Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#379 Bijblijven

Bijblijven

Woorden en zinnen duikelen over elkaar heen. Het is niet te doen. Ook punten, komma's, leestekens in alle vormen en maten mogen zich vertonen, maar ze helpen me niet. 
Toch blijf ik graven. In boeken, stapels papier en zelfs vanuit de minuscule punten die letters op een scherm tevoorschijn toveren probeer ik te vinden wat ik zoek.
Mijn vinger volgt de eindeloze rij regels, een markeerstift licht mogelijke kanshebbers uit en met het intypen van zogeheten sneltoetscombinaties kopieer en plak ik honderden mogelijkheden. Uit kranten scheur ik flarden tekst, waar ik wat aan zou kunnen hebben.
Dat jij er niet meer bent, probeer ik weg te houden. 
Ik lees stug door. Ik probeer een logica te ontdekken, maar vind haar niet. Beelden vormen zich in mijn gedachten. Herinneringen, op gang gebracht door de taal die ik zelf uitzoek. Taal, die me op de been houdt. Taal, die ik kan vormen naar mijn bestaan. Dat is wat ik doe. Vasthouden.
Want wie neemt, behoudt. Daardoor zal afscheid nooit een werkelijk afscheid zijn, zolang we afscheid nemen.

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi beschreven. Er gaat inderdaad enige wanhoop uit van de greep naar taal als zowel middel als vluchtoord.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verdrietig, mooi. Ik vond weinig troost in de laatste zinnen en heb me afgevraagd waarom. De rusteloosheid waar het afscheid nemen mee gepaard gaat denk ik. De doden gunnen we rust, maar onszelf niet. Zet me aan het denken. Knap gedaan.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, dit is het levende bewijs dat de inhoud van de opdracht ertoe doet en niet zozeer het maximum aantal woorden. Een staaltje van woordkunst.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel mooi, Hadeke, een afscheidscollage uit de werkelijkheid geknipt en geplakt. Maar één keer het gemis benoemd, en toch het hele stuk door vastgehouden. Met als fraaie conclusie dat je afscheid alleen maar kan nemen, niet kan geven.
Paar kleinigheidjes: logica heeft vrouwelijk woordgeslacht, "haar" (of die) zou voor mij passender klinken. En misschien mogen er een paar komma's weg, sommige maken dat het leesritme wat gaat horten. Dank voor het laten lezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank voor de aanvullende reacties.

@mespunt het is nog de fase van niet accepteren, daar zit nog weinig troost in denk ik.

@bobcom inderdaad is logica vrouwelijk. Aangepast. Wat betreft de komma's, dat is voor mij (altijd) wel een worsteling. Ik heb er nog eentje weggehaald. Zal er later nog eens doorheen gaan.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, wat heb je het mooi beschreven. Hoe je weg kunt vluchten in taal, schrijven, woorden, zinnen maken. En hoe dat niet helemaal lukt, als je afscheid van iemand moest nemen. Dan helpen zelfs die woorden niet. Hooguit kan het helpen om dan je gevoelens op papier te zetten het van je af te schrijven. Dat is mijn eigen ervaring tenminste. Maar dan moet er, denk ik, wat meer tijd voorbij zijn gegaan. Mooi om je verhaal te lezen en te herlezen en te herlezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, dit kan alleen jij op deze manier; woorden, zinnen, teksten, taal, taal en nog eens taal, dat alles om het on(be)grijpbare van afscheid vorm te geven en vast te houden. Diepe buiging! 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie woorden, mooie formuleringen, mooie taal. Toch zit ik vol frustratie en voel ik mij behoorlijk dom, want ... ik begrijp het niet. Aan de reacties begrijp ik dat ik hierin alleen staan en het dus aan mij moet liggen. Ik heb het nu een aantal keer herlezen, maar blijkbaar dringt iets niet tot mij door.
Gedachten te over. Schrijft de ik-persoon een afscheidsbrief of -speech? Of een biografie? Zoekt deze vergetelheid in taal zoals een ander vergetelheid in drank zoekt? Ik kom er maar niet achter. Ik zal het komende dagen nog eens proberen te doorgronden.

zelfs vanuit de minuscule punten die letters op een scherm tevoorschijn toveren probeer ik te vinden

Komma tussen toveren en probeer.

Uit kranten scheur ik flarden tekst, waar ik wat aan zou kunnen hebben.

Volgens mij moet de komma hier weg, afhankelijk van wat je wil zeggen: Heb je iets aan de flarden tekst of aan het scheuren uit de kranten?

Mooie laatste zin. Het doet denken aan de beroemde woorden van Vasalis:

En niet het snijden doet zo’n pijn,
maar het afgesneden zijn.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Hadeke. Ik ben fan van kort en krachtig en je schetst een heel mooi beeld. 

De vraag die ik me stel is: Gebruikt de HP woorden en zinnen (taal) om de pijn niet te hoeven voelen?
Is het onderwerp van het verdriet overleden, of weggegaan?
Ik begrijp dat het niet relevant is voor de filosofe die je hier zo mooi neerlegt, maar er mist voor mij wel iets, waardoor de laatste zin net niet doet wat het zou kunnen doen. 

tevoorschijn toveren probeer. Hiertussen misschien een komma?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dankjulliewel Musonius en Carneli. Ik snap wat jullie aangeven, maar ergens was het ook wel de bedoeling om juist veel vragen op te werpen. Het is meer een over elkaar tuimelende reeks gedachten in een zoektocht naar woorden om een verlies te duiden, maar het lukt niet. Aan alle kanten niet. Daarom kon het alleen een gevoelsuiting zijn (naar mijn idee) met een klein ankertje op het eind. In die zin halen jullie wel mijn intentie eruit, maar geeft het waarschijnlijk te weinig leeshouvast. Ik ga er eens over verderpeinzen.

Ook dank voor de kommakwesties. Dat blijft mijn zwakke punt.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij leest het als iemand die (inderdaad wanhopig) controle probeert te houden in een situatie waarin hij/zij machteloos is. Ik interpreteer het als een overlijden, maar kan ook anders zijn. Misschien schrijft je ik een afscheidstekst voor bij de uitvaart?

Wat die laatste zin betreft: ik zie de schoonheid ervan en ik denk dat de reactie van musonius daarin helpend was met die parallel naar dat citaat van Vasalis (prachtig citaat trouwens!) 

Je eerste zin vind ik ook heel leuk, je voelt al een lichte paniek erin. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@mespunt het is nog de fase van niet accepteren, daar zit nog weinig troost in denk ik.

Ik kon en kan die laatste zinnen (hoe mooi ik ze ook vind) gewoon niet zo goed plaatsen denk ik. Dat komt waarschijnlijk doordat ze me doen denken aan opmerkingen die je wel eens hoort en die troostend bedoeld zijn. Opmerkingen van het type 'zolang je iemand in herinnering houdt blijft die persoon op een bepaalde manier bestaan'. Eerlijk gezegd zijn dat ook opmerkingen waar ik weinig mee kan. Kortom, ik begrijp niet wat je aan het eind precies wilt zeggen en het ontbreekt me (en daar prijs ik me gelukkig mee) aan de levenservaring om er zelf een logische invulling aan te geven.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou, immens definitief dood blijft gewoon immens definitief dood. Maar het is daarna een goede ervaring dat er nog anderen zijn die ook jaren later nog aan die overledene denken. Zoals je ook een beetje doorleeft in je kinderen, of in wat je hebt gedaan, of in de straat die naar je genoemd is voor een enkeling. Of op foto's – maar juist foto's vond ik een immense confrontatie met het einde van haar leven. Dus die troost is voor mij altijd een gemengd gevoel.