Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#249 - Horror

Schrijfopdracht # 249 – Horror Met moeite zeult Nynke haar fiets de garage in; het wordt al donker. Sinds ze geen auto meer heeft gebruikt ze de kleine deur om de grote te sparen; het slot vertrouwt ze niet helemaal en nu de deur goed dicht zit blijft-ie maar dicht. Ze zet haar fiets tegen de oppottafel, reikt naar de plank waarop het potje staat met de keukensleutel voor eventueel terugkomende kinderen. Ze knipt het licht aan en ziet een enge clownskop onder een stolp. Wat is dat? Vroeger hadden de buurkinderen op deze manier een Mariabeeldje in hun slaapkamer. Plotseling floept het licht weer uit. Hoe kan dat nou; dit is te gek voor woorden. Ze loopt naar de plank waar de grote zaklantaarn moet staan; gelukkig ze heeft hem. ‘Dat dacht je’, zegt een stem. Pakt hem af en houdt hem onder zijn gezicht. Nynke gilt met alle kracht die zij in zich heeft; een enorme horrorclown grijnslacht haar toe. ‘Kom we maken een dansje.’ Ze staat stokstijf. ‘O, wil je niet?, daar weten we wel wat op.’ Hij pakt haar vast - kijkt lachend naar zijn partner die de wasketel met oude kranten boven haar hoofd uitschudt. Helaas voor Nynke zijn het zijn geen kranten: – een hele golf muizen sluiert over haar heen. Niet gillen, denkt ze, die diertjes lopen ook liever gewoon in de tuin, ze doen je niks. Rustig blijven. ‘Spijtig, nu moet ik je door grover geschut laten bewegen. Ik wil zo graag met je dansen. Kom doe deze rok aan.’ Met een snel gebaar pakt hij een omslagdoek van zijn rug. ‘Weiger je, dan kom ik met een doos vol mieren; weet je nog van vorige zomer in de keuken?’ O, no! Ze rilt, al die mieren, o god! Ze weet niet anders dan haar jack uit te trekken en de rok over haar hoofd te schuiven. Terwijl hij zich naar haar overbuigt ademt hij zwaar en tekent met zijn nagel een denkbeeldige mierenlijn over haar jumper tussen haar borsten. Ze denkt aan die bewuste schrijfopgave van vorig jaar en verstart; ze wist toen dat zij zich na haar dood wilde laten cremeren. Hij blaast in haar oor: ‘Nu zul je wel dansen.’ De Tweede wals van Dimitri Shostakovich klinkt door de garage. Haar angst geeft haar vleugels, ze danst. Ondertussen tollen de gedachten door haar hoofd; hoe …

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou dat wordt een gezellig dansfestijn. Goed gedaan, het is een hele nare scene geworden.... Ik krijg er zelf de kriebels van. Je zou er nog voor kunnen kiezen, om sommige emoties wat langer te rekken. Wat voelt ze precies, en dan omschrijven zonder het direct te benoemen. Nu volgende handelingen best snel op. Maar voor de rest... ik ben benieuwd hoe het met haar afloopt... Goed gedaan!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny knap gedaan :thumbsup: . Het deed mij aan oud minister Els Borst denken... Dus zeer voorstelbaar wat hier gebeurd in jouw tekst. Leerzame reactie van de schrijfcoach. Fijne avond

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je slingert er gewoon even een horrorclown in. Dit is wel behoorlijk hardcore. Ik vind dat Nynke er nogal rustig onder blijft. "die diertjes lopen ook liever gewoon in de tuin, ze doen je niks," klinkt mij wel erg onderkoeld in de oren. Volgens mij zou ze panisch moeten zijn. Het wordt ook wel wat veel daarna als die mieren er nog bij komen. Dan doet Nynke wel een 'o no' en een 'o god' zonder hoofdletter, maar echt bang komt ze niet over als ze ook kort daarop weer aan een schrijfopdrachtje denkt temidden van alle nagels en clownsadem in haar oor. Mijn advies: maak Nynke bang.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou dat wordt een gezellig dansfestijn. Goed gedaan, het is een hele nare scene geworden.... Ik krijg er zelf de kriebels van. Je zou er nog voor kunnen kiezen, om sommige emoties wat langer te rekken. Wat voelt ze precies, en dan omschrijven zonder het direct te benoemen. Nu volgende handelingen best snel op. Maar voor de rest... ik ben benieuwd hoe het met haar afloopt... Goed gedaan!
Hallo Annette, … dankjewel voor je voldoende: goed gedaan klinkt positief. De emoties van Nynke had ik wat duidelijker kunnen tonen, dat begrijp ik nu. Haha, ik voelde me zo duidelijk Nynke, dat ik dacht: koel blijven. Bij die wals ging ze los. Ik zal me nog even met haar bezig houden ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny knap gedaan :thumbsup: . Het deed mij aan oud minister Els Borst denken... Dus zeer voorstelbaar wat hier gebeurd in jouw tekst. Leerzame reactie van de schrijfcoach. Fijne avond
Hallo Mw.Marie, … ja, Els Borst. Geen moment aangedacht. Het verhaal wordt nu echt eng. Toch wil ik Nynke 'redden'. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je slingert er gewoon even een horrorclown in. Dit is wel behoorlijk hardcore. Ik vind dat Nynke er nogal rustig onder blijft. "die diertjes lopen ook liever gewoon in de tuin, ze doen je niks," klinkt mij wel erg onderkoeld in de oren. Volgens mij zou ze panisch moeten zijn. Het wordt ook wel wat veel daarna als die mieren er nog bij komen. Dan doet Nynke wel een 'o no' en een 'o god' zonder hoofdletter, maar echt bang komt ze niet over als ze ook kort daarop weer aan een schrijfopdrachtje denkt temidden van alle nagels en clownsadem in haar oor. Mijn advies: maak Nynke bang.
Hallo Tilma, … tja, die clown werd er niet zomaar in geslingerd, maar kwam op uitnodiging van Annette (schrijfcoach). Nynke was nu eenmaal banger voor die clown dan voor de muisjes ze wist: kalmte kan je redden. Toen hij dreigde met grover geschut te komen dacht zij vanzelfsprekend aan die mieren van een vorige schrijfopdracht. Op die manier wilde ik het wat enger maken omdat zo de dood om de hoek kwam kijken. O no en o god, heb ik zo gebruikt om neutraal te blijven. De wals is gecomponeerd door een Russische componist; ik wilde geen wals van Straus. Dank voor je uitgebreide reactie. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedemorgen Fief, … hopelijk heb je toch nog een goede nachtrust gehad. Hoewel, het openeinde :( Leuk dat je reageerde; dankjewel.