Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#229 Mijn neus achterna

Langzaam werd de geur van dennennaalden verdrongen door een geur die ik nooit meer zou vergeten en nog dagenlang op mijn huig zou blijven liggen. Ik verliet het wandelpad en liep een stukje verder het bos in. Plotseling zag ik een zacht schijnsel. Het danste voor me uit, in het spoor van de hemelse geuren die steeds sterker werden. Als gehypnotiseerd volgde ik het schijnsel, dieper en dieper het bos in. Ik merkte niet meer waar ik liep, probeerde alleen nog maar het licht bij te houden en te ontwaren wat het nou precies was wat ik rook. Ik vermoedde kaneel, tijm, koriander? Maar direct daarna herkende ik de geur van versgebrande koffie en - warempel! - die van oma's onovertroffen appeltaart. Een symfonie aan geuren gleed over me heen en ik kon niet anders dan watertandend mijn ene voet voor de andere zetten, op zoek naar de bron. Het licht zweefde als een baken voor me uit, totdat het zich plots om de takken van een oude eik slingerde. Vanachter de reusachtige stam kringelde rook omhoog, de geur ervan bedwelmend, intens. Niet in staat me nog langer in te houden, stormde ik dichterbij en wat ik toen zag, deed me pardoes mijn knorrende maag vergeten. Onder de eik stond een grote ketel te pruttelen op een vuurtje. Een kabouter roerde er ijverig in rond terwijl hij zenuwachtig van zijn ene been op het andere hinkte. Toen hij mij in het oog kreeg, gleed er opluchting over zijn verhitte gezicht. Met zijn kleine arm wenkte hij mij dichterbij. 'Gelukkig net op tijd! Hier pak aan.' Snel duwde hij een miniscule pollepel in mijn hand. 'Roer jij even door de woordensoep terwijl ik ga plassen?' De kabouter knoopte haastig zijn schortje af, rende richting de struiken en riep me over zijn schouders toe. 'Dan brouwen we er zo een mooi sprookje van!'

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal Chantal, je laat me hartelijk lachen en dat doe ik graag. Een woordensoep roeren, prachtig gevonden. Je neus achterna, prachtige metafoor voor je liefde voor het schrijven, zoals ik het lees. Fijn weekend.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Chantal, … wat een heerlijk verhaal. Die woordensoep, prachtig en samen er een verhaal van brouwen. Ik zie het allemaal voor me. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank allemaal voor het lezen en jullie reacties! Ik ben een slechte voor enge verhalen geloof ik. Daarom heb ik er maar een kabouter tegenaan gegooid. Alhoewel dat nu wel heel onaardig klinkt.. :)

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. Fijn ook dat je verwacht werd door de kabouter. Missie volbracht, zou ik zeggen (het brouwen van een mooi sprookje).

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chantal, prachtig! De 'symfonie van geuren' vind ik heel beeldend (nou ja, als dat kan bij geuren...?). Ik was helemaal in de ban van je verhaal. Het einde vind ik super! :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank allemaal voor het lezen en jullie reacties! Ik ben een slechte voor enge verhalen geloof ik. Daarom heb ik er maar een kabouter tegenaan gegooid. Alhoewel dat nu wel heel onaardig klinkt.. :)
Het woord 'dwergwerpen' stijgt in geuren op uit de soep. Dit mag geloof ik niet meer. In sprookjes kan alles. Gelukkig is de kabouter even plassen. De gegeven opdracht nodigt uit tot iets engs, jij heb er een hele andere draai aan gegeven, beeldend voor neus en oog.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vonne, Ton, Sandra, Nynke en Stella, ik word blij van jullie reacties. Dank jullie wel! Stella: Dat dwergwerpen vind ik overigens wel iets voor jouw Sneeuwwitje :)

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Symfonie aan geuren, leuk gevonden. Als ik jou was zou ik die zin ' waarin hij hinkt van zijn ene op zijn andere been veranderen in voet. Op je been hink je niet. Graag gelezen.