Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#377 - Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe

De jongste dochter was aan de beurt om een pakje uit de stapel te halen. Ze zocht in de jute zak en haalde er een cadeautje uit. Het pakje viel een beetje uit de toon omdat het was verpakt in glanzend zwart papier met een gouden strik. Lisa las de naam voor die in gouden letters op het pakje stond: “Johan”, en ze gaf het pakje aan haar stiefvader.

Een beetje verbaasd pakte Johan het pakje aan en maakte de zwarte envelop open die onder de strik was geschoven. Er kwam een gedicht uit, ook geschreven in gouden letters op zwart papier. Johan begon voor te lezen:

Sinterklaas heeft lang moeten denken
wat hij Johan dit jaar zou moeten schenken
omdat Johan niet braaf is geweest, maar stout
want dat ben je, wanneer je van hele jonge meisjes houdt

Het was doodstil geworden in de kamer. Tante Ingrid was zelfs helemaal verstijfd met een vorkje gebak halverwege het schoteltje en haar mond. Haar mond stond nog open. Johan keek op en wilde het gedicht dubbelvouwen. “O nee maat, doorlezen”, zei oom Gerard dreigend.

Iedere woensdagavond wanneer moeder is gaan zingen
ging jij snel haar kamer binnen
en met de deur op slot gedraaid
heb je Lisa keer op keer genaaid

Moeder keek met afschuw naar haar vriend, ze had geen idee wat er al die tijd speelde.

Het moet afgelopen zijn met jullie speciale geheim
Lisa moet een gewoon meisje kunnen zijn
En dan heeft de Sint nog iets om in je oren te knopen
Maak het cadeau maar open

Johan slikte moeilijk en maakte het pakje open. Het was leeg met op de bodem het laatste couplet, weer in gouden letters:

Je mag van Sinterklaas een keuze maken
je gaat nu naar de politie om in de cel te geraken
of je blijft zitten wacht rustig af
welke Piet er binnen komt voor je straf

Precies op dat moment werd er hard op de deur gebonsd.

“Papa is er!” riep Lisa en ze rende naar de deur.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Totale verwarring hier bij mij. Een zeer ernstig onderwerp, maar de gedichtjes geven het voor mij een absurd-komisch effect. Ik weet niet of ik moet lachen of huilen. Ik neig naar het eerste, maar voel me daar wel slecht over. Wat mij betreft is het juist daardoor, hoewel waarschijnlijk niet helemaal zo bedoeld, wel een zeer geslaagd verhaal.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Elrie @Tony: dank

@mespunt: Bedankt voor het compliment. Ik heb de gedichtjes om twee redenen met opzet kinderlijk gehouden. Sinterklaas gedichtjes zijn vrijwel altijd simpel en dat wilde ik hier ook en door ze simpel te houden wil ik twijfel zaaien over wie het pakje heeft gemaakt. Ik laat graag ruimte voor de fantasie van de lezer.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Ha GG, geslaagd en inderdaad heftig verhaal. Past in de stijl van die geweldige film 'Festen'. Je hebt hier maar weinig ruimte voor zo'n zwaar verhaal. Door het opzettelijk simpele gedicht is het voor mij toch te verteren. Tragi-komisch. Eén zin vond ik zwak: 'Walging en woede vochten om voorrang op haar gezicht.' Erg standaard. Dat kun je vast beter:-)

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Taco, 

Ik vind het gedicht niet kinderlijk. Wij hebben in Vlaanderen niet de traditie om gedichten te schrijven met Sinterklaas en kennen pakjesavond ook niet. Althans, ik ken het niet. Maar volgens mij schrijven de meeste mensen in deze stijl gedichten. Liefst niet over dit onderwerp natuurlijk. Ik denk dat het oom Gerard was.

Ik vind het een erg goed verhaal met door de vele aanwezigen veel emoties, al dan niet uitgesproken. Knap! 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, ik deel volledig de gemengde gevolens van mespunt. Misschien nog even met de stofkam door wat formuleringen: zoals de verstilde (verstijfde?) tante Ingrid, en het laatste couplet (niet: refrein) van het gedicht, want dat is de zwakste strofe. Misschien een verwijzing inbouwen naar wie daar op de deur klopt? Inderdaad GG!

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt allen voor het lezen en jullie reacties. @Frank Noe en @Bobcom. Ik heb jullie tips ter harte genomen en het verhaal op die twee punten aangepast. Ik twijfelde of ik duidelijk moest maken wie er op de deur bonst. Aan de ene kant houd ik wel van een open einde, aan de andere kant is het zo dat wanneer je weet wie het is, dat je dan wel weet wat er gaat gebeuren.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cluedo! Wat er niet gezegd wordt: wie het heeft geschreven (ik denk ook aan Gerard), hoe die schrijver dat geheim kent (vertrouwelijk gesprekje, of vreselijk misverstand), waarom Lisa nog doodgemoedereerd en onbevangen blijft onder alle consternatie, of en hoe de vader het weet, en of het de vader wel is die voor de deur staat. Een paar te veel open eindjes voor mij, maar loopt verder prima.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De eerste regel lezend dacht: mmmm, een geneuzel stuk. Toen het kind een kado aan stiefpap gaf dacht ik: zie je, een geneuzel stuk. En daar begon het vuurwerk. Sterk verhaal, en het contrast tussen begin, midden en einddeel past prima. Ook in stijl sterk geschreven. Het begin is daarom juist zo sterk. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, een ongemakkelijk verhaal en dat heb je dus goed gedaan. Er blijft nog wat te raden over voor mij als lezer, waardoor het verhaal verdergaat dan wat er geschreven staat.

Een paar dingen kunnen denk ik iets 'scherper', wat meer tonen nog. In bijv. de zin: 'Tante Ingrid was zelfs helemaal verstijfd met een vorkje gebak halverwege het schoteltje en haar mond.' laat je weinig aan mijn verbeeldingskracht over en de zin haalt de vaart er wat uit voor mijn gevoel. Ik zou kiezen voor iets als: 'Het vorkje dat tante Ingrid vasthield, bleef bewegingsloos hangen tussen schotel en mond.' Dan druk je de verstijving al uit, zonder dat te schrijven. Zo zitten er nog wat meer van dit soort voorbeeldjes in.

Maar vooral: graag gelezen.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het leest als een Deense film. Daarin past het bizarre van de hele situatie eigenlijk wel goed. Zoals het feit dat je zoiets aan het licht zou brengen via een Sinterklaasgedicht, of de reactie van Lisa (of eigenlijk het gebrek daaraan). Ik denk wel dat de kwaliteit nog hoger was geweest als je 600 woorden tot je beschikking had gehad. Dat had je de open eindjes netjes laten afwerken, een diepere laag emotie kunnen toevoegen... Maar goed, je had 400 woorden en daar heb je een origineel, zij het heftig verhaal neergezet. Goed gedaan.