vader nog wel even kon zien... Maar ja, dat zou een uitdaging zijn geweest gezien de woorden-limiet. Je houdt me scherp!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal. Leuk ook die verrassing aan het eind, al voelt die voor mij een beetje onvolledig. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Het perspectief verandert, maar verder gebeurt er niet zoveel. Je kunt zoiets ook mooi gebruiken om een personage iets te laten denken of voelen wat je niet direct had verwacht, waardoor het meer een functie krijgt, in plaats van dat het een doel op zich is. Ben ik te volgen?

Verder vind ik dat je het mooi en geloofwaardig hebt beschreven. Met plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Maria, interessant verhaal met een leuke twist op het eind! Je beschrijft goed de moeilijkheid van afscheid nemen.

Pas op voor clichés als deze: 

We slaan de armen om elkaar heen. En zonder woorden zeggen we alles. Al die opgespaarde lieve woorden, die we niet zeiden.

Het maakt een verhaal vaak interessanter en leuker om te lezen als er onverwachte beelden inzitten. Probeer dus clichés op je eigen manier naar iets origineels om te bouwen.

Graag gelezen!