#239 Aan de Amsterdamse grachten
Gisteren hoorde ik het liedje weer.
Binnen de kortste keren had ik wéér die brok in mijn keel, net als jaren geleden.
Ik was voor mijn werk aan de andere zijde van onze aardbol.
Als je ver van huis bent doen vele mensen hun best om jou een fijn gevoel te geven. Zo ook een aantal mensen die dit lied voor mij zongen. In die tijd was het Nederlandse lied beslist niet hip. Maar o de tranen stonden in mijn ogen en mijn keel was dik van verdriet. Meezingen kon ik niet. Maar wat voelde dit als thuis, dat er niet was…
Ik geniet van al de mooie dingen, die andere landen zo bijzonder maken. Ik leer van zoveel mensen, zoals zij hun ‘normale’ leven leiden. Ik ontdek dat iedereen hetzelfde wil. In vrede leven en genoeg te eten en drinken hebben. Hun kinderen zien opgroeien, hen een opleiding zien volgen, een leven zien gaan opbouwen.
Ondanks alle warmte die je ontvangt, denk ik stiekem aan mijn eigen koude kikkerlandje. Ik ben me bewust dat ik de herinneringen aan ons lieve landje rooskleuriger zie. Boerenkool, hutspot met draadjesvlees, schaatsen, skeeleren waar je maar wilt en het mag overal. Bijna overal ter wereld kun je pindakaas en stroopwafels bestellen. Maar toch, het smaakt nooit zoals thuis.
Dan gaan mijn gedachten naar al die ontheemde mensen, die hun land ontvluchten, alles moeten achterlaten. Ik durf het bijna niet te denken: hoe zou het zijn als ik in zo’n situatie ben. Wat een weelde als je weer op Schiphol kan landen, door de douane als een soort welkom en dan recht-toe-recht-aan naar je eigen bed. Alles is nog hetzelfde, je stapt je eigen vertrouwde buurt weer binnen en de volgende dag naar de bakker, je werk en wat al niet.
Ik had dat gevoel vroeger ook
"wat al niet" is een beetje
Bruno Lowagie schreef: Ik had
Ha Marie, Als Rotterdamse kan
Tilma schreef: "wat al niet"
Mooi actueel thema met een
Bianca de Vrind-Zegers
#239 Aan de Amsterdamse
Tilma: wat al niet, heb ik
Je tweede versie vind ik
Levina Levja schreef: Je
Hoi Marie, mooie