Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#237 - Zombies en vampiers

14 maart 2019 - 6:12
Steven: ‘Dit lijkt wel de setting van een horrorfilm.’ Mark: ‘Hoe bedoel je?’ Steven: ‘Een coupé die op drie mensen na verlaten is, een trein die om een onbekende reden stilstaat, regen die tegen de ramen klettert, en de duisternis die invalt; het enige wat ontbreekt is een zombieconducteur die de wagon binnenkomt, hunkerend naar onze hersenen.’ Mark: ‘Geef mij maar vampiers; zombies boeien me niet zo.’ Steven: ‘Hoezo niet? Wie houdt nu niet van zombies?' Mark: ‘Voor mij staan zombies symbool voor de hersenloze massa. Als ik mensen uren of zelfs dagen op voorhand zie aanschuiven om de nieuwste iPhone te kopen, dan denk ik: kijk, wat een bende zombies!’ Steven: ‘Helaba, ik heb ook een iPhone.’ Mark: ‘Dat bedoel ik dus! Als ik mensen hoor dwepen met bepaalde politici en merk hoe ze afgeven op degelijke journalistiek en wetenschap, dan walg ik, want dat zijn mensen die niets liever willen dan onze hersenen oppeuzelen in de hoop dat we dan meedoen aan hun hersenloze vernieling van de maatschappij.’ Steven: ‘Maar dat heeft niets met zombies te maken; neem bij voorbeeld een film zoals “Train to Busan”. Die geeft een schitterende kritiek op wat er allemaal misgaat aan de top, zowel bij de overheid als bij de grote bedrijven. De gewone werkende mens, de gepensioneerde… die wordt vertrappeld door het systeem. Een mens zou van minder een moedeloze zombie worden.’ Mark: ‘Als ik aan zombies denk, dan denk ik aan de originele ”Dawn of the Dead” waarin het overdreven consumentisme aan de kaak wordt gesteld. Nee, ik hou echt niet van zombies!’ Steven: ‘Wel, ik hou niet van vampiers. Dracula was een niets ontziende tiran en beul. In films zoals “The Addiction” zijn vampiers een metafoor voor mensen die verslaafd zijn aan drugs, feesten, seks. Toen “Interview with the Vampire” uitkwam, zag men in de obsessie voor bloed in vampierenfilms een verwijzing naar AIDS.’ Mark: ‘Ah, je ziet het helemaal verkeerd! Je noemt wel één van de weinige films die ik beter vind dan het boek waarop de film gebaseerd is, maar voor de rest verkoop je alleen maar onzin. Het personage Louis, gespeeld door Brad Pitt, toont net aan hoe genuanceerd vampiers zijn: ze zijn niet allemaal slecht.’ Steven: ‘Ze zijn wel allemaal uit op bloed, net zo erg als kapitalisten uit zijn op geld.’ Mark: ‘Nee, dat klopt niet, vampiers hebben stijl en klasse. Eén van mijn absolute lievelingsfilms is “Only Lovers Left Alive” waaruit blijkt dat de grootste artiesten van onze tijd misschien wel vampiers waren zonder dat we dat wisten.’ Steven: ‘En toch hou ik meer van zombies, ik heb het niet zo op bloedzuigers.’ Mark: ‘En ik heb het niet op de hersenloze massa...’ De derde passagier in de wagon is zonder dat ze het merkten opgestaan en volgt nu met een minachtende grimas hun verwoede discussie over zombies versus vampiers. Onbekende: ‘Kijk,het is gestopt met regenen.’ Beide vrienden schrikken zich een hoedje bij het horen van zijn stem, maar ze doen wat de onbekende zegt. Ze kijken naar buiten en zien hoe de volle maan vanachter de wolken tevoorschijn komt. In de weerspiegeling van het raam zien ze hoe de onbekende man langzaam maar zeker in een weerwolf verandert.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2019 - 10:57
Hey Bruno. Door Steven moest ik meteen aan Steven Spielberg denken. Maar dat komt omdat jij zo leuk films bij je teksten betrekt :D Paar dingetjes: - ‘Hoe bedoel je?’ vraagt Mark. Volgens mij of een ? en zegt Mark of zonder ? en vraagt Mark. - ‘Helaba,’ protesteert Steven, ‘ik heb ook een iPhone.’ Helaba die ga ik onthouden, heerlijk woord. Maar protesteert hoeft niet, dat begrijp ik als lezer wel. - ‘Dat bedoel ik dus,’ lacht Mark, en hij gaat verder met zijn betoog: Hier hetzelfde: en hij gaat verder met zijn betoog: Dat doe je nog een aantal keer, maar die vis jij er zelf wel uit. Je dialogen zijn helder, dus begrijp ik als lezer de emotie wel. -merk hoe ze afgeven op wetenschap en degelijke journalistiek Hier blij ik even hangen op degelijke journalistiek, mss de twee woorden omdraaien, dan leest het voor mij iig logischer. - Deze zin: Als ik mensen uren of zelfs dagen op voorhand aanschuiven om de nieuwste iPhone te kopen, Het woordje 'zie' mist voor aanschuiven of kan dit in het Vlaamse land wel? Je laatste zin mag voor mij weg, ik begrijp het en het ontkracht je tekst op deze wijze jammergenoeg. Ik hoop dat je het niet als muggezifterij beschouwd, het is m.i. als opbouwend bedoeld. Ik nodig je uit mijn tekst onder jouw scherpe blik te leggen. Ik hoor het graag. Heel graag gelezen en je films: dank voor zoveel titels :thumbsup: Net even gekeken naar de films, beetje mannenfilms wel:D Ondanks deze herfst, fijne dag.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2019 - 14:12
Hey Bruno. - ‘Hoe bedoel je?’ vraagt Mark. - ‘Helaba,’ protesteert Steven, ‘ik heb ook een iPhone.’ - ‘Dat bedoel ik dus,’ lacht Mark, en hij gaat verder met zijn betoog: Dat doe je nog een aantal keer, maar die vis jij er zelf wel uit. Je dialogen zijn helder, dus begrijp ik als lezer de emotie wel.
Ik gebruik die omdat ik in conversaties in boeken soms de draad verlies en me afvraag "wie is nu aan het woord?" Ik probeer daarbij niet altijd "zegt hij, vraagt hij, antwoordt hij" te gebruiken, maar in plaats daarvan te variëren. Je hebt wel gelijk dat ik hier wat overdreef, dus ben ik overgeschakeld op een dialoog waarbij ik de persoon die aan het woord is expliciet vermeld.
-merk hoe ze afgeven op wetenschap en degelijke journalistiek Hier blij ik even hangen op degelijke journalistiek, mss de twee woorden omdraaien, dan leest het voor mij iig logischer.
Bedoel je dat journalistieke degelijkheid beter is dan degelijke journalistiek? Ik snap de opmerking niet helemaal.
- Deze zin: Als ik mensen uren of zelfs dagen op voorhand aanschuiven om de nieuwste iPhone te kopen, Het woordje 'zie' mist voor aanschuiven of kan dit in het Vlaamse land wel?
Geen Vlaams, gewoon een foutje ;-)
Je laatste zin mag voor mij weg, ik begrijp het en het ontkracht je tekst op deze wijze jammergenoeg.
Daar heb je gelijk in. Ik heb ze geschrapt.
Ik hoop dat je het niet als muggezifterij beschouwd, het is m.i. als opbouwend bedoeld..
Geen muggenzifterij. We zijn hier om bij te leren!
Ik nodig je uit mijn tekst onder jouw scherpe blik te leggen. Ik hoor het graag. Heel graag gelezen en je films: dank voor zoveel titels :thumbsup: Net even gekeken naar de films, beetje mannenfilms wel:D Ondanks deze herfst, fijne dag.
Ik ben momenteel in Texas. Hier lijkt het zomer voor het ogenblik. Ik ga proberen de andere teksten te lezen, maar ik heb hier niet zo veel tijd als wanneer ik thuis ben.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2019 - 15:33
Bruno. 1. k gebruik die omdat ik in conversaties in boeken soms de draad verlies en me afvraag "wie is nu aan het woord?" Ik probeer daarbij niet altijd "zegt hij, vraagt hij, antwoordt hij" te gebruiken, maar in plaats daarvan te variëren. Zit ik ook mee, hier op SOL heb ik geleerd dat je toch zoveel mogelijk: zegt Mark etc. kan zeggen. Niet met mopperig etc. erbij. Dat vult de lezer zelf in. Zeker bij jouw zo duidelijke dialogen. Zoals je tekst er nu staat is het meer een script. Daar is natuurlijk niets op tegen, maar als lezer leest het niet zo aangenaam wanneer die het leest om zich even te verpozen. 2. Bedoel je dat journalistieke degelijkheid beter is dan degelijke journalistiek? Ik snap de opmerking niet helemaal. Ik bedoel de volgorde: degelijke journalistiek en wetenschap. Ook wetenschap is soms niet zo degelijk helaas. Gelukkig is het weer bij jou lekker, geniet er maar van. Succes.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2019 - 23:05
:) Graag gelezen, Bruno. Je personages voeren een leuk gesprek. Aardig einde ook. :thumbsup: (Ik heb mooi filmweer nodig hier op de streek. Ik hoop dat je gauw terugkomt met die zon van daar. :D )

Lid sinds

6 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 maart 2019 - 23:33
Een sprankelende dialoog Bruno! En je personages zijn goed aan elkaar gewaagd; twee filmfans met een duidelijke mening. Kijkend naar de opdracht deze week, ook wat opmerkingen; los van die verschillende meningen zie ik weinig verschil in de personages. Dit heeft enerzijds te maken met de vorm die je koos. Ik lees hierboven in eerdere comments dat je dit bewust deed, zodat de lezer de draad niet kwijt raakt. Dat gebeurt zo inderdaad niet, maar doordat er weinig verschil in woordkeuze en tempo in de dialogen zit, onderscheiden de personages zich niet van elkaar. Het lijken twee dezelfde personen, ieder met een andere mening. Als je de één meer temperamentvol laat reageren, of de ander iets laat zeggen in de trant van 'ik snap dat je met jouw achtergrond niets wil horen over bloedzuigers,' (bijvoorbeeld) geef je de personages en de dialoog meer diepgang. Door alleen te kiezen voor dialoog, zonder verdere omlijsting, mist de lezer andere signalen die je personages karakter geven. De lezer ziet niet wat ze voelen, of de één zich bijvoorbeeld vaak over zijn kin krabt en de ander bijvoorbeeld stoïcijns uit het raam kijkt als de ander hem geen gelijk geeft. Misschien loenst één van je hoofdpersonen en heeft de ander last van oprispingen omdat hij altijd te snel eet, zoals hij dat zojuist ook bij de lunch deed. Leuk gevonden, die laatste alinea!

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
15 maart 2019 - 13:44
Door alleen te kiezen voor dialoog, zonder verdere omlijsting, mist de lezer andere signalen die je personages karakter geven.
Dat heeft met de omstandigheden te maken. Normaal gezien neem ik meer tijd voor een schrijfopdracht, maar momenteel zit ik op SXSW waar ik de afgelopen week al 28 films zag. Vanaf volgende week heb ik weer meer tijd om te schrijven.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
15 maart 2019 - 14:50
Zoals je tekst er nu staat is het meer een script. Daar is natuurlijk niets op tegen, maar als lezer leest het niet zo aangenaam wanneer die het leest om zich even te verpozen.
Aangezien de jongens over film praten, is de scriptvorm misschien wel gepast :D Ik heb de namen vetjes gemaakt zodat het (misschien) wat vlotter leest.
Ik bedoel de volgorde: degelijke journalistiek en wetenschap. Ook wetenschap is soms niet zo degelijk helaas.
Bedankt voor de verduidelijking! Daar heb je inderdaad (en helaas) 100% gelijk in. Ik zag eerder deze week de documentaire "The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley" over de Theranos affaire.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
15 maart 2019 - 14:51
Ik heb mooi filmweer nodig hier op de streek. Ik hoop dat je gauw terugkomt met die zon van daar. :D
Na Texas ga ik eerst nog een weekje naar Californië. Je zal dus nog even moeten wachten :D