Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#379 Nooit meer

 

Ik zal je nooit meer zien.  Nooit meer je haar aanraken, of je wang.  Nooit meer dat glimlachje zien dat langzaam rond je mond groeit.  En je ogen, die lieve, zachte, meevoelende ogen, ook die zal ik nooit meer zien.

Soms denk ik dat het niet waar is.  Dan gaat de telefoon en weet ik dat jij het bent.  Ik hoor een geluid in de kamer en ik weet dat jij daar staat.  Gisteren nog zag ik je tussen het gedrang van de winkelende mensen, heel duidelijk.  Ik wist zeker dat jij het was.  Maar toen ik dichterbij kwam, was je verdwenen.

Ik zie de mensen op straat met hun drukke bezigheden.  Ze rennen van hier naar daar, sleuren met pakjes en zakjes, bellen met hun smartphone en haasten zich verder.  Waarom stoppen ze niet ? Weten ze dan niet dat jij er niet meer bent ? Voelen ze dan niet dat de wereld is stilgevallen ?

Ik denk aan alles wat ik verkeerd heb gedaan.  Of niet heb gedaan.  Dat boek dat je zo graag wou, ik heb het je niet gegeven, het was zo duur.  Dat optreden waar je naar toe wou, ik wou niet mee, ik was zo moe.  Was ik er wel genoeg voor jou ? Was ik maar wat  liever voor je geweest, had ik maar beter voor je gezorgd.  Was je er dan nu nog geweest ? Was je dan bij me gebleven ?

Ik weet het niet.  Ik weet het niet.  Ik weet niet hoe ik hier door raak.  Hoe kan ik verder zonder jou, zonder jouw steun, zonder jouw aanwezigheid ? Ik kan niet alleen.  Niets kan ik alleen.  Ik heb jou nodig.  Ik heb jou zo nodig.

Ik zal je nooit meer zien.  Nooit meer.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Door de herhalingen kom het heftig -in positieve zin- binnen. Zo voelt missen. De twee repeterende zinnen op het eind geven een goede nadruk.

Een ieniemienie dingetje: ik zou kiezen voor bellen 'met' de smartphone, of kijken 'op'.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Emily, inderdaad een indrukwekkend verhaal. Je verhaalt het gemis heel mooi. Heel herkenbaar. De herhalingen zouden van mij wat minder mogen, het verhaal komt toch wel binnen.

Ik zie dat je vast blijft houden aan de extra spaties, jammer. Het maakt dat de vraagtekens tussen de zinnen lijken te zweven.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow, goed verhaal zeg. Vooral de laatste drie alinea's. Tot daar dacht ik aan een overlijden, de wending naar een breuk en de spijt is mooi gedaan.

GG

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zoals een zin normaal geen afscheid kan nemen van een vraagteken, weiger jij het afscheid. (en laat de vraagtekens los - stilistisch geniaal)

GG

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi, EC, een litanie voor de verlatene. Compleet met ritme en herhalingen, zingt zoals het moet, en moet je eigenlijk horen in plaats van lezen.
Kleine details. "bellen op hun smartphone" - staren? Bellen is zo babbelig. En "dat de wereld is stilgestaan" vraagt nog wat werk. "Stilstaan" gaat met heeft, maar is niet wat je bedoelt. "Tot stilstand is gekomen" bekt niet. Gestopt?

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke en Bobcom, ik heb "bellen op" veranderd naar "bellen met". 

En Bobcom, ik heb "stilgestaan" veranderd naar "stilgevallen"

Aan iedereen : bedankt voor de fijne feedback.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Intens verhaal. Liederen en gedichten schoten bij het lezen door mijn hoofd: 'Zeg me dat het niet zo is' (Frank Boeijen), 'Ik kan het niet alleen' (De Dijk), 'je hebt me alleen gelaten' (Hans Lodeizen) en 'Bij het doodsbed van een kind' (Willem Elsschot).

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Emily. Een mooi verhaal. En het leest zo prettig. Ook fijn dat nergens wordt onthuld over wie het gaat. Man, vader, moeder, dochter, zoon, vriend? Een universeel en herkenbaar verhaal  over verdriet en schuldgevoel als het 'te laat' is. Top!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het een meeslepende beschrijving van het machteloos verdriet, kort na een verlies, Emily. Graag gelezen.

Wat een beeldschoon drama schotel je ons weer voor, Musonius. Lodeizen. Elsschot.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Emily, indrukwekkend hoe je verlies beschrijft, en machteloosheid en schuldgevoel. Waar ik nog niet uit ben, is of het gaat om een overleden partner of over een vertrokken partner (dat laatste inclusief een vertrek door een zelfgekozen dood). Met bewondering gelezen! 

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Emily, mooi verhaal! Je beschrijft het verlies goed. Ik merk uit de reacties hierboven dat de herhaling goed werkt bij de meeste lezers, maar kijk er wel mee uit en gebruik het spaarzaam. Te veel herhaling kan op den duur voor een vervelende leeservaring zorgen.

Graag gelezen!