Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#239 De vrije wereld

Geverfde haren die ver over de schouders vallen. Uitspattende kledingdracht in een fantasythema die je zelf mag verzinnen. Of geen kleding, want kleding is ook maar een bijproduct van de consumptiemaatschappij. Net als geld, dus dit was er niet. Ruilen was het betaalmiddel. Wilde je schilderen, mocht je schilderen. Of muziek maken, met van het maandelijks geleverde oud ijzer gesmede instrumenten. Dansen op een manier die niets met ritme volgen te maken heeft. En na afloop, diep in de nacht, weer terug in het knusse zelf in elkaar knutselde houten hutje. Van de sprankelende gemeenschap is nog slechts een dorre, kale vlakte over. De levensstijl van Eveline en haar vrienden paste kennelijk niet in de bureaucratie van tegenwoordig. Zittend op het kleine balkon van haar sociale huurflat, vervloekt ze in stilte de gemeente die haar aanvraag voor het tiny house afwees. De 'regeltjesmensen' willen niet dat zij haar 'losgeslagen' ideeën uitvoert. Ze neemt zich voor morgen niet meer naar het administratiekantoor te komen. Een dag verlost zijn van alle sleurmensjes die slaafs het tot in de puntjes opgestelde beleid volgen. De foto van haar, gekleed in een witte blouse en zwarte rok, waarin ze als ze een bezeten secretaresse achter de computer zit, mag nooit op Facebook komen. Het enige wat haar nog aan haar communetijd herinnert is Jomie, de zwerfkat die ze onder de brug vandaan had gehaald. Met een hoog gemiauw geeft het beest aan dat het aangehaald wil worden. Haar wilde vacht lijkt het enige ongecontroleerde in Eveline's leven.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijne invalshoek belicht je de benauwd gevoelens van een secretaressebaan in de administratieve sector. Heerlijk tiny house, prachtige woonvorm :thumbsup: Kleinigheidje: - Uitspattende kledingdracht: mss beschrijven van de kleding: bijv.fel groen-oranje fluorescerende sjaals om een roze-met-paarse-panterprint overall. Ik noem maar wat. -Net als geld, dus dit was er niet. Ik begrijp dat je bedoeld dat geld er niet was, maar het staat hier wat moeilijk leesbaar (mss alleen voor mij hoor). - overspannen manager opgeratelde financiële non-informatie. -waarin ze als ze een bezeten secretaresse achter de computer zit,: de tweede ze is er eentje teveel, heb ik het gevoel. Leest niet zo lekker,ik begrijp wat je bedoelt, maar er zijn wel veel bijvoeglijke naamwoorden in deze zin. Fijne tekst om te lezen op deze zonnige middag. :thumbsup: Prettige dag.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je thema is mooi, maar de uitwerking is wat rommelig. Zoals Marie hierboven al enkele dingen aangeeft. Lees de tekst nog een keer door en zet alles in één tijd. Nu gebruik je de tijden door elkaar. gr. Nynke

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant thema inderdaad, maar er zitten idd wat rommelige dingen in en naar mijn smaak te veel sprongen voor een zeer kort verhaal. Eerst gaat het over het leven in een commune, dan zit ze in haar flat en dan zit ze in een secretaressebaan die ze niet wil en er is ook nog iets met een kinderwens en een vent die ze wel of niet wilde. Hou het bij één beeld en beperk de bijvoeglijke naamwoorden. Misschien bij je laatste alinea beginnen en van daaruit het verhaal opbouwen?

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de feedback. Het stuk is denk ik wat rommelig, omdat het een overgang aangeeft van haar oude naar haar nieuwe leven. Heb het stuk iets aangepast, zodat het zich volledig in haar eigen flat afspeelt. Het helemaal omgooien wordt denk ik wat lastig, omdat ik dan niet zo goed zou weten hoe ik het verschil in levensstijl zou kunnen aangeven.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zit een mooie betekenis achter het verhaal en ik denk dat je al veel goeie feedback hebt gehad. Doordat de eerste alinea een beetje uit de lucht valt en de lezer geen houvast heeft aan een personage (waardoor Eveline in de tweede alinea op haar beurt ook weer uit de lucht valt), wordt het lastiger om de link en de overgang te snappen tussen de twee alinea's. Je zou duidelijker kunnen laten zien dat het eerst gaat om de jeugd van Eveline. Graag gelezen!