Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#228 - Onzichtbaar gevaar

Wekelijkse schrijfopdracht # 228 – Onzichtbaar gevaar Miep houdt haar Ov-chipkaartvoor de scanner. Het piepje klinkt, ze stapt rustig en stijf van het lange zitten, uit de bus. Na de chauffeur goedenavond gewenst te hebben, stopt ze haar kaart in haar portemonnee en die portemonnee in het voorvak met rits van haar tas. De tas schuift ze om haar hals. Ziezo, die zit, aan haar linkerarm houdt ze zo’n moderne opvouwbare tas met inkopen die niet in haar schoudertas passen. Het begint donker te worden. Aan de overkant van de straat ziet ze haar nieuwe buurmeisje – hoe heet ze ook weer: Joke, Joekie. Het zal wel Joekie zijn, Joke is wat ouderwets. Zij heeft gezelschap van haar hond; vanmorgen hebben ze nog met elkaar kennisgemaakt. Vroeger was haar geleerd: eerst je linkerhand uitsteken, niet boven zijn kop want dan schrikt hij, laat hem maar rustig aan je hand snuffelen, dat is voor hem voldoende. En dat bleek. Hoe heet die hond ook alweer: eh … Rens. Ja, Rens dat was het. Miep en het meisje zwaaien naar elkaar. Dan buigt de weg iets naar rechts, het is hier wat donkerder. Ze huivert, trekt haar wollen shawl wat op. Miep, nog even doorzetten en je bent weer thuis. Kopje koffie en dan … Ze schrikt, er komt iets snel achter haar aangelopen - dat is niet pluis denkt ze – intuïtief drukt ze haar tas steviger tegen zich aan. Helaas, dat helpt niet. Ze wordt aan haar arm getrokken en een hijgende stem zegt: ‘Kom op wijfie, kom op met die tas.’ Zijn greep wordt sterker, een pijnschuit schiet door haar schouder en arm; ze wordt razend. Maar helaas, in minder-dan-geen-tijd, ligt ze op de grond, maar ze laat zich om de dooie dood niet kisten. Wel potverdikke, ze zal hem leren. Ze trapt en gilt: ‘Láát los – laat lós zeg ik je’ … er volgt nog meer lawaai. Een blaffende hond springt op haar, al haar spieren doen pijn; ze ruikt hond. Rens, denkt ze – Rens. Dan wordt het zwart voor haar ogen. Joekie komt aangerend, geschrokken en buiten adem roept ze: ‘ O, o, mevrouw Dubbeldam, ik kon Rens niet meer houden.’ Iemand belt 112.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, wat een verhaal, weer mooi voor in een kinderboek naar mijn mening. Ik ben jaloers op de wijze hoe je schrijft. Heerlijk om je stijl te lezen. Het lijkt wel autobiografisch en ik hoop van harte van niet natuurlijk, zo echt is de tekst voor mijn beleving. En heerlijk die hond natuurlijk!: Kleinigheidjes: -Ov-jaarkaart: OV-chipkaart - Is -ie helemaal. - mag weg: https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/896/wati… Ik wist het ook niet zeker, hier kan je het lezen. - … er volgt nog meer lawaai. Zou weg kunnen, wordt het spannender van naar mijn gevoel. - tussen Miep, Joekie en Rens werd het dikke mik. is het dikke mik geworden. Ik hoop niet dat je me een zeurkous vindt, maar dit viel me op. Fijne dag

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Riny, Op mij komt het ook heel autobiografisch over. Hoef je niet te 'zeggen', hoor. Ik zat helemaal in je verhaal. Ik bleef even hangen bij het begint donker te worden. Ik kan er niet de vinger opleggen waarom.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, … dank voor je positieve feedback. Ik heb al je punten gebruikt - je bent zeker geen zeurkous .Het scheelde ook weer woorden. Het gekke is, dat mijn ingezonden stukje verkleind in de onderbalk, direct in verbinding staat met het ingestuurde, je ziet nu dus meteen alle verbeteringen. Het is niet autobiografisch, wel het kennismaken met een vreemde hond, dat heb ik eens geleerd van een kennis. Dit is echt een fantasieverhaal, ik heb er wel even over moeten nadenken. Het was .leuk om zo te werken. Je hebt me laten :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Riny, Op mij komt het ook heel autobiografisch over. Hoef je niet te 'zeggen', hoor. Ik zat helemaal in je verhaal. Ik bleef even hangen bij het begint donker te worden. Ik kan er niet de vinger opleggen waarom.
Hallo Levina, … het is niet biografisch. Het is helemaal fantasie, behalve de kennismaking met Rens. Ik ontmoet nog wel eens honden. "Het begint donker te worden." De zon gaat langzaam onder. Zij wenste de chauffeur ook een goedenavond. Het was misschien beter geweest dat ik erbij had verteld dat zij kerstinkopen had gedaan. Dank voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny heel goed verhaal. Heel beeldend geschreven. Marie schrijft het al, en zo komt het ook op mij over. Het zou zomaar een kinderboek kunnen worden. Een slippertje twee keer haar: Ze huivert, trekt haar haar wollen shawl wat op. En bij deze zin zou ik het laatste na de puntjes niet schrijven, dan hou je de spanning nog even langer vast, want dat er wat gebeurt dat hangt al in de lucht, maar dat is mijn mening hoor: Miep, nog even doorzetten en je bent weer thuis. Kopje koffie en dan … wat gebeurt er? Graag gelezen en een fijne dag

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, weer een heerlijk hondenverhaal! Ik heb ervan genoten. Je schrijft in #3 dat je aanpassingen hebt gedaan, die zie ik niet terug in je tekst. Mis ik iets?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, … excuses ik dacht slim te zijn, maar dat pakte niet goed uit. Die Ov-jaarkaart had ook veranderd moeten zijn in OV-Chipkaart, maar dat was toch niet zo. :( :o In ieder geval mijn eerste inzending is nu verbeterd op jouw aanwijzingen. Bij de volgende opdracht zal ik beter uitkijken.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, weer een heerlijk hondenverhaal! Ik heb ervan genoten. Je schrijft in #3 dat je aanpassingen hebt gedaan, die zie ik niet terug in je tekst. Mis ik iets?
Hallo Ton, … ik dacht slim te zijn. Het originele stukje, zoals ik het ingestuurd had stond nog in mijn onderste werkbalk, en daar heb ik meteen de raadgevingen van Mv.Marie in doorgevoerd.Toen bleek dat dat ook direct gebeurde op mijn ingezonden stukje. Alleen zag ik nu met de Ov-jaarkaart/Ov.Chipkaart niet het geval was. Toch fijn dat je het een heerlijk hondenverhaal vond. Het was voor mij heerlijke fantasie. Dank voor je reageren. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Wat een mooi verhaal! Het leest als een trein. Vooral het stukje dat Miep overvallen wordt heb je goed en duidelijk omschreven. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Riny. Leuk ook dat gedoe met die namen: Joke zal wel Joekie zijn. In de eerste zin mis ik een spatie tussen ov-chipkaart en voor. Een tikfoutje. Miep is een dappere dame. Leuk om over haar gelezen te hebben.

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Riny, Je verhaal was fijn om te lezen. Voor mij zou de laatste zin van het verhaal niet per se hoeven, het maakt het voor mijn gevoel iets kinderlijker. Er is alleen een zin die iets verwarrend is. 'Zij heeft gezelschap van haar hond; vanmorgen heeft ze nog met het dier kennisgemaakt.' -- Naar van wat begrijp zijn de zij en ze allebei een andere persoon. Deze zin zou ik zelf dan ook iets aanpassen. Verder lees ik graag meer van je.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Ma..., :nod: daarnet heb ik je raad opgevolgd en een zin gewijzigd en de laatste zin verwijderd. Dankjewel voor je feedback. De volgende keer zal ik toch alle aangeraden wijzigingen op het laatst aanpassen. Het gecorrigeerde verhaal zet ik dan als laatste in de draad. :nod:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Wat een mooi verhaal! Het leest als een trein. Vooral het stukje dat Miep overvallen wordt heb je goed en duidelijk omschreven. Met veel plezier gelezen.
Hallo Anke, … jouw reactie doet me goed. Ja, het was fantaseren geblazen. Dankjewel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Riny. Leuk ook dat gedoe met die namen: Joke zal wel Joekie zijn. In de eerste zin mis ik een spatie tussen ov-chipkaart en voor. Een tikfoutje. Miep is een dappere dame. Leuk om over haar gelezen te hebben.
SanVis, … dank voor je inspirerende reactie. Misschien komt Miep nog wel eens terug. :nod: :thumbsup: De aangegeven foutjes heb ik verbeterd.