Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #238 - Conflicten

Schrijfopdracht #238 – Conflicten ‘Mam, het wordt nu toch wel tijd dat je die boekenkast eens opruimt, straks klapt-ie naar voren: dat bovenste schap buigt al door, zie je dat?’ Natuurlijk zag zij dat. Ze wilde het niet zien en ook niet weten. Een mix van boeken uit haar jeugd, kindertijd en oudere ‘jeugd’, die al lang achter haar lag zo maar wegdoen? Die kast houdt het nog wel. Hij puilt wel uit: soms een dubbele rij boeken achterelkaar op een plank, dikkere en daardoor zwaardere exemplaren die als boekensteun dienen voor de kleinere boeken die dwars worden gelegd. Helemaal onderaan de boeken met grotere afmetingen, soms erg zwaar en ook wel eens wat uitstekend, waardoor ze … Net nog, toen ze haar jack op zolder hing om de laatste droogfase in te gaan bij het open raam, zag ze de doos met boeken die Erica vorige week naar boven had gebracht voor de Kringloop of what’ever. Ze kon het niet laten en pikte er meteen een boek uit en zette het op de kast in haar werkkamer: ziezo! Het is zo heerlijk om je omringd te weten door vroeger. Ze kan best met haar tijd mee, dat is wel gebleken toen haar man stierf. Ze had toen het gevoel of ze in een doorzichtige ballon leefde die haar beschermde tegen stoten en harde geluiden; niets deerde haar. Langzaamaan verdween die ballon en werd ze een nieuwe zelf. Maar boeken wegdoen, dat is iets heel anders: het is alsof je achteloos een deel van jezelf wegsnijdt … en dat groeit niet weer aan. Na het overlijden van haar ouders, voelde zij zich wees. Hoe oud je ook bent, of je een gezin hebt of niet, het maakt niets uit er valt een stukje jeugd weg. Toch weet ze uit ervaring dat er daarna een herstelperiode volgt. Kom op Fré: ze wrijft eens over haar gezicht - boeken zijn weliswaar boeken en het kinderspeelgoed dat er nog ligt … dat kan toch ook nog een tweede kans krijgen? Ja, dat is het – uiteindelijk gaat er niets verloren, alles wordt hergebruikt of anders gerecycled en de boeken die er nu nog toe doen kun je rustig koesteren; het gaat om de boeken die hun plicht al gedaan hebben. Kom op: Luctor et Emergo. De telefoon rinkelt: ‘Hallo mam, waar ben je? Gaat het goed met je?’ ‘Jazeker, ik sta op het punt een themareisje naar Zeeland te boeken.’

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Rinie, Wat me het eerste opvalt is dat er een mooie structuur in je verhaal zit. En de afsluiting zal misschien niet iedereen gelijk snappen, maar de dubbele laag in Luctor er Emergo is echt mooi gedaan. Daarmee krijg je wel een glimlach op mijn gezicht. En elke schrijver kan mee in de emotie van je hoofdpersoon. Het is heel herkenbaar. Om eerlijk te zijn heb ik maar twee opmerkingen in de zin van opbouwende feedback. Dat is allereerst de open draad aan het einde van de eerste alinea. Ik zou het krachtiger vinden als je 'waardoor ze..' weglaat en gewoon een punt achter 'uitstekend' zet. Ik was nu tijdens het lezen in afwachting van een opvolging of een verwijzing en die komt niet concreet. Dan voegt zo'n ellipsis eigenlijk niets toe. Verder zou ik de witregels weglaten. Gewoon lekker doorschrijven. Het valt me op dat veel schrijvers onnodige witregels gebruiken op het forum. Toch is het net alsof je elke keer weer een nieuw onderwerp aansnijdt. Dat is de algemene verwachting die een witregel oproept. Voor mij leest een verhaal soepeler zonder de witregels en bij publicaties worden ze ook altijd verwijderd. Maar verder; chapeau! Een mooi verhaal. Groeten, Ingeborg

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Riny, de boekenweelde mooi en invoelbaar verwoord. Luctor et Emergo, mss was het ook mooi als titel geweest. Graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Een mooi onderwerp; boeken wegdoen. Dat valt inderdaad niet mee. Mooi hoe je het verbindt met het verlies van man en ouders. Ze had toen het gevoel of ze in een doorzichtige ballon leefde die haar beschermde tegen stoten en harde geluiden Het is lastig om dit soort gevoelens te omschrijven. Met deze zin ben je er heel goed in geslaagd.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Rinie, Wat me het eerste opvalt is dat er een mooie structuur in je verhaal zit. En de afsluiting zal misschien niet iedereen gelijk snappen, maar de dubbele laag in Luctor er Emergo is echt mooi gedaan. Daarmee krijg je wel een glimlach op mijn gezicht. En elke schrijver kan mee in de emotie van je hoofdpersoon. Het is heel herkenbaar. Om eerlijk te zijn heb ik maar twee opmerkingen in de zin van opbouwende feedback. Dat is allereerst de open draad aan het einde van de eerste alinea. Ik zou het krachtiger vinden als je 'waardoor ze..' weglaat en gewoon een punt achter 'uitstekend' zet. Ik was nu tijdens het lezen in afwachting van een opvolging of een verwijzing en die komt niet concreet. Dan voegt zo'n ellipsis eigenlijk niets toe. Verder zou ik de witregels weglaten. Gewoon lekker doorschrijven. Het valt me op dat veel schrijvers onnodige witregels gebruiken op het forum. Toch is het net alsof je elke keer weer een nieuw onderwerp aansnijdt. Dat is de algemene verwachting die een witregel oproept. Voor mij leest een verhaal soepeler zonder de witregels en bij publicaties worden ze ook altijd verwijderd. Maar verder; chapeau! Een mooi verhaal. Groeten, Ingeborg
Dag Ingeborg, … wat een fijn commentaar geef je me en ook feedback. Wat de witregels betreft: ik vind het wel fijn om wat ruimte te creëren, he leest zo lastig wanneer je een groot star blok voor je neus krijgt om te lezen. Maar je hebt wel gelijk, misschien doe ik het teveel. Wat die regel met drie puntjes betreft: misschien kun je wel je voet stoten tegen die uitstekende boeken, iedere lezer is dan vrij om zijn eigen verwensing te uiten. Ik weet niet of dat zo begrepen is door de andere lezers? Bij een eventuele herschrijf zal ik eraan denken. Dank voor je raadgevingen en je chapeau; het deed me goed.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Riny, de boekenweelde mooi en invoelbaar verwoord. Luctor et Emergo, mss was het ook mooi als titel geweest. Graag gelezen en fijne avond.
Hallo mw.Marie, .. .ja met recht boekenweelde, wat zeg je dat prachtig. Zo zie ik dat ook. Luctor et Emergo als titel? Er kunnen misschien wel verhalen gemaakt worden over Provinciale Wapens. Dank voor je fijne reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Een mooi onderwerp; boeken wegdoen. Dat valt inderdaad niet mee. Mooi hoe je het verbindt met het verlies van man en ouders. Ze had toen het gevoel of ze in een doorzichtige ballon leefde die haar beschermde tegen stoten en harde geluiden Het is lastig om dit soort gevoelens te omschrijven. Met deze zin ben je er heel goed in geslaagd.
Hallo SanVis, … ja, dat onderwerp en dan net nu in de Boekenweek, kwam dat even goed uit! Dank voor je begrijpende reactie wat de door jou aangehaalde zin betreft. :nod: :thumbsup: