#237 - Zombies en vampiers
Steven: ‘Dit lijkt wel de setting van een horrorfilm.’
Mark: ‘Hoe bedoel je?’
Steven: ‘Een coupé die op drie mensen na verlaten is, een trein die om een onbekende reden stilstaat, regen die tegen de ramen klettert, en de duisternis die invalt; het enige wat ontbreekt is een zombieconducteur die de wagon binnenkomt, hunkerend naar onze hersenen.’
Mark: ‘Geef mij maar vampiers; zombies boeien me niet zo.’
Steven: ‘Hoezo niet? Wie houdt nu niet van zombies?'
Mark: ‘Voor mij staan zombies symbool voor de hersenloze massa. Als ik mensen uren of zelfs dagen op voorhand zie aanschuiven om de nieuwste iPhone te kopen, dan denk ik: kijk, wat een bende zombies!’
Steven: ‘Helaba, ik heb ook een iPhone.’
Mark: ‘Dat bedoel ik dus! Als ik mensen hoor dwepen met bepaalde politici en merk hoe ze afgeven op degelijke journalistiek en wetenschap, dan walg ik, want dat zijn mensen die niets liever willen dan onze hersenen oppeuzelen in de hoop dat we dan meedoen aan hun hersenloze vernieling van de maatschappij.’
Steven: ‘Maar dat heeft niets met zombies te maken; neem bij voorbeeld een film zoals “Train to Busan”. Die geeft een schitterende kritiek op wat er allemaal misgaat aan de top, zowel bij de overheid als bij de grote bedrijven. De gewone werkende mens, de gepensioneerde… die wordt vertrappeld door het systeem. Een mens zou van minder een moedeloze zombie worden.’
Mark: ‘Als ik aan zombies denk, dan denk ik aan de originele ”Dawn of the Dead” waarin het overdreven consumentisme aan de kaak wordt gesteld. Nee, ik hou echt niet van zombies!’
Steven: ‘Wel, ik hou niet van vampiers. Dracula was een niets ontziende tiran en beul. In films zoals “The Addiction” zijn vampiers een metafoor voor mensen die verslaafd zijn aan drugs, feesten, seks. Toen “Interview with the Vampire” uitkwam, zag men in de obsessie voor bloed in vampierenfilms een verwijzing naar AIDS.’
Mark: ‘Ah, je ziet het helemaal verkeerd! Je noemt wel één van de weinige films die ik beter vind dan het boek waarop de film gebaseerd is, maar voor de rest verkoop je alleen maar onzin. Het personage Louis, gespeeld door Brad Pitt, toont net aan hoe genuanceerd vampiers zijn: ze zijn niet allemaal slecht.’
Steven: ‘Ze zijn wel allemaal uit op bloed, net zo erg als kapitalisten uit zijn op geld.’
Mark: ‘Nee, dat klopt niet, vampiers hebben stijl en klasse. Eén van mijn absolute lievelingsfilms is “Only Lovers Left Alive” waaruit blijkt dat de grootste artiesten van onze tijd misschien wel vampiers waren zonder dat we dat wisten.’
Steven: ‘En toch hou ik meer van zombies, ik heb het niet zo op bloedzuigers.’
Mark: ‘En ik heb het niet op de hersenloze massa...’
De derde passagier in de wagon is zonder dat ze het merkten opgestaan en volgt nu met een minachtende grimas hun verwoede discussie over zombies versus vampiers.
Onbekende: ‘Kijk,het is gestopt met regenen.’
Beide vrienden schrikken zich een hoedje bij het horen van zijn stem, maar ze doen wat de onbekende zegt. Ze kijken naar buiten en zien hoe de volle maan vanachter de wolken tevoorschijn komt. In de weerspiegeling van het raam zien ze hoe de onbekende man langzaam maar zeker in een weerwolf verandert.
Hey Bruno. Door Steven moest
mw.Marie schreef: Hey
Bruno. 1. k gebruik die omdat
Graag gelezen, Bruno. Je
Een sprankelende dialoog
LizettevanGeene schreef: Door
mw.Marie schreef: Zoals je
N.D.D. schreef: Ik heb mooi