Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#254 De reis van mijn leven

Je zou verwachten dat ik in paniek ben. Verward, of op z’n minst ongerust. Maar niets is minder waar. Ik heb me nog nooit zo kalm gevoeld. Helder zou ik bijna zeggen, ware het niet dat ik me absoluut niet kan herinneren waarom ik me op dit moment op het vliegveld bevind. Verwonderd kijk ik naar het vliegticket in mijn hand en de rij mensen voor mij. Langzaam schuifelen we richting de incheckbalie, waar een dame met een engelengeduld de reizigers één voor één incheckt. Ondanks de drukte neemt ze de tijd en voordat ze de reizigers de juiste richting wijst, fluistert ze ze nog iets toe. Ik ben benieuwd wat het is. Het moet vast een goeie grap zijn, want alle reizigers verlaten haar balie met een grote glimlach. Ik probeer me te focussen op de letters op mijn ticket, in de hoop wat wijzer te worden over mijn bestemming, maar zonder leesbril is het een verloren zaak. Ik zucht berustend en kijk om me heen. Ik kan me niet herinneren dat ik in gezelschap was, maar aangezien de hele situatie nogal ongewoon is, zou het zo maar kunnen dat ik hier toch samen met iemand naartoe gekomen ben. Die ik voor het gemak dan natuurlijk ook weer vergeten ben. Nogmaals speur ik de rij wachtenden af, maar geen van hen komt me bekend voor. Wel valt het me op dat de meesten van hen er wat bleekjes bij staan. Een beetje zon zou ze goed doen. Wacht.. misschien is dat het en ga ik een weekje naar een tropische bestemming. Het is tenslotte hartje winter en ik had toch het plan om er even helemaal tussenuit te gaan? Ja, nu herinner ik het me weer. Plots flitst er een helder licht door de hal en in een reflex scherm ik mijn ogen af. Maar zo snel als het er was, is het licht ook weer verdwenen. Nu voel ik wel iets van verwarring en geschrokken kijk ik om me heen. Mijn medereizigers staan nog net zo rustig te wachten als daarnet. Sommigen zijn in een geanimeerd gesprek verwikkeld en niemand lijkt iets vreemds te hebben opgemerkt. Ik wrijf in mijn ogen en ietwat beduusd schuifel ik door in de rij. Als ik bijna aan de beurt ben, vult een hemelse geur mijn neus. Ik kan het niet helemaal thuis brengen, maar ik ruik overduidelijk versgemaaid gras, vermengd met zonnebrand; of zijn het toch zoete sinaasappels die rijpen in de zon? Net als ik wegdroom op deze heerlijke geuren, haalt de stem van de baliemedewerkster we weer terug. ‘Goedemiddag mevrouw Van Harten, mag ik uw reisbescheiden aannemen?‘ Met een oogverblindende glimlach steekt ze haar hand uit en gedwee leg ik mijn ongelezen ticket in haar hand. Haar ogen flitsen geroutineerd over het papier en kijken me dan doordringend aan. Ze zijn blauw als de hemel op een onbewolkte julidag. ‘Sorry mevrouw’ zegt ze, ‘ik mag u niet doorlaten. U bent hier te vroeg.’ Verbaasd kijk ik haar aan. ‘Maar..’ stamel ik, want nu ik eenmaal bij de balie sta, wil ik niets liever dan op reis. ‘Het spijt me’ herhaalt ze resoluut en voordat ik kan antwoorden, drukt ze op een grote knop. Weer flitst het door de hal en dit keer beneemt het me de adem. Het lijkt alsof er met grote kracht op mijn borstkas wordt geslagen. Ik sluit mijn ogen om de pijn te incasseren. Even is er niets en dan hoor ik duidelijk mensen dicht bij mij. Alsof ze om me heen staan. Één van hen roept opgelucht. ‘We hebben een hartslag!’

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal wat een bijzonder verhaal. Eerst kreeg ik het gevoel dat de hp aan demetie lijdt, daarna krijgt ze een hartaanval. Beide kan natuurlijk ook. De scherpe lichtflits kan ik niet thuisbrengen, is het iets met de hersenen ipv het hart van hp? Deze week geeft weer hele leuke verschillende invullingen van het weekthema, ook van die van jouw geniet ik :thumbsup: Fijne avond.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoop dat ik het goed begrepen heb. Door een hartstilstand kwam je voor de poort van de hemel te staan, maar die reis was nog te vroeg. Door reanimatie ben je weer in het heden gebracht. Mooi verhaal.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marie en @Fief, dank voor jullie reactie! Fief, je hebt gelijk hoor. Mijn hp heeft een bijna-doodervaring, waarbij het vliegveld symbool staat voor een soort "voorportaal'. Al haar mede passagiers zijn ook overleden (daarom zien ze wat bleek) :). Door reanimatie komt ze weer terug in haar lichaam. De flitsen staan voor de schok van het debrifileerapparaat. Of ze een hartstilstand had, laat ik in het midden. Misschien heeft ze wel een ongeluk gehad.. Het zat allemaal helder in mijn hoofd, maar misschien heb ik de lezer toch teveel laten raden..

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zat allemaal helder in mijn hoofd, maar misschien heb ik de lezer toch teveel laten raden..
Iedereen kan het op zijn manier invullen. De gedachte erachter is duidelijk.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zat allemaal helder in mijn hoofd, maar misschien heb ik de lezer toch teveel laten raden..
Dat mag. Ik vind het verhaal helemaal goed zo. Je moet altijd wat ruimte laten voor de lezer.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Damn goed geschreven zeg. Mijn complimenten. Geweldig goed bedacht. Heb ook niets ter verbetering in te brengen.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, Je hebt een bijzonder reisverhaal geschreven. Ik zat in het begin even op een zijspoor, ik dacht dat de hp aan dementie leed. Voor mij leek het of ze werkelijk aanwezig was op het vliegveld, en een hartstilstand kreeg. Maar natuurlijk staat ze voor de hemelpoort en mag ze nog niet naar binnen. Alle zintuigen laat je aan bod komen, (ik houd ervan) knap geschreven!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niets meer aan doen. Ik heb met kippenvel zitten lezen, en nee ik zit niet in een vrieskelder ;). Heel mooi opgebouwd. En je neemt echt de lezer mee. Eerst dacht ik dementie, maar toch voel je dat er iets anders is en dan het einde... Mijn complimenten!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vet. Eerst zat ik op een Total Recall spoor en daar had ik best even zin in, maar toen voelde ik hem aankomen en dacht ik toch 'hè nee, hè, geen hemelpoortverhaal, Chantal, bah.' Maar dat werd het toen toch wel. En maakte je het alsnog Chantallig mooi met de geanimeerde gesprekken en de hemelse geur en het afgezaagde beeld van gemaaid gras dat je meteen weer leven inblies door het extra aan te zetten met zonnebrand en sinaasappels. En toen werd het een bijna-dood-ervaring waar ik hem niet meer zag aankomen en had je het gewoon goed gedaan. Deze zin: "Nu voel ik wel iets van verwarring en geschrokken kijk ik om me heen" is te bot, evenals mevrouw Van Harten. Daar moest je voor het mooie eigenlijk iets aan doen.