Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 246 Transitie

Liefdevol strijkt ze over de ruggen van haar verzameling oudtestamentische boeken. ‘Jullie hadden toch gelijk’, mompelt ze in zichzelf. Ze neemt met witte katoenen handschoenen haar lievelingsboek: het apocrieve deel eruit. Gaat op haar bank met plaid zitten in het eenkamerappartement op de vierde verdieping in de Londense wijk Pimlico. Stijlvolle Victoriaanse huizen met Dorische zuilen kenmerken deze straten. Ze kan uren op een bankje langs de Theems zitten en haar verleden langs zien komen. In haar vensterbank staan planten: tomaten, peterselie, basilicum en oregano. Tezamen met een christusdoorn. Zo bereidt zij haar voedsel, alles moet vers en onbespoten zijn èn ze wil haar vorige leven nooit vergeten. Op een tafeltje naast de ingang staan foto’s. Dikwijls knielt ze ervoor en bidt. Al diegenen die ze niet meer kan ontmoeten geeft ze haar zegen. Een houten Franse kast staat in een andere hoek van de kamer. Als hij geopend wordt, stapt ze bewust terug in haar vorige leven. Haar kleding uit die tijd hangt er, ze ruikt de wierookgeur altijd nog, alhoewel die door de jaren heen duidelijk afneemt. Op zondagen in de winter trekt ze ’s avonds haar oude kleren weleens aan, ze stapt daarmee in haar voormalige functie. Haar stille hoop is dat ooit de Heilige Kerk vrouwelijke ambstdragers zal toestaan. In de hoek hier tegenover, achter een kamerscherm, staat een eenpersoonsbed met een lappendeken eroverheen. Ernaast een staande lamp met ledverlichting die haar, toch al wat oudere, ogen bijlichten. De bank onder het plaid is bijna tot op de draad versleten, hij staat bij haar enige raam in het vertrek. De zitting is oorspronkelijk bekleed met juchtleer. De geur is al lang geleden verdwenen met ten dele de bovenlaag van het leer. De schotse ruit van het plaid is niet toevallig gekozen. Een van haar voorouders komt uit Schotland. Ook hij koesterde dezelfde gevoelens als zij. Hij had de pech niet begrepen te worden in zijn tijd en heeft op de brandstapel zijn einde gevonden. Dan staat er een grote boekenkast kamerhoog gevuld. Helemaal rechtsboven zitten deurtjes in deze open kast. Die deurtjes gaan nooit meer open. Erachter staan haar boeken over haar transitie. Ze kent ze uit haar hoofd. Ze zou ze wel op internet kunnen zetten, om anderen te helpen. Maar zover is ze nog niet. Je weet maar nooit, denkt ze vaak. Voor haar bank staat een Queen Ann tafeltje met gestileerde pootjes. Er ligt een glazen plaat overheen, ter bescherming van het gepolitoerde bovenblad. Een stapeltje onderzetters ligt erop, in een waaier geschikt met motieven van een hondenras. Aan de muur hangen foto’s van boxers begeleidt door een man. De namen staan eronder, een van hen is Gerda. Ze sluit haar boek, legt de handschoenen naast de lederen boekenruggen en loopt naar haar kamerscherm. Snel verkleedt ze zich in haar uniform, sluit haar deur af, neemt de trap naar beneden en sluit de voordeur zachtjes. Dan op naar Sainsbury’s, waar ze mooie dames bij het afrekenen van hun boodschappen geld terug mag geven.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie beschrijvingen; tragisch verhaal. Er rammelde iets onderaan in haar soutane.
Bruno, dank voor het lezen van mijn tekst en dat je het waarderen kan. Idd de soutane :D . Fijne avond.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig sfeerbeeld Marie! Mooie beschrijvingen van de ruimte en meubels. Ik kon ze voelen en ruiken. Je nam me helemaal mee in je verhaal en naar Londen. Gewoon uit nieuwsgierigheid; waarom deze stad?

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig sfeerbeeld Marie! Mooie beschrijvingen van de ruimte en meubels. Ik kon ze voelen en ruiken. Je nam me helemaal mee in je verhaal en naar Londen. Gewoon uit nieuwsgierigheid; waarom deze stad?
Dank je Chantal voor je fijne woorden, je maakt mijn weekend goed! Londen, ach ja, ik dacht iets anders dan een Nederlandse setting. Deze wijk heeft iets majestieus, de moeite waard om er eens doorheen te lopen. Heerlijk bakkertje hebben ze er ook :) En nu we toch een sfeerbeeld moesten creëren vond ik dit toepasselijk Fijn weekend.

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en intrigerend verhaal, met een personage dat ik moeilijk kan plaatsen, maar dat, in combinatie met de melancholische sfeer van het verhaal, maakt het aantrekkelijk. Een kassamedewerkster, maar dan wel een met een bijzondere, religieuze achtergrond. Reïncarnatie? Priester? Heks? Er gaat van alles door mijn hoofd en dat het maakt het verhaal mooi vol. De laatste zijn vind ik heel mooi en leuk dat er toch weer een hond in zit. Kleine dingetjes: Van 'boekenruggen' in de eerste zin zou ik 'ruggen' maken. Dat ze van boeken zijn, blijkt uit de zin. vrouwelijk ambstdragers; een -e achter vrouwelijk.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, … wat leuk dat ik met je mee mocht. Wat heb je dat allemaal leuk beschreven. Het deed me denken aan stijlkamers in een museum. Wat een fantasie: heerlijk. Ook jij hebt me wat laten opzoeken: canoniek en apocrief; mijn moeder deed daar altijd zo geheimzinnig over. Dankjewel. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker een heel mooi sfeerbeeld, waarmee je door de laatste zin ook een contrast neerzet. Mijn complimenten dat je het op zo'n manier hebt beschreven, dat je erbij bent, en nergens als lezer denkt 'nou, kom even door...' Erg goed gedaan. Daar ben ik stiekem jaloers op :). Het personage kon ik ook niet zo goed plaatsen, maar door het contrast tussen haar leefruimte en haar huidige werk, maak je me wel ontzettend nieuwsgierig en als dit een begin zou zijn van een verhaal, zou ik graag doorlezen. Goed gedaan!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en intrigerend verhaal, met een personage dat ik moeilijk kan plaatsen, maar dat, in combinatie met de melancholische sfeer van het verhaal, maakt het aantrekkelijk. Een kassamedewerkster, maar dan wel een met een bijzondere, religieuze achtergrond. Reïncarnatie? Priester? Heks? Er gaat van alles door mijn hoofd en dat het maakt het verhaal mooi vol. De laatste zijn vind ik heel mooi en leuk dat er toch weer een hond in zit. Kleine dingetjes: Van 'boekenruggen' in de eerste zin zou ik 'ruggen' maken. Dat ze van boeken zijn, blijkt uit de zin. vrouwelijk ambstdragers; een -e achter vrouwelijk.
Hoi Sandra. Idd kassamedewerkster en een uitgetreden pastoor. En een transitie van man naar vrouw. Boekenruggen: je hebt helemaal gelijk, ga ik aanpassen en de ambstdragers ook. Fijn dat de tekst je geboeid heeft en dat je de hond erin kan waarderen :thumbsup: Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, … wat leuk dat ik met je mee mocht. Wat heb je dat allemaal leuk beschreven. Het deed me denken aan stijlkamers in een museum. Wat een fantasie: heerlijk. Ook jij hebt me wat laten opzoeken: canoniek en apocrief; mijn moeder deed daar altijd zo geheimzinnig over. Dankjewel. :nod: :thumbsup:
Riny, fijn dat de sfeer zo overkomt, dat was mijn bedoeling. Jij hebt mij weer geholpen, ik was het woord apocrief even kwijt :nod: Je duim vind ik superfijn compliment. Prettige avond.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker een heel mooi sfeerbeeld, waarmee je door de laatste zin ook een contrast neerzet. Mijn complimenten dat je het op zo'n manier hebt beschreven, dat je erbij bent, en nergens als lezer denkt 'nou, kom even door...' Erg goed gedaan. Daar ben ik stiekem jaloers op :). Het personage kon ik ook niet zo goed plaatsen, maar door het contrast tussen haar leefruimte en haar huidige werk, maak je me wel ontzettend nieuwsgierig en als dit een begin zou zijn van een verhaal, zou ik graag doorlezen. Goed gedaan!
Annette wat een prachtige complimenten krijg ik van je als schrijfcoach :o Je inspireert me om er een verhaal van te gaan schrijven, dankjewel :thumbsup: Fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Je hebt een mooi en beeldend verhaal geschreven. Londen trekt mij niet zo, maar ik heb zeker genoten van je Engelse 'stijl' ;) De mysterieuze personage geeft het verhaal een verrassende wending. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mw.Marie, Je hebt een mooi en beeldend verhaal geschreven. Londen trekt mij niet zo, maar ik heb zeker genoten van je Engelse 'stijl' ;) De mysterieuze personage geeft het verhaal een verrassende wending. Met veel plezier gelezen!
Leuk Anke dat je aangeeft dat Londen niet zo jouw stad is, maar het verhaal je desondanks boeit. Fijn om te horen. Prettige avond.